Ny controller på marknaden som jag fick reklam om.

Den stödjer samtliga viktiga protokoll inkl 433MHz men Athom har då gjort en betaltjänst av "kalaset":
Sen hittar jag snabbt skummat inget om Matterstöd.

"Homey Bridge är den nya generationens smarta hem-controller som tillsammans med molntjänsten Homey sammankopplar hela hemmets smarta hem-enheter, tjänster och ekosystem. Stöd för totalt sex system: Wifi, Zigbee, Z-Wave Plus, Bluetooth, 433 MHz, RF och IR. Kombineras med fördel med prenumerationstjänsten Homey Premium (35 kr/mån) – 3 månader ingår! För kompatibla enheter, se länk under support."

https://www.kjell.com/se/produkter/...hom-homey-bridge-smarta-hem-controller-p51900

https://homey.app/en-us/homey-bridge/

Åsikter?
 
Redigerat:
Homey Bridge är helt och hållet beroende av molnet. Har varit på Beta i över ett år med massor av bekymmer. Saknar Matter-stöd. Kräver dessutom abonnemang om du ska kunna använda den till något vettigt. En felsatsning från Athom's sida enligt mig. Enda nyttan av den skulle kunna vara att använda den som "satellit" till Homey Pro 2023 (som precis är släppt och kommer få Matter-stöd).
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
gol gol skrev:
Homey Bridge är helt och hållet beroende av molnet. Har varit på Beta i över ett år med massor av bekymmer. Saknar Matter-stöd. Kräver dessutom abonnemang om du ska kunna använda den till något vettigt. En felsatsning från Athom's sida enligt mig. Enda nyttan av den skulle kunna vara att använda den som "satellit" till Homey Pro 2023 (som precis är släppt och kommer få Matter-stöd).
Jo har inte hunnit kolla så mycket men ser ut som en "dålig inlåsning".
HomeyPro 2023 är ju sedan hiskeligt dyr.
 
P paralun skrev:
Jo har inte hunnit kolla så mycket men ser ut som en "dålig inlåsning".
HomeyPro 2023 är ju sedan hiskeligt dyr.
Är själv lite sugen på Homey Bridge men tänker samma om inlåsningen. Gillar verkligen inte månadsprenumeration, även om det tar typ 9 år att komma upp i samma kostnad som en Pro.

kommer dock hela tiden tillbaka till just Homey. Dom verkar vara de bästa på att samla olika protokoll.

Vilken är egentligen den bästa huben? Det skulle jag vilja veta
 
J
J Jsel skrev:
Är själv lite sugen på Homey Bridge men tänker samma om inlåsningen. Gillar verkligen inte månadsprenumeration, även om det tar typ 9 år att komma upp i samma kostnad som en Pro.

kommer dock hela tiden tillbaka till just Homey. Dom verkar vara de bästa på att samla olika protokoll.

Vilken är egentligen den bästa huben? Det skulle jag vilja veta
Enkelt. Home assistant. Antingen genom en billig pc man har liggandes, eller färdig, som Home assistant Yellow eller Blu. Yellow har inbyggt stöd för matter och ZigBee, annars kompletterar man med en sticka, Skyconnect som löser både ZigBee och Matter i ett.
https://raspberrypi.dk/en?s=home+assistant+yellow&post_type=product
 
J Jsel skrev:
Är själv lite sugen på Homey Bridge men tänker samma om inlåsningen. Gillar verkligen inte månadsprenumeration, även om det tar typ 9 år att komma upp i samma kostnad som en Pro.

kommer dock hela tiden tillbaka till just Homey. Dom verkar vara de bästa på att samla olika protokoll.

Vilken är egentligen den bästa huben? Det skulle jag vilja veta
Jo, Homey Pro får Mattermjukvaran men den är kraftigt dyr.
Sen var jag in och frågade på Kjell&Co om Homey Bridge men killen jag frågade (som jag vet är kunnig) "duckade" över min fråga om Matter.
Jag kan inte se den perfekta controllern just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.