Hej,
Vi har en Siemens frys (GI38NP60/02) med avfrostning som är ca 11 år gammal. För ett tag sen började den larma för låg temperatur (-18 blinkade) och vi märkte att den jobbade extra mycket (eller så trodde vi det).

Jag satte in en extern termometer och försökte följa temperaturutvecklingen. Jag kom fram att den kyler, och är hyfsad snabb på att få upp temperatur. Under ett par veckor verkade den vara ok men sen började den larma igen.

Jag lossnade panelen för att komma åt fläkten och då såg jag att fläkten hade frusit fast/det hade bildats mycket is. Försökte få bort is från fläkten och tyckte att jag fick igång den. Sen, trodde jag att kunde höra fläkten jobba ansträngt och drog slutsatsen att fläkten är trasig och att den inte orkar fördela kylan helt optimalt. Ett tag efteråt (ett par veckor) funkade frysen ok och sen efteråt började men larma igen och bilda mycket is.

Jag utgick att från att min förra hypotes om att det är fläkten som är sönder. Jag tog loss fläkten och då, när den var frigjord från panelen, testade jag den och den arbetaden bra, utan några som helst konstigheter. Så, nu har jag alltså kommit fram att det inte är fläkten som spökar utan någonting annat. Jag har frostat av frysen rätt så bra, tror jag.

Är det någon som har några förslag på vad som kan vara galet?

Allt gott
 
Då den isar igen efter ett par veckor har du problem med självafrostningen.

Mät upp avfrostningselementet och tempsäkringen. Avbrott i en av dessa.
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
Tack för svaret,
Avfrostningselementet mäter jag till 314 Ohm (tror att det ska vara ok).
Tempsäkringen - är lite osäker var jag hittat den och vilket värde bör den ha :thinking:?
 
  • Exploderad vy, delar, skiss, numrerad, tabell, produktnamn, reservdelsnummer, beskrivning, vit bakgrund, Siemens Home Appliances AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har två element uppe i kylpaketet. Ett avfrostningselement (0137) och ett element för tövatten (0138). 0138 går aldrig sönder.

I metallplåten som element 0137 ligger sitter även smältsäkringen. Har inte värdet på den. Med risk att låta dryg, mät om du har avbrott i den. Har du det tror jag du måste köpa element 0137 där den ingår.
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
Rättar mig själv, smältsäkring är 0149.
 
Tack för ditt svar och inte alls drygt!
Jag ser att temperaturbegränsaren 0149 går att köpa som reservdel rel. billigt ca 300 kr. Eftersom jag inte är så bra på den här typen av vitvaror så undrar jag vad den där säkringen gör? Är det så att den styr värmeelement dvs begränsar isbildningen? Jag har förstått att det finns flera olika givare och sensorer men har inte fattat vad alla de gör... Alltså börja med att föröka mäta om det finns avbrott i säkringen 0149?
 
Den givaren bryter ifall det blir för varmt vid avfrostningselementet. Vilket i sin tur gör att avfrostningselementet inte kommer att fungera. Vilket då gör att det med tiden bygger på mer is, med risk att fläkten fastnar (och dålig kyla som resultat).
Du har ju lyckats att riva ner kylpaketet för att lossa fläkten, så rekommenderar att du gör samma igen så du vet att du mäter på rätt säkring samt rätt element (det stora).
Så du inte lägger pengar på fel del.
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
A
10024678
BOSCH/SIEMENS
borde det vara eller så får kompressorn gå för mycket pga av kondensorn längst ner på baksidan är täppt av damm och därmed aldrig frostar av.
Elektronikfel kan inte uteslutas
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
10024678
BOSCH/SIEMENS
borde det vara eller så får kompressorn gå för mycket pga av kondensorn längst ner på baksidan är täppt av damm och därmed aldrig frostar av.
Elektronikfel kan inte uteslutas
Precis, det var mycket damm på kondensorn. Rengörde den tidigare när jag började greja med frysen.

En sak som jag lagt märke till att det bildats en Isrand på baksidan. Skulle kunna vara att det var vatten kvar på väggen/kylpaketet efter att jag frostat av den manuellt. Har hållit koll på temperaturen och den jobbar upp till -18 och lite över det hyfsat snabbt och håller kvar temperaturen där ganska bra. Så, precis som ni skriver ant. elektronik eller annat. Har inte hunnit felsöka idag (lite omständigt att tömma allt i frysen samtidigt som man ska skjutsa till aktiviteter:)) . Jag har försökt mäta lite igår när jag ändå hade rivit ner en del och ska nu försöka tyda vad var det jag mätte? Sen, är min multimeter är inte den mest pålitliga :)
 
  • Tomt, oanvänt kylskåpshyllplan med några droppar och fryst kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L lakki skrev:
Precis, det var mycket damm på kondensorn. Rengörde den tidigare när jag började greja med frysen.

En sak som jag lagt märke till att det bildats en Isrand på baksidan. Skulle kunna vara att det var vatten kvar på väggen/kylpaketet efter att jag frostat av den manuellt. Har hållit koll på temperaturen och den jobbar upp till -18 och lite över det hyfsat snabbt och håller kvar temperaturen där ganska bra. Så, precis som ni skriver ant. elektronik eller annat. Har inte hunnit felsöka idag (lite omständigt att tömma allt i frysen samtidigt som man ska skjutsa till aktiviteter:)) . Jag har försökt mäta lite igår när jag ändå hade rivit ner en del och ska nu försöka tyda vad var det jag mätte? Sen, är min multimeter är inte den mest pålitliga :)
Det där är en ispropp på i väggen den måste du tina upp den gör att du får dessa återkommande problem, ev att värmaren som aldrig går sönder är kass
 
  • Gilla
lakki
  • Laddar…
A
Avfrosta skåpet med öppen dörr i minst 24 timmar. Testa därefter.
 
electroluxaren skrev:
Det där är en ispropp på i väggen den måste du tina upp den gör att du får dessa återkommande problem, ev att värmaren som aldrig går sönder är kass
Den dök upp nu i efterhand när den börjat arbeta igen efter att den vart avstängd (avfrostad). Menar du 0138?
Vet ngn vilka värden dessa element osv ska ha? Ska försöka lokalisera deras kontakter och mäta där.
 
A
L lakki skrev:
Den dök upp nu i efterhand när den börjat arbeta igen efter att den vart avstängd (avfrostad). Menar du 0138?
Vet ngn vilka värden dessa element osv ska ha? Ska försöka lokalisera deras kontakter och mäta där.
den kan inte varit helt avfrostad!
elementen räcker att se om de har kortis eller avbrott
 
Någon uppdatering?
Har just fått samma problem! 😀
 
A
D Danne809 skrev:
Någon uppdatering?
Har just fått samma problem! 😀
du får nog starta om på nytt med din fråga
vad har hänt
vilken modell är det
vad har du gjort hitintills
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.