Hallå

Hur får man bort tryckstötarna i vattenrören......kranarna går ju att byta till mjukstängande men med tvätt,disk och vattenslang då....vad gör man åt det ???
 
Installera en tryckreduktion efter vattenmätaren. Utöver att bli av med tryckstötarna minskar också vattenförbrukningen. Se till att du temporärt kan överbrygga reduktionsventilen och få "fullt blås".
 
Detta problem har jag oxå... låter inte bra alls...
Det dök upp efter vi tog bort avkalkaren(tror jag det var)..

Ska höra med min VVSare vid tillfälle...
 
Vi har inga tryckstötar men väl tjutande rör. Främst kallvattnet. Prisol 15mm är det.

Vad kan det bero på tro?
 
LB skrev:
Vi har inga tryckstötar men väl tjutande rör. Främst kallvattnet. Prisol 15mm är det.

Vad kan det bero på tro?
är det en äldre anlägging brukar det bero på att ventil/säte i kranarna är slitena........renovera/byta till nytt
micke
 
LB skrev:
Vi har inga tryckstötar men väl tjutande rör. Främst kallvattnet. Prisol 15mm är det.

Vad kan det bero på tro?

Rören kan vara för små dimensionerade.
 
Installera en tryckreduktion efter vattenmätaren
Kan man inte bara snöra åt kranen för inkommande vatten?
Så man minskar mängden vatten ut i systemet..
 
Wigert skrev:
Installera en tryckreduktion efter vattenmätaren. Utöver att bli av med tryckstötarna minskar också vattenförbrukningen. Se till att du temporärt kan överbrygga reduktionsventilen och få "fullt blås".
Har du en aning om pris på detta ;)
 
Demon skrev:
Kan man inte bara snöra åt kranen för inkommande vatten?
Så man minskar mängden vatten ut i systemet..

Så har jag gjort efter VVB, eller om det var före, så att det inte rinner ut varmvatten så snabbt innbillar mig att det räcker längre då.
 
Jag har också problem med tryckstötar och har fått förklaringen att det är för små rör till diskbänken.
Ska byta från 12 till 15mm och hoppas att problemet försvinner.

Vi har inte engreppsblandare utan en kran med separat varm och kallvatten som stänger av väldigt snabbt, ungefär som en ballofix-kran. (köpt på IKEA)
Om man hade den gamla typen där man kan skruva flera varv på kranen blir nog avstängningen lite mjukare.
 
Du har rätt, 12 mm kan endast användas för kortare dragningar, 15 mm är det som gäller för att undvika tryckstötar i ledningarna.
 
Bohemen skrev:
Har du en aning om pris på detta  ;)
Tryckreduktionsventil hos Lundagrossisten i dim R20 1716 kr inkl moms. Därtill behöver du 3 kulventiler, lite rör och några kopplingar (vinkel och T). Sätts direkt efter mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.