Hej
Behöver lite råd med följande.
Har 4 st kB acctankar som jag modifierat så jag kan ta ut returen nedtill i tankarna.
Har 1 st borö 300 liters tekniktank som jag lagt i serie efter laddomaten och resterande tankar ligger parallellt.
Jag har en 50 kW vedpanna viadrus som ska ladda detta.
Tror ni att jag behöver en cirkpump på returen från tankarna för att få tillräcklig cirkulation så jag får upp värmen i tankarna.
Tacksam för svar!!
 
  • VVS-installation med ackumulatortankar, rör och mätinstrument i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med isolerade rör, manometer, avstängningsventil, backventil och brandsläckare monterad på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sköter laddningen, em laddomat, inns den på plats nu. det bästa är en 4-vägsdhunt och styrmomng med 0 - 10 V , en sådan öppnar max och finns i 25 , 32 , 40 och 50 mm. Någon extra pump på returen ska du nog inte behöva och kommer inte att hjälpa något. Der är matarpumpen som sköter fködet över laddomaten, det som är viktigt är att ett flöde över pannan är så stort att den inte kan gå i kok, om den helt plätsligt vill gå upp i hög temp. Fråm laddomaten fram till första och andra kopplingen till tankarna så grovt som möjligt.
Vad tror du att det kommer att vara för temp i botten och upp till ca halva tankarna innan du eldar igen. 45 C i en tank med minus ute så är värmen slut i tanken.om radiatorer finns.
 
Hej
Tack för svar…
Jag får för mig att cirkulationen i laddomaten som ger på maxeffekt 100watt inte räcker till för mängden vatten.
Har provat en del olika tekniker med luftflöde så att pannan ger maximalt med effekt, men får aldrig upp tankarna mer än 60-65 gr i toppen av tanken.
Så min tanke är att ett högre flöde kan ge en högre effekt i tankarna.
 
Hur srora är tankarna, det med flödet till dom. laddomaten har ett max i flöde , vet du vad det sitter för termostat i den, brukar levereras med 72 C. Din pannan är som sägs 50 kW stämplad. Nu är det tillverkarens uppgifter och dessa är uppmäta under perfekta förhållande, meter skorsdten, perfekt ved, drag och annat, så ta det med en nypa salt vad pannan ger hos dig. Kan ligga mellan 35 -45 kW troligtvis.
Vilken temp har du på returen och laddas tankarna paralellt,
Vad visar laddomatens termometrar ( ett foto när du eldar ) vad har pannan för temp.
Vad blir tekniktankens temp i topp och botten, den ligger i serie Var tas värmen ut, på topp tankar och returen går i botten på dom. En del frågor här.
 
Säljarna av viadrus rekommenderar laddomat 21/100 till 50 kw pannan.
 
Pannan ligger på ca 80 gr vid eldning.
700 liter per hjälparna och jag har 4 st
Får upp hjälpta tankarna som ligger parallellt efter min tekniktank som ligger i serie efter laddomaten så jag får varmvatten snabbare.
Jag har monterat en backventil mellan laddomaten och tekniktank samt har en bypass med pump se bild som jag tänkte driva runt tankarna med.
Värmeuttaget har jag på slingan som kommer ut från tekniktanken.
Jag har även gjort en vvc slinga på hjälptankarna som värmer tekniktanken se bild. Värmerörsinstallation med isolering, cirkulationspump, mässingskopplingar och säkerhetsventil på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pannrum med isolerade rör, ventiler, manometrar och monterad brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmerörsinstallation i källare, kopparledningar, pumpar, ventiler, expansionskärl, sladdar, stenmur, förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemkomponent, tre mätare, rörkopplingar, texten "LADDOMAT", betongvägg, elektriska och hydrauliska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd låda med mätinstrument, industriell miljö, kablar och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av värmesystem med kopplingar för pannor och radiatorer, visar apparaten och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora behållare, rör, teknisk utrustning, verkstadsutseende, industriell eller förrådslokalsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Om flödet I laddomaten mot tankarna hade varit för lågt, så hade pannan haft högre temp (närmat sig kokning t.ex.), och laddtempen ut mot tankarna dragit iväg. Det ser inte ut som det är fallet.

Det ser ut som pumpen hinner få undan all effekt från pannan. Tycker du effekten från anläggningen är för låg, när tempen ut från pannan är rätt, så får du fokusera på pannan för att få upp effekten i anläggningen.

60-65 i tanken kan mycket väl vara felvisning också, de brukar inte vara så noggranna tempmätare på acktankar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ok
Då får jag kolla det men när jag känner på rören så känns de inte varma direkt utan kanske runt 30 gr och då har jag eldat sista brasan runt kl 22.00 med fullproppad panna.
Tar väldigt lång tid att få upp värmen i tankarna på eftermiddagen när man kommer hem från jobbet och upp till 40-50 gr som jag hinner få upp dem i.
 
Vill du ha högre temp någonstans är det mindre flöde du ska sikta på. Men som sagt är ditt problem för låg effekt på pannan. Så länge du inte har problem med hög temp i pannan och låg i tankarna är det inget annat än effekten på den du får se till.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
NU syns det lite bättre om tankarna, du sk aprova ett par saker när du är på plats och eldar.
På bilden så är tempen på laddomaten litte kort. ca 30 C in och ladden
r ca 70 C , men ut till pannan är även den ca 70 C, samt pannan är 80 C . Inte mycket till höjning då.
Det är ca 40 C i delta mellan in och ut och der blir då inte många liter som laddas
Vilken fart är det på laddpumpen, prova att sätta ner den ett snäpp och se vad som händer. Med lite midre flöde över pannan så ska tempen gå upp ca 85 C ochlika temp till laddomaten. Men var kvar och håll koll på panntempen så den inte kokar. Nästa steg är att stänga laddnigen på tex 2 tankar.( sitter ventiler ibotten )
Med parralellt på alla så orkar inte pannan lyfta tempen mer än ca 40 C. Det gäller att få snurr i tankarna så returen börjar komma upp, nu får pannan nästan allrid ca 40 C och då är pannan lite klen. Det går att få till det med lite jobb och rör.
 
B
Hinner du inte få fulla tankar är effekten på den tid du planerat är effekten i pannan inte tillräckligt hög i förhållande till tank / energibehov i huset. Kan du inte utöka eldtiden får du undersöka pannan. Är den sotad ordentligt? Är fläkten i hyggligt skick?

Jag är det liggande rör till skorstenen kan sot kan täcka en del av arean och skapa en strypning av röken ut ur anläggningen.

Effektsiffrorna på pannor brukar vara lite överdrivna. Har pannan rätt skorstensdiameter och längd? En lite för klen skorsten brukar reducera effekten på pannan en del.

Vilken ved man eldar kan påverka maxeffekten på pannan en del också, är den lite för grov, inte tillräckligt torr eller till stor del består av torrgran kan jag tycka att pannans effekt sjunker en hel del.
 
Om man ser på storleken på pannan så är det mer troligt att den är på 15-20 kw än 50 kw.
 
(y)(y)(y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.