Hej,

Jag håller på och planerar en fritidsstuga som blir offgrid. Toalett får bli en husvagnstoa, förbränningstoalett eller utedass. Inget indraget vatten utan det kommer från dunk. Så långt verkar inte avlopp vara ett bekymmer.

Men så är det detta med dusch. Dusch är inget måste utan har mer tänkt på möjlighet att använda en campingdusch eller liknande. Är det varmt så är ute inget problem, men kan ibland vara att man vill inne också. Insåg i natt att vattnet måste ju då ut någonstans. Jag är ganska oinsatt i avlopp så det känns som ett lite för stort projekt bara för att kunna lyxa med en dusch inne ibland.

Finns det någon slags lösning för mindre vattenmängder?

Tacksam för förslag och input.
 
Bygg en bastu, med trallgolv, vedvärme och inburet vatten har du goda möjligheter att sköta hygienen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bygg en bastu, med trallgolv, vedvärme och inburet vatten har du goda möjligheter att sköta hygienen.
Jo bastu kommer det bli.

Jag har googlat runt lite och det verkar som att det finns ingen enkel och billig lösning.

Tack för hjälpen i alla fall!
 
Du kan göra som i gamla sommarstugor, dom hade/har en grov slang ut från disken och dragen kanske
10 meter ut till något ställe som är bra, där det sjunker undan. Blir nästan detsamma som att ha en balja och kasta ut genom fönstret. Och framför allt, det är helt legalt med utkast.
 
J jonaserik skrev:
Du kan göra som i gamla sommarstugor, dom hade/har en grov slang ut från disken och dragen kanske
10 meter ut till något ställe som är bra, där det sjunker undan. Blir nästan detsamma som att ha en balja och kasta ut genom fönstret. Och framför allt, det är helt legalt med utkast.
Men det är knappast legalt att leda BDT vatten i slang ut på marken om man nu är intresserad av regelverket
 
F fribygg skrev:
Men det är knappast legalt att leda BDT vatten i slang ut på marken om man nu är intresserad av regelverket
Har inte nämnt eller sagt något om regelverk, det är upp till dig. Bara att så kan man göra om det är en sådan stuga som TS talar om. Och som sagt det är inte förbjudet att bära in vatten i hink och efter att ha använt det öppna ett fönster och hissa ut det.
 
F fribygg skrev:
Men det är knappast legalt att leda BDT vatten i slang ut på marken om man nu är intresserad av regelverket
Så länge man inte har indraget vatten är det helt enligt lagen. Jag tror det baserar sig på att har man inte indraget vatten så blir det inga större mängder vatten som går åt.
 
J jonaserik skrev:
Du kan göra som i gamla sommarstugor, dom hade/har en grov slang ut från disken och dragen kanske
10 meter ut till något ställe som är bra, där det sjunker undan. Blir nästan detsamma som att ha en balja och kasta ut genom fönstret. Och framför allt, det är helt legalt med utkast.
Ja och nej, du får inte dra in vatten om du inte kan få ut det , och kraven på BDT avlopp beror på olika faktorer.
Att ta in en hink vatten är en nnan sak, då har du inte draigt in vatten...

Det kräver också tillstånd eller iaf anälan.
Sen kan det räcka (typ i ett litet torp) med en slang till en "inflitrationsbädd" - läs sandjord som inte ligger så att ditt drickvatten förorenas.

https://avloppsguiden.se/informationssidor/krav-pa-bdt-avlopp/
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och framför allt, det är helt legalt med utkast.
Jodå, men inte att leda ut vattnet i ledning/rör/slang.
I TS fall är bastu med glest trallgolv förmodligen det enklaste sättet att lösa hygien/dusch om man inte vill stå ute i fria luften och slabba med vatten en sån här kylig marsdag.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kanske en enkel utedusch med solvärme vatten typ såna här https://utedusch.nu/sa-varmer-upp-vattnet/
eller en gasolvärmd plattvärmeväxlare ? Lägg en gles trall under duschen så vattnet kan rinna undan till nåt litet dike eller vattenpuss och använd minimalt med konstiga hudvårdsprodukter.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M manner skrev:
Så länge man inte har indraget vatten är det helt enligt lagen. Jag tror det baserar sig på att har man inte indraget vatten så blir det inga större mängder vatten som går åt.
Påstår du att man får ha BDT avlopp ut med slang direkt på marken om man inte har indraget vatten?
 
F fribygg skrev:
Påstår du att man får ha BDT avlopp ut med slang direkt på marken om man inte har indraget vatten?
Har inte direkt påstått det. Men vet från vår sommarstuga att vi skulle slippa installera BDT avlopp så länge vi inte hade fast indraget vatten. Om man har en balja i köket med diskvatten som man kastar ut på samma plats år efter år eller om man låter det åka genom en slang anser jag vara egalt. Men det kanske finns tydliga regler kring detta? Vet du?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M manner skrev:
Har inte direkt påstått det. Men vet från vår sommarstuga att vi skulle slippa installera BDT avlopp så länge vi inte hade fast indraget vatten. Om man har en balja i köket med diskvatten som man kastar ut på samma plats år efter år eller om man låter det åka genom en slang anser jag vara egalt. Men det kanske finns tydliga regler kring detta? Vet du?
Jag får inte leda ut ens tandborstvattnet genom rör eller slang utan anmälan och godkänt BDT avlopp men det kan kanske variera mellan olika kommuner hur man tolkar reglerna.

Jag anser det oxå egalt om du bär ut diskvattnet, slår ut baljan genom fönstret eller leder ut det i slang eller rör ut på backen eller ner i en stenkista men så smidiga och toleranta ska man inte vänta sig att de kommunala tjänstemännen är.
 
Tror inte någon kommer längre i detta med s.k BDT avlopp. Det jag skrev är vad man kan göra, samt inte som en del sjriver, kasta ut det på samma ställe i flera år. Inget bra. Så kontentan av det hela är. FÅR och FÅR ,det är snälla djur , det ver alla som bor på lander och inte i stan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.