M maria01 skrev:
fans det ens när vi själva var barn
Då måste du vara mycket äldre än mig,.
På 60-talet när jag var barn så satte mina föräldrar sådana i alla vägguttag som var lediga, det var de grunda uttagen och inte schuko. Och de var inte petskyddade
Jordade uttag fanns bara i köket eftersom installationsmiljön inte krävde det på andra ställen
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Minnie Mesola
U Uffe A skrev:
Då måste du vara mycket äldre än mig,.
På 60-talet när jag var barn så satte mina föräldrar sådana i alla vägguttag som var lediga, det var de grunda uttagen och inte schuko. Och de var inte petskyddade
Jordade uttag fanns bara i köket eftersom installationsmiljön inte krävde det på andra ställen
Samma här. Petskydd och jordat för kylskåpet. Elektrolux med frysfack, minsann.

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Samma här. Petskydd och jordat för kylskåpet. Elektrolux med frysfack, minsann.

Minnie
Vi hade andelsfrys som låg i ett hus ett antal kvarter bort
Mamma cyklade dit när hon skulle hämta något.
Frysfacket i kylskåpet rymde bara en istärningslåda :cool:
 
Minnie Mesola
U Uffe A skrev:
Vi hade andelsfrys som låg i ett hus ett antal kvarter bort
Mamma cyklade dit när hon skulle hämta något.
Frysfacket i kylskåpet rymde bara en istärningslåda :cool:
Imponerande!

Minnie
 
B Byggahus48 skrev:
▪️ Vet knappt vart jag ska börja. Jag hoppas verkligen att priset på huset var satt i förhållande till elen. Är elen dragen på detta sätt, undrar man naturligtvis hur andra saker i huset är gjorda. Tänker på till exempel VVS, TILLÄGGSISOLERING, OMBYGGNADER. Om något sådant är ”åtgärdat” så låt någon kunnig kolla. Jag vet ”gjort är gjort” gällande köpet, men det handlar ju inte om att ha rätt, utan att ni och era barn är säkra och skyddade. Kanske har ni köpt huset med någon slags ”friskrivningsklausul” om inte, kan det finnas saker ni kan kräva tidigare ägare på.
▪️ Slutsatsen man kan dra är att tidigare ägare inte haft mycket kunskap om SÄKER EL. Du skriver att ni inte har råd att dra om elen nu, men det handlar om att ni ska vara säkra och trygga i ert hem.
▪️ Så som det ser ut har tidigare ägare haft behov av mer el och fler uttag än huset är (troligen) dimensionerat för. Kan vara bra att kolla om huset har RÄTT HUVUDSÄKRING för ett modernt liv med många energislukande apparater.
▪️ I detta fall handlar det ju om mycket större kostnader än att dra om elen. Antar att ni inte vill ha ”utanpåliggande el” och nästa fråga är ju då; finns det rör i väggar och tak, för att dra om elen? Och är dessa på rätt ställe? Annars måste nu ju göra om väggarna/taken också för att lägga in nya rör att dra elen i. Det innebär jul en HEL OMBYGGNAD huset. Det är i förhållande till detta som jag hoppas att priset är satt. Visst kan man ha utanpåliggande el, men vill man verkligen ha det vid en omdragning av elen?
▪️ Om en RIKTIG ELEKTRIKER tittat på detta, kan det inte funnits mycket hen godkände. Att bara ställa saker framför är inte lösning och små människor är kluriga och ska pilla på just ställen där de inte får.
▪️ En aspekt till, är vad som skulle hända om det började brinna i huset och hur ev FÖRSÄKRINGSBOLAG skulle ställa sig till alla dessa grava hem-dragningar? När man köper ett hus övertar man ansvaret för alla idiotiska, fula men FRAMFÖRALLT FARLIGA ELDRAGNINGAR i ett hus. Väldigt stor risk att ni skulle få ett stort problem med att få ersättning som ni tänkt er.
▪️ Tyvärr måste mitt råd till er vara att försöka få fram pengar till att ÅTGÄRDA DETTA OMGÅENDE. Vet att många här kommer med klämkäcka hempular-lösningar och pekar på olika bitar som behöver åtgärdas. Jag tycker tyvärr att ni behöver ÅTGÄRDA ALLT, FÖR DETTA ÄR BARA VAD NI/VI SER. Vi har ingen aning om vad vi inte ser. Tidigare ägare kanske har skarvat ledningar (av snålhet eller ren dumhet) inne i väggen eller byggt in riktigt farliga lösningar.
▪️ Snälla, se över er möjlighet att byta ut ”hela skiten” (förlåt). För er trygghet och era barns säkerhet. Skippa annat som kan vänta; nya mobiler, större tv, ny bil osv. Satsa på elen, innan det händer något som ni aldrig kan ändra på.

:heart::heart::heart::heart:
Men snälla du. Nu vet jag inte vad slags hus de har men om det i grunden är ett gammalt timmerhus finns knappast möjlighet att dra rör i väggarna och då får man ha utanpåliggande men det går ju göra betydligt snyggare än så där (se Hans-Gretas inlägg) och man knappst påstå att det skulle vara mer farligt på något vis utan hellre tvärtom då risken att kablarna överhettas och ställer till med brand är mindre. Naturligtvis ska man ha så pass många uttag så man minimerar behov av sladdosor men sådana kan ju behövas på platser som vid Tv mm och dator så man även enkelt kan stänga av strömmen till allt när det inte används. Ledningar drar man ner vid fönster, dörrar och vid hörn och som sagt, gärna i höjd nederkant fönster och lika höjd på dem som inte sitter vid fönster. Det där med att sätta uttagen nere vid golvet är ett påfund från gissningsvis 1960-talet. Tidigare satt de alltid längre upp. Mycket mer praktiskt på alla vis
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Roy L Roy L skrev:
Hej jag har sett mycket men det här var nog litet tufft.Fråga din elmontör hur rättar vi till kokajökorna enklast då blir det säkert bra. Såg att skarvsladdar också använts, huj då!
Ett hörn av ett rum med synliga elledningar längs vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här kan det se ut hemma hos nån med 40 års erfarenhet och elbehörighet/auktorisation ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
[bild]
Så här kan det se ut hemma hos nån med 40 års erfarenhet och elbehörighet/auktorisation ;)
Skomakarens barn....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
[bild]
Så här kan det se ut hemma hos nån med 40 års erfarenhet och elbehörighet/auktorisation ;)
Visst men det beror ju på om någon annan noggrannare partner bor i samma gård. Hos oss skulle det nog bli faan i helvetet, nej jag vill inte ens tänka tanken!
 
B
J Jamtstårsa skrev:
Men snälla du. Nu vet jag inte vad slags hus de har men om det i grunden är ett gammalt timmerhus finns knappast möjlighet att dra rör i väggarna och då får man ha utanpåliggande men det går ju göra betydligt snyggare än så där (se Hans-Gretas inlägg) och man knappst påstå att det skulle vara mer farligt på något vis utan hellre tvärtom då risken att kablarna överhettas och ställer till med brand är mindre. Naturligtvis ska man ha så pass många uttag så man minimerar behov av sladdosor men sådana kan ju behövas på platser som vid Tv mm och dator så man även enkelt kan stänga av strömmen till allt när det inte används. Ledningar drar man ner vid fönster, dörrar och vid hörn och som sagt, gärna i höjd nederkant fönster och lika höjd på dem som inte sitter vid fönster. Det där med att sätta uttagen nere vid golvet är ett påfund från gissningsvis 1960-talet. Tidigare satt de alltid längre upp. Mycket mer praktiskt på alla vis
▪️ Underbart med människor här som ”Läst men INTE FÖRSTÅTT!
▪️ Jag har inte hävdat att det är farligt att ha utanpåliggande el. Många bostäder har bra fungerande sådana installationer.
▪️ Jag har hävdat att elen de har nu - är farlig. Har du inte loggat in och tittat på bilderna? Sett alla skarvsladdar efter varandra? Elinstallationer som måste få vem som helst att bli orolig för att ens vistas där, ännu mindre ha sina barn där och sova där!
▪️ Du kan väl knappast hävda att ”-Jo, det ser finfint ut. Kör på bara.” (Isåfall är du en av de som jag nämnde i min text).
▪️ Säkerhet för både stora och små människor är viktiga för mig. Klart man kan dra elen hur som helst, men dagen då huset börjar brinna och kanske det mest värdefulla man har brinner inne eller skadas allvarligt då är det försent! För allt!
▪️ Hoppas innerligt att TS inte lyssnar på alla här som tycker att det är väl inte så farligt. DET ÄR FARLIGT. Fråga kunnig elektriker. Fråga brandkåren. Åk gärna till brandstationen och visa dem bilderna. Då kommer TS bli varse om han ska lita på dem eller på ”Ule och Pule” här i forumet.
▪️ TILL SIST: Till er 1-3 medlemmar här forumet (ni vet vilka ni är utan att jag behöver skriva ut era namn, eller hur?) som på nästan alla inlägg, väljer att HÅNSKRATTA åt det man skriver - VAD FÅR NI UT AV DETTA? Vore mycket trevligare och berikande för forumet om ni ansträngde era hjärnceller och skrev något man kunde fundera över eller bemöta. Om ni tillförde forumet något istället. Förstår att det är mer ansträngande att själv komma på något att skriva och föra ämnena framåt, men ert sätt att håna känns trist. Är ganska säker på att jag inte är ensam om att tycka detta. Ha en fin helg!
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
▪️ Underbart med människor här som ”Läst men INTE FÖRSTÅTT!
▪️ Jag har inte hävdat att det är farligt att ha utanpåliggande el. Många bostäder har bra fungerande sådana installationer.
▪️ Jag har hävdat att elen de har nu - är farlig. Har du inte loggat in och tittat på bilderna? Sett alla skarvsladdar efter varandra? Elinstallationer som måste få vem som helst att bli orolig för att ens vistas där, ännu mindre ha sina barn där och sova där!
▪️ Du kan väl knappast hävda att ”-Jo, det ser finfint ut. Kör på bara.” (Isåfall är du en av de som jag nämnde i min text).
▪️ Säkerhet för både stora och små människor är viktiga för mig. Klart man kan dra elen hur som helst, men dagen då huset börjar brinna och kanske det mest värdefulla man har brinner inne eller skadas allvarligt då är det försent! För allt!
▪️ Hoppas innerligt att TS inte lyssnar på alla här som tycker att det är väl inte så farligt. DET ÄR FARLIGT. Fråga kunnig elektriker. Fråga brandkåren. Åk gärna till brandstationen och visa dem bilderna. Då kommer TS bli varse om han ska lita på dem eller på ”Ule och Pule” här i forumet.
▪️ TILL SIST: Till er 1-3 medlemmar här forumet (ni vet vilka ni är utan att jag behöver skriva ut era namn, eller hur?) som på nästan alla inlägg, väljer att HÅNSKRATTA åt det man skriver - VAD FÅR NI UT AV DETTA? Vore mycket trevligare och berikande för forumet om ni ansträngde era hjärnceller och skrev något man kunde fundera över eller bemöta. Om ni tillförde forumet något istället. Förstår att det är mer ansträngande att själv komma på något att skriva och föra ämnena framåt, men ert sätt att håna känns trist. Är ganska säker på att jag inte är ensam om att tycka detta. Ha en fin helg!
:heart::heart::heart::heart:
Vad är dom stora riskerna då undantaget punkterna där beröringsskydd inte är tillräckligt?

Många uttag och grendosor behöver ju inte vara något direkt problem så länge man inte kopplar på för många och stora förbrukare och underdimensionerade eller skadade kopplingar. Grendosor är ju dessutom bara att koppla ur och lägga undan om dom inte ska användas.

Sen finns det ju en punkt som jag inte kan komma ihåg att jag sett i tråden, men det är hur själva kopplingarna ser ut. Har man dragit åt med rätt moment? Skadat kardeler när man avmantlat? Detta är ju inget man kan säga något om baserat på bilderna och det är fel som lika gärna kan finnas i en snygg installation.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Du säger alltså att man är orolig över saker i onödan, trots att din kusin höll på att dö på grund av just det en JFB skyddar mot?
Ouppmärksamma föräldrar leder till dödsfall hos barn.
 
I början av -60.
Min syster gick till mor och fick en sån där olackad hårnål.
Klättrade upp på en stol och examinerade vägguttaget, som satt typ 1.5 meter upp på väggen.
Petade i båda hålen.

Gick till mor och fick en hålnål till. Petade.
Hamnade med ett skri på andra sidan rummet.

Klarade sig. Men har aktat sig för el sen dess.
 
Varför behövde hon en till hårnål?? Du kan ju testa och sitta på en stol och pilla på fasen så förstår du vad jag menar. Om du inte tillhör dom som har extra tjock och torr hud.
 
Bra med JFB, förstås, liksom att den där svarta sockerbiten åtgärdas. Och bra att titta igenom så att det t ex verkligen finns jord i jordade uttag.
Annars mest en fråga om utseende och tycke & smak. Numera är det ju mycket sällan som något uttag lastas med 10A, det är ju ofta en massa småelektronik som gör att man behöver många uttag. Och vackra armaturer med lågenergi-lampor.
Korta gärna av några onödigt långa skarvsladdar och anslut värmeelement o dammsugare till uttag i den fasta installationen, om det blir aktuellt. Resten är kosmetika!
 
P PatrikJo skrev:
Snälla sluta ge råd om saker du inte har en aning om.
Spegel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.