É ÉlPon skrev:
Var kommer kalket ifrån, deras skiva?

Inte från väggen för är ju 4-5cm cellplast mellan.

I mitt fall är det inte ens putsat utan bara slammat med grundningsbruk A. Om det påverkar nåt? Men kanske bara handlade om att luft krävs så deras skiva inte fäller nåt…
Ja från deras skiva svarade de.
 
É
Vad tror ni om att fästa enligt bild? Om man har råd med utrymmet att det bygger ut 1cm luftspalt, så kan all kalk som fälls få plats… och man slipper limma, eller gör både och.

Gula är distanshylsor för isoler/fasadskivor. Man trycker i dessa genom cellplasten, sen på med ”ribban” på 10mm och fäst detta med spikplugg.

Sen skruvar man sockelskivan med skruv i träribban som vanligt. Eftersom det bara är sockelskiva ett par decimeter hög borde det räcka för att fästa trots att det inte är så mycket djup på ribborna.
Röda gipsskivan ska föreställa sockelskivan.

Byggmaterial och verktyg. Trä, skumisolering, gips, gult rörskärarverktyg och skurna rörändar. Renovering eller konstruktion pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lämnat tillbaks skivorna och köpt ett annat fabrikat som inte förväntas omvandlas till kalk.
 
É
Jag håller med, tänkte samma sak även när deras support gav ett sånt dåligt oengagerat svar av dem på mail. Men jag har inte sett någon annan som har lite mörkare grå som deras ”Coal” och samtidigt har lite struktur.

Ljusgrå verkar vanligast. Tycker ljusgrå känns mer ”fejkputs” än mörkare men har dock inte sett produkterna i verkligheten.
 
Vilka andra fabrikat än cembrit och Steni finns det?
 
É
Ja det undrar jag med, finns inte så mycket välja på. Jackon sa usless, men har inte sett motsvarande produkter och framförallt ej i butik.
 
Jag nämnde Jackon mest för att dom (med flera) har färdiga sockelelement där skivan sitter limmad direkt mot cellplasten, vilket tydligen är omöjligt enligt Cembrit...
 
Vad sa vi nu då, ta bort all puts innan man isolerar?
Sen har jag en fundering hur jag ska göra där denna balk sitter, det är för en altan/trappa.
Ska jag isolera runt den, eller lossa den och skruva den igenom isoleringen?
Exteriör med stödmur, träregel, metallbeslag, vattenkran, jord och spridda stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.