Hej,

Beställde en värmepump för ett år sen som jag då fick offert på och accepterade direkt.

Nu ett år senare när leverantören strax ska leverera den vill han höja priset då han menar att priserna har gått upp på alla pumpar.

Jag vet inte hur mycket han vill höja priset men jag vet att det skiljer ca 25k om jag skulle beställa en likadan pump idag.
Pumpen är också ett halvår försenad kan jag tillägga.

Jag och leverantören har haft en god kommunikation tidigare så vill mest veta vad jag har för rättigheter här. Någon som vet?

Ha det gott!
 
  • Wow
  • Haha
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Ni har ett avtal och han måste leverera enligt det avtalet. Det är hans eget fel att han inte köpt grejerna när han viste priset. Inget du måste stå för om du inte vill. De gör ju vinst och ska då räkna med liknande saker, klart att ingen har budgeterat för dessa kraftiga ökningar men det är som sagt inte ditt "problem" rent legalt. Är det dessutom så att han nu är försenad mot avtal skulle jag bara fråga hur fan han tänker, först är han 6månader sen mot avtalet sedan har han mage att komma och vilja ha mer betalt. Bara förklara det läget för honom och säga att han ska vara glad att du inte stämmer honom på den kostnadsbesparing du skulle gjort under vintern om pumpen vore installerad i tid.
 
  • Gilla
  • Haha
Aleks12 och 27 till
  • Laddar…
T
Ganska klantigt att inte offerera enligt "dagspris" på så där dyra grejer...
 
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
Man får väl gissa att leverantören avbryter beställningen om han inte får mer betalt, och hoppas att inte bli stämd av TS. Värmepumpen kan han ju troligen sälja till någon annan på studs för vad den kostar idag.

Kan tyckas lite klantigt, men mindre leverantörer har kanske inte koll på att ta höjd för valuta- och inflationsrisker, som större företag gör. Om han sålt många värmepumpar kan han ju riskera konkurs om han skulle stå för sina åtaganden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Tack. Då vet jag lite mer hur jag ska ställa mig till hans argument.

Detta är en förhållandevis stor aktör och man tycker att han borde tagit höjd för detta när han lämnade offert.

Saken är också den att bygget har stått stilla nu i 1-2 månader då vi inte velat spackla pga avsaknad av värme i huset, med risk för att spacklat spricker när värmen drar igång. Så jag känner ändå att jag har lite kött på benen med argument åt andra hållet.

Sen vill jag ju självklart ha pannan då jag väntat så länge nu, och därmed inte riskera att han ”hoppar av”.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kan vara värt att kolla konsumentköplagen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jag tror att leverantörerna hävdar "force majeur". Om det inte har gått att få leverans från fabriken.
 
  • Gilla
  • Haha
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Då jag beställde min LuftVatten Värmepump förra året så hade den leverantören en klausul i kontraktet med att de hade rätt att höja priset om deras inköpskostnad skulle gå upp mellan beställning och leverans.
Nu hade jag sån tur att det bara blev 3-4 månaders leverans tid och ingen förhöjning av priset.

Så kolla av kontraktet o se om det finns någon sådan klausul i ditt med.
I så fall är det bara att konstatera att de glömt att informera om klausulen.
Tråkigt,men då får du betala den nya summan alternativt avbryta beställningen utan kostnad.
Idag har leverantörerna oftast inga problem om man vill avbryta då de alltid kan sälja den till någon annan då det är ett skriande behov av värmepumpar
 
  • Gilla
Elsparv och 3 till
  • Laddar…
Jag har lusläst offerten. Det står ingen klausul om att priset kan skilja sig mellan datum för offert och leverans.

Hade jag själv varit entreprenör så hade jag om det var stor brist och långa leveranstider på produkten jag säljer möjligtvis lagt in en klausul om indexreglering eller liknande.

Att pannan är försenad förstår jag. Det är ju kaos med många produkter inom branschen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Adamrenoverar skrev:
Jag har lusläst offerten. Det står ingen klausul om att priset kan skilja sig mellan datum för offert och leverans.

Hade jag själv varit entreprenör så hade jag om det var stor brist och långa leveranstider på produkten jag säljer möjligtvis lagt in en klausul om indexreglering eller liknande.

Att pannan är försenad förstår jag. Det är ju kaos med många produkter inom branschen.
Åfan. Vilken miss av den leverantören.
Jobbigt läge ... att behöva "bråka" om vad summan blir för att man vill ha en VP & man kan inte bara gå till annan leverantör pga leveranstider.

Personligen kanske jag skulle försöka få till att du betalar hälften (för att faktiskt få VPn) av mellanskilnaden och leverantören hälften pga deras miss med klausul i kontraktet.
Och säg att om de tar sin hälft som reklamkostnad så har du inga problem att vara referens (om de i övrigt gör ett riktigt bra jobb). Kanske blir lite lättre för dem att ta halva extra kostnaden.
 
  • Gilla
datja och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ni har ett avtal och han måste leverera enligt det avtalet. Det är hans eget fel att han inte köpt grejerna när han viste priset. Inget du måste stå för om du inte vill. De gör ju vinst och ska då räkna med liknande saker, klart att ingen har budgeterat för dessa kraftiga ökningar men det är som sagt inte ditt "problem" rent legalt. Är det dessutom så att han nu är försenad mot avtal skulle jag bara fråga hur fan han tänker, först är han 6månader sen mot avtalet sedan har han mage att komma och vilja ha mer betalt. Bara förklara det läget för honom och säga att han ska vara glad att du inte stämmer honom på den kostnadsbesparing du skulle gjort under vintern om pumpen vore installerad i tid.
Haha, bra svar !
 
Varför skulle priset gå upp för installatören? Jag gissar att det funkar som vanligt att de gör en beställning av tillverkaren/importören för ett pris sedan kommer varan när den nu kommer (om det är 6månader senare) men nog måste de få ett fast pris på den dagen de lägger sin beställning med?
 
  • Gilla
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Varför skulle priset gå upp för installatören? Jag gissar att det funkar som vanligt att de gör en beställning av tillverkaren/importören för ett pris sedan kommer varan när den nu kommer (om det är 6månader senare) men nog måste de få ett fast pris på den dagen de lägger sin beställning med?
Det är inte säkert. Inom en del branscher tar de inte emot en order till fast pris i dagsläget.

Jag som teknikkonsult arbetade för något år sedan åt en kund där det var komponentkris. Vi konstruerade om (och framförallt testade om) en elektronikmodul så den kunde tillverkas av utgågna elektronikkomponenter från olika surplusleverantörer, äldre versioner av vissa Asics. Skrotet de fick försöka bygga av köptes in till ockerpriser (50 milj extra i veckan), men alternativet var att inte kunna leverera alls. Där tror jag inte att man lät priset ut till slutkund påverkas. Men detta var ändå komponentkris av mild typ i förhållande till dagsläget för en del tillverkare. Företaget jag konsultar på nu, har problem med vissa komponenter, där vi faktiskt demonterar tidigare prototyper för att kunna tillverka nya versioner av prototyperna. Komponenterna ifråga går inte ens att få fram i 10 tal någonstans i världen, efter sommaren skall produkten tillverkas i miljonserier.
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Avtal ska hållas.
Force Majure har inget med detta att göra.
Konsumentjurist
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M
T TypRätt skrev:
Varför skulle priset gå upp för installatören? Jag gissar att det funkar som vanligt att de gör en beställning av tillverkaren/importören för ett pris sedan kommer varan när den nu kommer (om det är 6månader senare) men nog måste de få ett fast pris på den dagen de lägger sin beställning med?
Vilken värld lever du i?
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.