Skall sätta renoveringstapet på en betongvägg som mjölar och fäller hela tiden. Den har tidigare varit behandlad med någon sorts lim/gummiaktig yta och därefter har någon limmat på tidningspapper och därefter tapetserat. Vi har tagit bort allting ända in till betongen. Men när man vidrör betongväggen så fäller den/mjölar. Hur skall vi kunna förlimma på väggen när det inte går att röra den utan att den fäller? Skall vi duscha på vatten och på så sätt fukta betongen innan vi rollar på det utspädda limmet? Tacksam för råd.
 
Täck den med en omgång renoveringsgips.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
LoweW
G GunillaG skrev:
Skall sätta renoveringstapet på en betongvägg som mjölar och fäller hela tiden. Den har tidigare varit behandlad med någon sorts lim/gummiaktig yta och därefter har någon limmat på tidningspapper och därefter tapetserat. Vi har tagit bort allting ända in till betongen. Men när man vidrör betongväggen så fäller den/mjölar. Hur skall vi kunna förlimma på väggen när det inte går att röra den utan att den fäller? Skall vi duscha på vatten och på så sätt fukta betongen innan vi rollar på det utspädda limmet? Tacksam för råd.
Är det i en källare?
 
LoweW LoweW skrev:
Är det i en källare?
Nej det är innerväggen i ett hyreshus
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Täck den med en omgång renoveringsgips.
Vet inte om det går att skruva upp gips när väggen är så porös
 
Limma med fix.
 
LoweW
G GunillaG skrev:
Vet inte om det går att skruva upp gips när väggen är så porös
Hade det vart mitt eget hus hade jag testat:

  • Dammsuga väggen
  • Våttorka den
  • Ta ett lager ”betonggolvsprimer” eller primer till våtrum
  • Limma på renoveringsgips med PL400 eller liknande
  • Spackla gips och slipa
  • Tapetsera
Men jag är lekman och skulle inte våga rekommendera den metoden utan att ha sett och känt på väggen själv. Speciellt inte när man själv inte äger fastigheten.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Limma med fix.
Menar du utspätt lim? Eller är fix ett speciellt material?
 
Kakelfix, ganska löst så fäster det som fasiken.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Hade det vart mitt eget hus hade jag testat:

  • Dammsuga väggen
  • Våttorka den
  • Ta ett lager ”betonggolvsprimer” eller primer till våtrum
  • Limma på renoveringsgips med PL400 eller liknande
  • Spackla gips och slipa
  • Tapetsera
Men jag är lekman och skulle inte våga rekommendera den metoden utan att ha sett och känt på väggen själv. Speciellt inte när man själv inte äger fastigheten.
Vi har provat att sopa på betongen men den slutar inte att fälla, så det funkar inte att dammsuga och våttorka den eftersom den inte slutar att fälla. Det blir bara mer "mjöl" som släpper
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kakelfix, ganska löst så fäster det som fasiken.
Menar du att "bredspackla" med kakelfix?
 
LoweW
G GunillaG skrev:
Vi har provat att sopa på betongen men den slutar inte att fälla, så det funkar inte att dammsuga och våttorka den eftersom den inte slutar att fälla. Det blir bara mer "mjöl" som släpper
Primern tar sig in väldigt bra i porösa material och sätter sig. Jag killgissar på att den skulle sluta mjöla om ni primade den.

Men Stefan är också inne på en bra lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Primern tar sig in väldigt bra i porösa material och sätter sig. Jag killgissar på att den skulle sluta mjöla om ni primade den.

Men Stefan är också inne på en bra lösning.
Ok, tack för tipset. Får kolla med färghandeln om de har något bra medel.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Min killgissning hade också varit att borsta av väggen grovt och sedan pensla, elelr sparya, på primer så "dammet" sätter sig.
Kan vara värt att prova iaf
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
G GunillaG skrev:
Ok, tack för tipset. Får kolla med färghandeln om de har något bra medel.
Den slags primern jag pratar om tror jag du med högre sannolikhet hittar på bygghandeln, på avdelningen vid badrum/kakel/klinker etc.
 
  • Flaska med primer för golv, 1 liter, alkylbaserad, vit och lila etikett, varningsmärken, tobruksprodukter.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.