K
K krenr09 skrev:
Hej!
Jag gjorde mina badrum själv i förra huset och när jag satte klinkersen så drog jag med fix runt golvbrunnen och tyckte jag var duktig... Det fick jag anmärkning i besiktningsprotokollet sedan när vi skulle sälja. Han satte det som allvarlig anmärkning att han inte kunde se tätskiktets anslutning mot golvbrunnen. Som tur var hade jag sparat bilder på montaget av tätskiktet som jag gav, via mäklaren, till spekulanterna.

Dvs som skrivet ovan tätskiktet ska ligga synligt runt golvbrunnen.

/Kim
Där tvistar dom lärde. Tätskiktet behöver inte vara synligt. Och bara för att det är synligt betyder inte att det är korrekt anslutet mot golvbrunnen samt med brunnsmanschett. Detta kan bara kontrolleras genom att skruva loss klämringen.
 
H hilag skrev:
Hej,

Renoverade mitt badrum för ca 1 år sedan och upptäckte idag vid städning att det är tätskikt som syns runt golvbrunn. Det ligger alltså väldigt exponerat vid t. Ex städning.
Är detta verkligen ok? Funderar på att ta in besiktningsman om tveksamheter.

Lösningen med badkar är temporär, tanken är att byta till duschväggar när barnen är större och då kommer brunnen täckas av en tile-in platta.

Mvh
Ser väl rätt ut. Det du ser är den självhäftande manschetten på ca 30x30cm dom man klistrar fast på brunnen och kläms fast mellan purus klämring. På denna duk ska det inte finnas fästmassa då det måste finnas flex mellan golv o golvbrunn så det inte blir spänningar.
Kolla på purus hemsida och installationsanvisning så ser du hur det ska göras.
Det jag dock inte sett tidigare är avslutet emot silen då man vanligtvis sätter fast rostfri ram i det fyrkantiga hålet med en lös rund silbricka som man tar upp vid rengörning av brunnens vattenlås.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är det nåt sånt att lägga i då?
[länk]
 
Tusen tack alla för era svar! Har landat i att det måste vara ovansida av gummiduken som är synlig och att det inte verkar vara något som är felaktigt i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.