Hej.
Jag skall renovera tvättstugan.
Flytta tvätt och torktumlare en bit och dra nya utanpåliggande rör för att ansluta en ho. Ho’n monteras i en bänkskiva som går över maskinerna så det blir inbyggt och snyggt.

Så till problemet:
Golvbrunnen (en gammal gjutjärnsben) är ca 1,5 meter ut från väggen. Denna skall således dras ett avlopp till. Jag vill inte byta brunnen nu.
Har någon förslag på hur man bäst skall dra avloppet? Finns det plattare avloppsrör som inte bygger så högt. Tänker att man kanske kan gömma ett plattare rör i någon form av plastplattor. (Typ lekmattor, balkonkplattor som ”pusslas” ihop. I rummet är det betonggolv.
Tacksam för tankar. Tvättstuga med tvättmaskin, arbetsbänk, kläder, avlopp och tvättmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns platt slang, används ofta till dränkbara pumpar och liknande,
[länk]
Har sett rem men jag vill nog helst ha ett ”rör” då de skall bli en fast installation. Tack ändå!
 
Finns nog inga genvägar, antingen får du höja golvet eller sänka röret. Jag skulle föreslå det senaste.

Brunnen är okomplicerad att byta, möjligen lite skitigt jobb.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Finns nog inga genvägar, antingen får du höja golvet eller sänka röret. Jag skulle föreslå det senaste.

Brunnen är okomplicerad att byta, möjligen lite skitigt jobb.
Ja jag kanske får gå den vägen. Är orolig för att spräcka gjutjärnsröret i plattan när jag byter brunnen bara. Då blir ju jobbet lite större.
 
C
R Rickard Nilsson1 skrev:
Ja jag kanske får gå den vägen. Är orolig för att spräcka gjutjärnsröret i plattan när jag byter brunnen bara. Då blir ju jobbet lite större.
Ta tjuren vid hornen och passa på att göra ett stambyte och placera brunnar och avlopp där du vill ha dem. Det är det enda rätta innan man börjar pillra med ytskikt och inredning. Även om man inte "vill".
 
C cpalm skrev:
Ta tjuren vid hornen och passa på att göra ett stambyte och placera brunnar och avlopp där du vill ha dem. Det är det enda rätta innan man börjar pillra med ytskikt och inredning. Även om man inte "vill".
Jag vet men det kan bli ett utbygge i framtiden ändå och då tar jag det då. Därför vill jag inte det nu.
 
R Rickard Nilsson1 skrev:
Ja jag kanske får gå den vägen. Är orolig för att spräcka gjutjärnsröret i plattan när jag byter brunnen bara. Då blir ju jobbet lite större.
Misstänkte att det var det du var rädd för :D. Om du sågar först så minskar risken i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.