Hej

Planerar att renovera min torpargrund på ett hus från sekelskiftet och vill ej använda cellplast. Jag har läst byggnadsvårdföreningens tipps här https://byggnadsvard.se/pa-saker-grund/ Jag skall ta upp golven och göra som följer uppifrån och ner.

- Furugolv 20-25mm
- Golvvärmeplåt med golvvärme.
- Gamla golvet som glespanel.
- Cellulosaisolering i gamla bjälklaget. Hur tjockt rekommenderar ni ?? (Funderar på 15 cm) Skall bygga på bjälklaget som är 10 cm tjockt.
- Bison Vindduk uppspikad med glespanel cc 30 Alternativt montera fasadskiva 50 mm underifrån. Vad tycker ni här ?
- Åldersbeständig plast på marken med 10 cm stenull ovanpå även upp på yttermuren alternativt Perlite (dyrare) Vad tycket ni här.

Hur mycket isolering skall jag ha? Är detta en bra lösning?

Bild av en torpargrund med trästöttor och spår av isolering, representerar en grund före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som kan svara ?
 
Vart i landet ligger huset?
 
Kan vara bra att veta :D Det ligger i södra Sverige vid Lund/Malmö.
 
Några tipps. Är detta en bra lösning?
 
Hur gick det? Hur gjorde du? Är du nöjd med resultatet?
 
Träreglar på stödben över täckt isolering på vind. Byggmaterial och konstruktion. Oinredd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Jag gjorde så här. Satte 10 cm markskicor mot ytterväggen och plast på marken o 10 cm perlit ovanpå det. Vindduk svart kraftig mot bjälkarna med glespanel med cc mått 30 cm sprutade in 15-20 cm cellulosaisolering i bjälklaget.

Mvh

Rickard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.