H
Andreas_Hansson skrev:
Clas pump har R410A.
Ja där trodde jag fel. Gamla Honeywell hade R407 men nu har dom ändrat. Hittade en Jula katalog och där står det också R410.
Då förstår jag inte varför den har så dåligt COP värde som 2.95. Med R410 borde COP värdet ligga högre.
 
Andreas_Hansson skrev:
Det är det jag menar. Onnzza säljer bara till företag.1 års garanti gäller väl då.
Ikea pumpen är det biligaste jag sett
Är det värt 7000kr extra för en pana? Är skillnaden så stor mellan pana och honeywell?
Ingen som har erfarenhet av honeywellen

ok, jag fatta aldrig att honywellen var installerad och klar för 8000kr, framgick inte av förstainlägget även om cop på 2,95 suger så är det bra pris för att slippa göra nått.

för 8300kr så får man grejerna men då får man ta sig tid att meka dit panasonic pumpen själv.
 
holmertz skrev:
Ska du själv pula i den för svenskt klimat nödvändiga trågvärmaren så är du uppe i 10 000.
Är det över huvud taget någon garanti som gäller om en icke auktoriserad amatör installerar pumpen?
Misslyckas man exempelvis med vakumsugningen och det finns luft kvar i systemet så kommer kompressorn ganska omgående att haverera. Kan inte tänka mig att någon garanti gäller i det fallet.
Var det inte IKEA som sålde Panasonic 9EDK installerad och klar för 14000:- MED alla garantier. Verkar vettigare än 10000:- utan garantier eftersom Panasonic råkat ut för en hel del problem på sistone.
Vad är det för kompressorolja i panasonicen från Onzza? Är den avpassad för nordiskt bruk?
Fråga säljarna på Onzza så har de inte en aaaning om det.



320kr kostar trågvärme, sedan tycker jag att det är onödigt att köpa en vakuumpump, finns att låna om man nu ska göra det själv.

sen om trågvärmaren är nödvändig kan ju diskuteras, vi var över 30st på jobbet som gick ihop och köpte pumpar från citcop, dom flesta installera inte trågvärmare, likaså var det 5-7st som aldrig vakuumsög sina maskiner, en har fått sin inomhusdel utbytt men annars inget krångel.

tex hetluften.se och polo-ab.se säljer väl till privatpersoner, hetluft ingick det installationssats och vinterutrustning
 
holmertz skrev:
Vad är det för kompressorolja i panasonicen från Onzza? Är den avpassad för nordiskt bruk?
Fråga säljarna på Onzza så har de inte en aaaning om det.

borde inte oljan fyllas på på fabrik = samma olja i alla maskiner??
 
Barkis skrev:
ok, jag fatta aldrig att honywellen var installerad och klar för 8000kr, framgick inte av förstainlägget även om cop på 2,95 suger så är det bra pris för att slippa göra nått.

för 8300kr så får man grejerna men då får man ta sig tid att meka dit panasonic pumpen själv.
Nja den är ju inte instalerad och klar .Det får man ju göra själv.Det är snabbkopplingar på den.Ingen vacumsugning behövs alltså. Det vore kul att se vad pumpen gick för.
 
Hejsan!

Jag har precis installerat en HW-quick12e/n hemma. Fick den gratis av min bror så jag tänkte att det är ju ett ypperligt tillfrälle att testa hur det fungerar med en luftvärmepump. Huset är ett välisolerat 1 1/2 hus på 160m2 och ligger vid havet strax norr om Göteborg.

Installationen gick lätt och alla delar är av god kvalitet även jämfört med betydligt dyrare varianter från tex panasonic. Det först som slog mig när den var installerad var hur tyst den var. Inne-enheten låter väldigt lite, först på högsta fläkthastigheten kan man höra ett susande och då är det bra tryck i luftflödet. Ute-enheten låter lite mer men inget störande om han inte ställer sig precis intill den. Utseendet på framförallt inne-enheten är betydligt bättre än vad man uppfattar från bilderna.

Alla väsentliga funktioner samt finesser finns och sköts från den medföljande fjärrkontrollen. Fjärkontrollen är lite plastig men så länge den har hyffsat fri sikt till mottagaren så fungerar den bra.

Har än sålänge bara använt värme-funktionen och kan således endast kommentera denna. Den sitter monterad i trappan och det dröjer inte speciellt länge innan det börjar bli varmt på övervåningen men även på nedervåningen sprider sig värme nhyffsat snabbt. Nu har det ju inte varit speciellt kallt ute. Som kallast 5grader (celsius) men hitills har den fungerat över förväntan och när den nu var gratis så känns det som ett kap även om effektiviteten är klart sämre än marknadens bästa pumpar.

Vi räknar inte med att den skall räcka till i vinter men den borde ändå kunna minska vår elförbrukning lite.

Vill bara poäntera att det flesta utav delarna, inklusive kompressorn, är tillverkade av Sanyo och att köldmediet är R410a.


Simma lugnt
///H
 
Suveränt.Äntligen någon som har erfarenhet av pumpen :)

Hur långa slangar var det med pumpen?
 
Hej igen!

Slangarna för köldmediet är 5m och inneslutna i en vit hylsa tillsammans med ström och styrkablarna. Slangen för det vattnen som bildas i inne-enheten vid AC är 1m med en förlängning på cirka 7m. Den första metern är isolerad och bör räcka för att passera igenom ev. isolering.

Strömsladden som kommer från inne-enheten är cirka 1,5m vilket kanske är aningen kort men för mig fungerade det genom att jag placerade ett nytt jordat uttag på en krypvind i anslutning till inne-enheten.

///H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.