E Erik_91 skrev:
Marklyft (eller egentligen Deadlift) syftar till att rörelsen börjar och slutar stillastående på marken, vilket blir tydligare om man säger Deadlift. Individer som låter viktskivorna studsa i marken mellan varje rep gör alltså en helt annan övning.

Att säga att rörelsen är över så fort vikten är uppe i midjehöjd och höften är låst är därmed felaktigt. Däremot är de flesta kunniga överens om att när skivstången passerat knäna på nedvägen är det bättre att låta vikten "släppas ner", eftersom risken för skada och överansträngning blir betydligt högre om man fortsätter att hålla emot i denna avslutade del av lyftet.
Felaktigt enligt dig eller någon auktoritet? https://www.styrkelabbet.se/styrkelyft/

Vem har sagt att jag ska låta vikterna studsa mellan varje rep?
 
Jisses. Ja, i vissa lägen är det godkänt att droppa vikterna, i andra inte, för att få godkänd rep i en tävling.
Hemma får TS göra precis som TS vill.

Gällande riskmomenten för pumpen så kan du ta det lungt.
Dels så kommer det inte gå några stora vibrationer vidare i betongen, ens om du skulle skippa/missa mattan.
Och de delar som är känsliga, kompressor etc. är redan upphängda så att de inte skickar sina egna vibrationer vidare ut i stativet för pumpen, då det skulle leda till störande ljud. De upphängningarna dämpar vibrationer precis lika bra åt andra hållet.

Lycka till och hoppas att du svettas ordentligt! :)
 
Den här är annars ett helt värmpumpssäkert alternativ :)

Muskelman använder fjädringsstyrketräningsutrustning och ser ansträngd och fokuserad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
namnbyte
B ByggGPT skrev:
Kanske får sätta extra mjukt underlag när det är dags för marklyft då. I min bok är det just ett marklyft, sen är övningen över. Så det kan absolut förekomma att vikterna släpps ner.
Nu är jag ganska sen på bollen eftersom jag sprang på tråden just precis, men skulle vilja påstå att om lyftet avslutas efter just enbart lyftet och sedan frifall ner förlorar man 50% av nyttan det lyftet hade kunnat göra under ungefär samma tidsåtgång.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
namnbyte
E Erik_91 skrev:
Marklyft (eller egentligen Deadlift) syftar till att rörelsen börjar och slutar stillastående på marken, vilket blir tydligare om man säger Deadlift. Individer som låter viktskivorna studsa i marken mellan varje rep gör alltså en helt annan övning.
Vill gå så långt som att säga individer som låter stången studsa mellan varje lyft gör inte ens ett propert lyft, för att inte nämna risken med kompression mot handleder som på sikt kan vålla stora problem, men främst används momentum från studsen till att få hjälp med den svåraste delen av lyftet - att faktiskt lämna marken. En studsat lyft är ett fusklyft, inom marklyft ett snudd på half-rep.
 
  • Gilla
Erik_91
  • Laddar…
B ByggGPT skrev:
Felaktigt enligt dig eller någon auktoritet? [länk]

Vem har sagt att jag ska låta vikterna studsa mellan varje rep?
Jag kan inte mycket om snickeri, rörmokeri, renovering, etc, men om det är något jag kan så är det detta. ;)

Skulle kunna ge dig en massa referenser, men jag gick in på din länk till Styrkelabbet istället (bra början för medelsvensson på gymmet) och hittade detta stycke:

"När huvuddomaren bedömer att du står rakt och med stången stilla ger han dig signal att sätta ned stången. Signalen består av en nedåtiktad handrörelse samtidigt med ljudligt kommando: ”Down!”.Du sänker då ned stången utan att släppa händerna om den.
Den enda signalen är alltså ”Down”, och du måste vänta tills den signalen för att sätta ned stången. Du påbörjar alltså lyftet när du vill efter att de anmält att stången är klar för dig.
Tänk på att låsa ut ordentligt i toppläget, vänta på nedsignalen, och behålla greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet."
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.