Jag har nyligen köpt ett hus. Där fanns en vedpanna och solfångare på taket.
För att göra huset mer underhållsfritt på vintern installerade jag en luft vatten värmepump (Mitsubishi). Jag sa till värmepunpsgubbarna att jag ville behålla möjligheten att elda och utnyttja solfångaren. De satte kranar så jag kunde stänga av mot värmepumpen när jag skulle elda. De kopplade även rör mellan tanken till solfångaren och värmepumpen. Där satte de en blandningsventil (ESBE VTA323)så det inte skulle komma för varmt vatten in i värmepumpen.
När det nu har varit lite soligt väder har vattnet i tanken från solfångarna gått upp till strax över 70 grader. Men om vattnet i tanken är ca 67 grader och uppåt stryps varmvattnet när jag ska använda det. Kan det vara blandningsventilen som är problemet eller har någon en annan ide om vad det kan vara?
 
Låter som de glömde koppla inkommande kallvatten till blandningsventilen??
 
  • Gilla
Harleyhansson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter som de glömde koppla inkommande kallvatten till blandningsventilen??
Ja, kanske. De säger att de har kopplat in det. Där är typ 5000 olika rör hit och dit. Jag ska kika på det en gång till och se om jag kan reda ut det. Tack för tipset!
 
H Harleyhansson skrev:
Ja, kanske. De säger att de har kopplat in det. Där är typ 5000 olika rör hit och dit. Jag ska kika på det en gång till och se om jag kan reda ut det. Tack för tipset!
Ta några bilder också, då blir det lättare att hjälpa till att reda ut vad som går vart.
 
H Harleyhansson skrev:
Ja, kanske. De säger att de har kopplat in det. Där är typ 5000 olika rör hit och dit. Jag ska kika på det en gång till och se om jag kan reda ut det. Tack för tipset!
Det kan vara så att blandningsventilen blandar värmepumpens varmvatten med solfångarvarmvatten. Här behövs egentligen två blandningsventiler, en som blandar solfångarens varmvatten med kallvatten, och en som blandar detta vatten med värmepumpens vatten. Detta är nödvändigt för att döda eventuell legionella.

Även vedpannan kan behöva dito blandningsventil beroende på vilken väg det vattnet tar.
 
C c_olsson skrev:
Det kan vara så att blandningsventilen blandar värmepumpens varmvatten med solfångarvarmvatten. Här behövs egentligen två blandningsventiler, en som blandar solfångarens varmvatten med kallvatten, och en som blandar detta vatten med värmepumpens vatten. Detta är nödvändigt för att döda eventuell legionella.

Även vedpannan kan behöva dito blandningsventil beroende på vilken väg det vattnet tar.
Enligt värmepumpsgubbarna går vattnet från solfångarna in i en tank. När jag använder varmvatten går vatten från tanken till värmepumpen, så pumpen inte behöver värma så mycket. Mellan tanken och värmepumpen har de satt en blandningsventil som ska blanda in kallvatten vid över 60 grader.
Någonstans måste de gjort fel. Jag misstänker att det har med blandningsventilen att göra i och med att varmvattnet stryps helt när det är strax över 60 grader i tanken.
 
H Harleyhansson skrev:
Enligt värmepumpsgubbarna går vattnet från solfångarna in i en tank. När jag använder varmvatten går vatten från tanken till värmepumpen, så pumpen inte behöver värma så mycket. Mellan tanken och värmepumpen har de satt en blandningsventil som ska blanda in kallvatten vid över 60 grader.
Någonstans måste de gjort fel. Jag misstänker att det har med blandningsventilen att göra i och med att varmvattnet stryps helt när det är strax över 60 grader i tanken.
Har du kallvatten fram till blandingsventil? Avstängt?
 
S Sesulo skrev:
Har du kallvatten fram till blandingsventil? Avstängt?
Ja, det är kopplat från samma rör som går in i tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.