A
Snart är det dax att äntligen riva ut detta kök. Köket är faktiskt värre i verkligheten! Skulle bli superglad om jag blev överöst med förslag. Takhöjden är bara 225 cm och i furu (ska målas vitt) och golvet är också furu (15 cm plank) Vatten och avlopp och spis tänkte vi flytta till motsatt sida (där kylen är idag) för den väggen är längre. dessutom är köksdelan bara 240 cm bred. Matplatsen kommer vi att bygga ut 2.5 meter på längden, men det är inga enorma ytor vi har att röra oss på.
 
A
Fösrsökte skicka med en liten planskiss också men det gick inte :(
 
Tja, även om luckorna inte ser så roliga ut så är jag så förälskad i platsbyggda kök med infällda luckor, så jag hade nog bara lackat om luckorna och bytt bänkskiva och beslag :) Men jag antar att du inte ville ha åsikter av en byggnadsvårdare som avskyr utanpåliggande luckor. Fundera ett varv till på om köket i dagsläget är så där hemskt illa planerat, femtiotalsköken brukar vara bättre planerade än dagens kök, eftersom de grundar sig i undersökningar kring hur människor arbetar i ett kök. Sådana baktankar har i hög grad försvunnit i moderna kök, och resulterat monstruiteter som inbyggnadsugnar utan avställningsytor och fläktmöjligheter, utdragbara lådor bredvid spishällar som småbarn kan klättra upp på och nå heta kastruller, och onödigt långa sträckor mellan kyl/spis/vatten.

Men om du nu ska riva ut alla stommar och allting så skulle jag planera in avställningsytor både till höger och vänster om spishällen/spisen, och leta efter en barnsäker inbyggnadsugn att placera under en fläkt, om du nödvändigtvis ska ha en sådan. Och skåp som når hela vägen upp i tak, annars förlorar du förvaringsutrymme för minst en flyttkartong full med köksprylar (säger hon som har stamrenoverat ett femtiotalskök med katastrofalt resultat).
 
Jag måste bara få börja med att flika in att undersökningarna som gjordes på 50-talet byggde på hur dåtidens familjer fungerade. Man var 3-4 cm kortare i snitt och köken designades bara efter kvinnor, eftersom de stod vid spisen och männen tjänade pengar. Det gjorde att man byggde arbetsbänkarna mycket lägre och ytorna var anpassade efter att en person skulle kunna arbeta effektivt i köket. Är man två så är basen helt förändrad.

När det gäller ert kök skulle jag gärna ha en planritning för att bättre kunna bistå. Försök kasta in en sådan. Den får inte vara för stor, det brukar vara bifogningsproblemet.

In med en skiss så kommer det förslag :)
 
A
Rätt kul att ni snackar om ett kök från 50 talet med tanke på att huset är byggt i mitten på 70 talet! Köket dagens läge ÄR jätte opraktiskt (föerutom att det ä fult) Jag har 50 cm bänkyta att röra mig på mellan spis och diskho (45 om man tänker på att kranen sitter i vägen) Det är väldigt svårjobbat! Platsbyggda skåp suger när man inte får in stora tallrikar, höga saker eller tex matberedaren i skåpen. Jag störs inte av att inte ha bänkyta på båda sidor av spisen, då den ena sidan ändå bara tenderar att få en massa skit på sig och inte användas som avställningsyta.

Fixade inte planlösningen men här är iaf e liten skiss på själva köksdelen på en av dom 117 kökslösningarna jag har gjort. :) Där den sträckade linjen går, är det yttervägg i dagens läge och den ska bort. fönstret till höger i den kommande "nya delen" är dubbelglasdörr och utgång till blivande altanen. Mitten av utbyggnaden kommer att delas av med en vägg, ca 2 m hög och inte gå ända upp i tak. Till vänster är hallen och ovanför på ritningen är vardagsrummet.

Den väggen som har 3 skåp, tänkte jag ha kyl/frys ugn å skafferi. Den väggen är också kortad här med 30 cm. Dels för att braskaminen bakom ska bli mer centrerad men också för att i den nya delen och in i den gamla så ska ha ryggåstak och för att det ska funka med takstolar etc så skulle det tydligen bli så (byggandet står sambo och fixarfarsan för)
 
eh, hmm, jag vet inte hur mycket klokare jag blev, jag utgår ifrån att det streckade är en innervägg som ska bort, inte en yttervägg? Hur stort är vardagsrummet, har ni plats för matplats där, eller är meningen att man ska äta i delen längst till höger? Vad har ni för behov, är ni två eller fler?

Många frågor, men sedan blir det idéer :)
 
A
Aha! Glömde skriva att vi ska bygga ut huset , eller rättare sagt bygga in en risig inglasad altan och det är ritningen som jag la in här. Redigerade texten lite. Det är lätt att hoppa över saker när man ser hur det ser ut själv! :) Vet att ritningen är kass men jag får inte till det med att bifoga den riktiga ritningen. Just nu är vi bara 2 men vi har inga planer på att bo kvar där länge då huset är bara dryga 58 kvm men vi vill ju få det just nu iaf. Dessuom har vi en lgh också så vi sitter ju inte i sjön :)
 
A
Hmm.. Detta hus va visst lite mindre men..
 
Hemmakatten
I ett så pass litet hus/stuga skulle jag nog försöka få till en ganska öppen planlösning. Ni är ju redan inne på att ta ner en bit av en vägg. kan du inte lägga ut en enkel planritning?
 
A
Här e en bild till! Dörrhålet är högst upp! Vet att många tycker att man måste ha bänkyta på båda sidor om spisen, men det har vi inte nu heller, så det är inget jag kommer att lida av. När jag har haft bänkyta på båda sidor så har jag aldrig använt det annat än till att ha snygga flaskor och kryddor på, som för övrigt mår sämst av att stå där så... :) Huvudsaken är att jag har bra yta mellan spishäll och diskho tycker jag.
 
Hemmakatten
Jag har haft ett nästan likadant litet kök som ni har. Bänkskivan på andra sidan har varit värdefull. Men om ni inte vill ha den, se då till att det finns utdragbara lådor i högskåpet i ca 90cm höjd. Det är superpraktiskt att dra ut en låda och ställa en plåt, skä därrbräda eller uppläggningsfat på som tillfällig förvaring.
 
A
En bild till! Har också funderat på U-kök men då måste man knata runt in genom vardagsrummet. Väggen bakom högskåpen har braskamin så den blir ju kvar.
 
A
Här är 2 med diskho och spis på varsin sida. Det jag inte gillar med det är att man måste vända sig om för att tex hälla ut pasta vattnet. Visserligen är köket smalt men... Får ju lite fler bänkytor dock!
 
A
En i svart men det kan man ju drömma om :) Har fastnat lite på denna lösning, men jag är rädd att jag kommer att ångra mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.