Har en fråga om fogsand. Jag anlitade ett företag som tvättade och impregnerade mina stenplattor, ca 80 kvm. Det de glömde nämna är att efter rengöringen behöver all fogsand bytas ut och detta ingick inte i offerten. De har väl tvättat med någon slags högtryckstvätt. 4000 kronor vill de ha för fogsand + arbete.

Jag funderar nu på att själv köpa fogsand och sedan borsta ner. De rekommenderar 6 st påsar á 20 kg. När jag läser på internet ska man sopa i fogsanden kors och tvärs, gärna när det är torrt ute och sedan vattna med slangen. Det framgår även att använda en markvibrator för att få sanden att sätta sig.

Behöver man verkligen använda en markvibrator? Detta moment känns jobbigt, har aldrig använt en sån och måste då hyra. Jag har fyllt på med fogsand lite allt eftersom så det verkar inte så svårt.

En annan sak, är det värt att köpa ogräshämmande fogsand eller gör det inte ngn skillnad? Ganska stor skillnad i pris per säck.
 
Det är inga problem att foga själv. Ut med sanden och sopa tvärs över fogarna. Om du inte paddar kanske det sjunker efter på något ställe, då sopar du i lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.