Hej,

Har en övervåning med vattenburen golvvärme från LK. Alla rum har en rumsgivare utom badrummet som måste ställas in manuellt. Det är dock alltid kallt i badrummet trots att "ratten" är maxad. Det sitter en frånluftsventil (mekaniskt) i badrummet som visserligen drar ur en del varmluft men golvet är trots det alltid kallt, och det är kallare än i övriga rum med givare.

Någon som har nåt tips?
 
Jag gissar att det är på fördelaren som du justerar ratten? Har du något flöde i slingan? Antingen om du kan se det via en flödesmätare eller om du kan mäta den utgående temperaturen på på badrumsslingan och jämföra med de andra slingorna.
 
Det finns intern injisteringsventil för varje slinga i fördelaren, den kan vara "för hårt" strypt.
 
Har du luftat system på sista tiden. Det är väldigt känsligt när det gäller golvvärme. Jag gissar att du har en separat shunt med pump till badrummet.
 
Såhär ser det ut, nr 4 är till badrummet och är alltså inte kopplad till någon rumsgivare. Ratten är öppnad till max.

Luftar man slinga för slinga, eftersom de övriga fungerar?

Var kan man justera ifall slingan är lite för strypt?
 
  • Golvvärmesystem med flera kretsar, mässingsfördelare, termostatventiler och en elektrisk styrenhet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ta bort ställdonet på 4:an, nu är den slingan stängd.Vart går 7:an maniell strypning av värmen där, går att göra lika med 4:an
 
J jonaserik skrev:
Du ska ta bort ställdonet på 4:an, nu är den slingan stängd.Vart går 7:an maniell strypning av värmen där, går att göra lika med 4:an
Sorry, otydligt på bild. Ställdon 1. 2. 3a. 3b. 3c. 4. 5. 6.
Manuella ställdonet är till badrummet där det är kallt.
 
Har det alltid varit såhär. Är den slingan helt öppen, är piggen helt uppe och vet du ungefär hur lång slingan är.
Om det skulle vara luft i den, kan det gå att stänga alla andra slingor, då blir trycket enbart på den kalla och ev brukar gå ur. Den fördelaren har jag inte sett förut, med ev justerskruv flöde på sidan. Stäng dom röda ventilerna och skruva på inställningen på övre delen nummer 3 från höger, ska nog vara ute så långt det går. Prova först och återkom. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.