Vilken av följande luftvärmepump rekommendera ni?
För ett hus 150kvm ,Huvudvärmekälla är vattenburen Golvvärme Nibe310P, Tänker köpa en luftvärmepump som komplettering till NIBE 310p och använder i sommar för kyla. Inbyggd WIFI är viktig för mig.

1-Mitsubishi Electric Hero LN25 18 490 kr
2-Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 19490 kr
3-Panasonic HZ25XKE 19490 kr
4-Samsung Nordic Geo25 12990 kr
 
Krokben
Jag är själv en förespråkare av Mitsubishi och har själv en LN25 hero sedan 2019 som fungerat klanderfritt. Beroende vart du bor och isoleringen i huset så hade jag valt LN25 eller LN35. Sistnämnda är något kraftigare och jag ångrar själv lite att jag inte gick på en storlek större.

Edit: Bägge modellerna har Wifi modulen Melcloud så du kan styra och övervaka pumpen i en app.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag är själv en förespråkare av Mitsubishi och har själv en LN25 hero sedan 2019 som fungerat klanderfritt. Beroende vart du bor och isoleringen i huset så hade jag valt LN25 eller LN35. Sistnämnda är något kraftigare och jag ångrar själv lite att jag inte gick på en storlek större.

Edit: Bägge modellerna har Wifi modulen Melcloud så du kan styra och övervaka pumpen i en app.
Använder du din LN25 hero som huvudvärmekälla eller komplettering?
Jag bor i Stockholm i 150 kvm Hus med öppen planlösning och högt i tak undrar om ska satsa på LN25 eller LN35 om ska använda som komplettering till vår huvudvärmekälla Nibe 310p?
 
sysmali
sam2018 sam2018 skrev:
Använder du din LN25 hero som huvudvärmekälla eller komplettering?
Jag bor i Stockholm i 150 kvm Hus med öppen planlösning och högt i tak undrar om ska satsa på LN25 eller LN35 om ska använda som komplettering till vår huvudvärmekälla Nibe 310p?
Jag har (hade) samma förutsättningar som du. Nibe 310p, golvvärme och öppen planlösning i sthlmområdet. Blev LN25, mest för att leverantören tyckte att den var fullt tillräcklig för huset. Blev installerad i nov 22.

Sänkte golvvärmen rejält (blev tofflor) och lät LN25 stå för värmen. Genom att vi sparade in på alla möjlig el/varmvatten så är det svårt att säga hur mycket besparing själva LN25 stod för - men förmodligen rätt mycket.

Kunde bara placera utedelen på ett ställe och dumt nog precis vid vägg till vardagsrummet. Ville ha markstativ då jag var orolig för ljud genom träväggen, men leverantören påstod att väggupphängningen var så dämpad att det inte skulle höras genom väggen - och hittils har jag inte störts alls av ljud.

Supernöjd faktiskt.

(sen gick Nibe 310p sönder i jan 23 - utbytt till nibe 370. Men det är en annan historia)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag har (hade) samma förutsättningar som du. Nibe 310p, golvvärme och öppen planlösning i sthlmområdet. Blev LN25, mest för att leverantören tyckte att den var fullt tillräcklig för huset. Blev installerad i nov 22.

Sänkte golvvärmen rejält (blev tofflor) och lät LN25 stå för värmen. Genom att vi sparade in på alla möjlig el/varmvatten så är det svårt att säga hur mycket besparing själva LN25 stod för - men förmodligen rätt mycket.

Kunde bara placera utedelen på ett ställe och dumt nog precis vid vägg till vardagsrummet. Ville ha markstativ då jag var orolig för ljud genom träväggen, men leverantören påstod att väggupphängningen var så dämpad att det inte skulle höras genom väggen - och hittils har jag inte störts alls av ljud.

Supernöjd faktiskt.

(sen gick Nibe 310p sönder i jan 23 - utbytt till nibe 370. Men det är en annan historia)
sysmali sysmali skrev:
Jag har (hade) samma förutsättningar som du. Nibe 310p, golvvärme och öppen planlösning i sthlmområdet. Blev LN25, mest för att leverantören tyckte att den var fullt tillräcklig för huset. Blev installerad i nov 22.

Sänkte golvvärmen rejält (blev tofflor) och lät LN25 stå för värmen. Genom att vi sparade in på alla möjlig el/varmvatten så är det svårt att säga hur mycket besparing själva LN25 stod för - men förmodligen rätt mycket.

Kunde bara placera utedelen på ett ställe och dumt nog precis vid vägg till vardagsrummet. Ville ha markstativ då jag var orolig för ljud genom träväggen, men leverantören påstod att väggupphängningen var så dämpad att det inte skulle höras genom väggen - och hittils har jag inte störts alls av ljud.

Supernöjd faktiskt.

(sen gick Nibe 310p sönder i jan 23 - utbytt till nibe 370. Men det är en annan historia)
Tack för info, Hur gjorde du besparing? är det så att sänkte du A.Förskjutnings värmekurva i Nibe310 några grader och istället köra din LN25 dygnet runt eller?
 
  • Värmepumpspanel, digital klocka visar 01:52, inställningar för värmekurva, knappar, ratt, text på svenska.
För att få ut mesta besparing ska man stänga av golvvärmen i alla rum som istället värms av luftvärmepumpen. Man kan t.ex. sätta termostaterna på 15 grader så golvvärmen är backup om det skulle hända något med luftvärmepumpen. FLVP får värma övriga rum och varmvattnet. Antar det är ett 1-planshus?
 
Jag har gjort precis så, f370 + ninja ft25 och de sparar mycket.
Sänkt värmekurva och skruvat ner termostaterna till 14-15 grader dit ninja når.
Bytte i samma veva alla termostater och ventiler.
 
  • Gilla
Anna Martinsson1
  • Laddar…
sysmali
sam2018 sam2018 skrev:
Tack för info, Hur gjorde du besparing? är det så att sänkte du A.Förskjutnings värmekurva i Nibe310 några grader och istället köra din LN25 dygnet runt eller?
Min nibe 310p hade endast utegivare. Blockerade elpatronen och drog ner A.värmekurvan 6 snäpp. B.värmekurvan var på 6 sedan tidigare. Ändrade inte den.

LN25 inställd på "värme" 19 grader dynget runt.

Hann inte laborera så mycket mer innan 310p gick sönder.
 
Krokben
sam2018 sam2018 skrev:
Använder du din LN25 hero som huvudvärmekälla eller komplettering?
Jag bor i Stockholm i 150 kvm Hus med öppen planlösning och högt i tak undrar om ska satsa på LN25 eller LN35 om ska använda som komplettering till vår huvudvärmekälla Nibe 310p?
Vi använder den som mer huvudsaklig. Har elpanna som tuffar på låg kurva. Vi gör av med 8-9k kWh om året. Lägsta vi haft är 6900kWh. Hus från 55.
 
J Josth skrev:
För att få ut mesta besparing ska man stänga av golvvärmen i alla rum som istället värms av luftvärmepumpen. Man kan t.ex. sätta termostaterna på 15 grader så golvvärmen är backup om det skulle hända något med luftvärmepumpen. FLVP får värma övriga rum och varmvattnet. Antar det är ett 1-planshus?
Det är två våningsplan med golvvärme i båda våningar. men hörde att ska man inte stänga av golvvärme helt i vinter då är risken att vatten i rören (vattenburen) fryser och skapa mer problem.
 
Har man ett modernt välisolerat hus ligger golvvärmen väl innanför all isolering och luftvärmepumpen håller rumstemperaturen. I äldre hus kan dock värmerören vara dragna inuti sämre isolerade ytterväggar och kattvindar och då finns en frysrisk om det blir en köldknäpp.

Vissa lyckas med att montera luftvärmepumpen mitt i trappan så den kan både kyla och värma uppåt och neråt. Bäst att anlita en expert om råd. Annars får man skaffa en LLVP per våning för att både kunna få värme och kyla till hela huset.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
Vart bor du?

Spana in mitsubishi sumo 35 om du vill ha en som har högt cop vid låga temperaturer. Har själv en sån och är jättenöjd! Stor innedel gör att ljudnivån blir något lägre också.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Vilken av följande luftvärmepump rekommendera ni?
För ett hus 150kvm ,Huvudvärmekälla är vattenburen Golvvärme Nibe310P, Tänker köpa en luftvärmepump som komplettering till NIBE 310p och använder i sommar för kyla. Inbyggd WIFI är viktig för mig.

1-Mitsubishi Electric Hero LN25 18 490 kr
2-Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 19490 kr
3-Panasonic HZ25XKE 19490 kr
4-Samsung Nordic Geo25 12990 kr
Av dessa har Panasonic högst värmekapacitet.

skulle även Rekommendera Toshiba Daiseikai 9.5

Vart ifrån köper du pump/installation?
 
  • Skärmdump av tekniska specifikationer för Panasonic värmepump på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av teknisk specifikation för Mitsubishi luftvärmepump, energiklass A+++, svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick det förklarat så här. Mitsubishi är lik en Volvo, bara går och går. Kommer inte vara den med högst effektivitet men gå en livstid.
Köpte själv Hero 2.0.
Ångrar inte detta, mycket nöjd och orkar kalla vinterdagar utan för mycket avfrostning.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Fick det förklarat så här. Mitsubishi är lik en Volvo, bara går och går. Kommer inte vara den med högst effektivitet men gå en livstid.
Köpte själv Hero 2.0.
Ångrar inte detta, mycket nöjd och orkar kalla vinterdagar utan för mycket avfrostning.
köpte du LN25 eller LN35?
Använder du din hero som huvudvärmekälla eller komplettering till huvudvärmekälla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.