Hej!

Jag ska byta ut mitt kök i höst men funderar nu på att inför det höja min arbetsyta i köket avsevärt. I dagens läge är det ett 60-tals kök med dåtidens arbetshöjd (mindre ergonomiskt). Ni ser tydligt på bilderna att spisen som är i fullhöjd är mycket högre än diskbänken. Mitt problem är att diskbänken är böjd nedanför kaklet (dock inte bakom kaklet). Min plan förutsatt att jag på ett smidigt sätt kan få bort diskbänken är att sätta läkt under och lägga en laminatskiva men ny diskho och blandare (plus rör såklart). Har ni några tips hur jag kan gå tillväga för att "böja fram" diskbänken.

Allt gott!
 
  • Modernt kök med diskho, blandare, skärbrädor, vita skåp, lådor och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med spishäll, skärbrädor, brun hållare, vägg med kakel, en kopp på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av köksbänk och vägg, fönsterbrädan ovanpå, slitna silikonfogar, behov av rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Emil1231 skrev:
Hej!

Jag ska byta ut mitt kök i höst men funderar nu på att inför det höja min arbetsyta i köket avsevärt. I dagens läge är det ett 60-tals kök med dåtidens arbetshöjd (mindre ergonomiskt). Ni ser tydligt på bilderna att spisen som är i fullhöjd är mycket högre än diskbänken. Mitt problem är att diskbänken är böjd nedanför kaklet (dock inte bakom kaklet). Min plan förutsatt att jag på ett smidigt sätt kan få bort diskbänken är att sätta läkt under och lägga en laminatskiva men ny diskho och blandare (plus rör såklart). Har ni några tips hur jag kan gå tillväga för att "böja fram" diskbänken.

Allt gott!
Som en temporär lösning till att köket skall bytas i höst?
 
K Kane skrev:
Som en temporär lösning till att köket skall bytas i höst?
I grunden uppskattar jag köket och hade egentligen helst höjt arbetsytan och renoverat upp köket. Därav frågan.
 
E Emil1231 skrev:
I grunden uppskattar jag köket och hade egentligen helst höjt arbetsytan och renoverat upp köket. Därav frågan.
Men vad menade du med "byta ut mitt kök" i första inlägget?
 
K Kane skrev:
Men vad menade du med "byta ut mitt kök" i första inlägget?
Om arbetet är för kostsamt och svårt kommer jag riva ut detta och sätta in ett nytt ikea-kök.
 
problemet är att där är en 10-12mm kant på diskbänksbeslaget som går upp bakom om kaklen så det kan bli svårt att få bort diskbänksbeslaget utan att ta bort nedersta kakelraden
 
Ta bort kaklet, höj den befintliga diskbänken, kakla om.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ta bort kaklet, höj den befintliga diskbänken, kakla om.
Hur stor är sannolikheten att borttagande av det befintliga kaklet kommer ta bort stora mängder puts?
Ni får ursäkta men jag är förhållandevis ny till betongväggar :)
 
Fint kök. Behåll det om du kan, men byt handtagen till något mer tidstypiskt.

Du kan nog klara dig undan med så lite som en omkakling. Kanske också får förlänga vattenrören till blandaren. Förmodligen enklast att kapa rören och sätta ballofixer och sen gå med ny flexslang sista biten.
Hur mycket skador det blir på putsen får du nog inte veta förrän du har testat ;)

Förresten så tycker jag att den där rostfria bänken passar väldigt bra ihop med köket. Tror bara att det blir sämre att sätta en laminatskiva istället, både estetiskt och praktiskt.. Själv beställde jag en ny rostfri bänk i liknande stil när jag bytte kök.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
E Emil1231 skrev:
Hur stor är sannolikheten att borttagande av det befintliga kaklet kommer ta bort stora mängder puts?
Ni får ursäkta men jag är förhållandevis ny till betongväggar :)
Är väggen bakom putsad? Visst kan det släppa men på så små ytor fixar du det lätt oavsett om du väljer putsbruk eller husfix, är det betongväggar får du nog ägna nån timme med hammare och huggmejsel att få bort fixresterna.
 
S Stuff skrev:
Fint kök. Behåll det om du kan, men byt handtagen till något mer tidstypiskt.

Du kan nog klara dig undan med så lite som en omkakling. Kanske också får förlänga vattenrören till blandaren. Förmodligen enklast att kapa rören och sätta ballofixer och sen gå med ny flexslang sista biten.
Hur mycket skador det blir på putsen får du nog inte veta förrän du har testat ;)

Förresten så tycker jag att den där rostfria bänken passar väldigt bra ihop med köket. Tror bara att det blir sämre att sätta en laminatskiva istället, både estetiskt och praktiskt.. Själv beställde jag en ny rostfri bänk i liknande stil när jag bytte kök.
Byta kakel, förlänga vattenrör, byta blandare och vattenlås kan man eventuellt kosta på sig vart 50år tycker jag.
 
S Stuff skrev:
Fint kök. Behåll det om du kan, men byt handtagen till något mer tidstypiskt.

Du kan nog klara dig undan med så lite som en omkakling. Kanske också får förlänga vattenrören till blandaren. Förmodligen enklast att kapa rören och sätta ballofixer och sen gå med ny flexslang sista biten.
Hur mycket skador det blir på putsen får du nog inte veta förrän du har testat ;)

Förresten så tycker jag att den där rostfria bänken passar väldigt bra ihop med köket. Tror bara att det blir sämre att sätta en laminatskiva istället, både estetiskt och praktiskt.. Själv beställde jag en ny rostfri bänk i liknande stil när jag bytte kök.

Jag tycker i grunden väldigt mycket om köket också. Det jag får göra om jag skulle höja blir väl rimligtvis att sätta läkt och montera på nytt? Samt rörarbete, ny blandare, kakel osv.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
E Emil1231 skrev:
Jag tycker i grunden väldigt mycket om köket också. Det jag får göra om jag skulle höja blir väl rimligtvis att sätta läkt och montera på nytt? Samt rörarbete, ny blandare, kakel osv.
Ja precis. Det som kan se lite knasigt ut när man höjer med läkt är det där ventilationhålen för sopskåpet som istället hamnat lite "mitt i". Det är ändå en kul orginaldetalj att behålla. På mitt nybyggda kök i gammal stil är den där fronten på skåpet vänt upp och ner jämfört med din. Så att ventilationshålen ansluter mot köksluckan istället för att ansluta mot diskbänken.

Ett annat alternativ är att lyfta bort skåpen helt och hållet, byta ut sockeln mot en högre och sedan ställa tillbaka skåpen. Det kan både vara lättare och svårare. Beroende på hur hårt allt sitter fast :p
 
Behåll diskbänken! Tycker den är superfin. Laminat med nedsänkt diskbänk är enligt mig ett stort kliv nedåt.

Jag gjorde samma sak med min förra lägenhet med 60talskök. Men då var ventilationshålen nedåt mot luckorna. Går den delen att såga ut och vända på så du får samma lösning? Sen är det lättare att höja allt.
 
ådal ådal skrev:
Behåll diskbänken! Tycker den är superfin. Laminat med nedsänkt diskbänk är enligt mig ett stort kliv nedåt.

Jag gjorde samma sak med min förra lägenhet med 60talskök. Men då var ventilationshålen nedåt mot luckorna. Går den delen att såga ut och vända på så du får samma lösning? Sen är det lättare att höja allt.
Hur får man bäst av hela stommarna tro? Jag tycker infästningarna är väldigt otydliga?
Är det svårt att höja allihop?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.