Hej!

Skulle sätta upp en bärlist från Elfa med fyra skruvar i väggen i klädkammaren i vår hyreslägenhet, och började borra.

Märker att det tar stopp ganska snabbt och tar en bild, och inser att det är metall som gör att jag inte kommer längre (armeringsjärn?). Har ändå lyckats göra ett ett mindre hål enligt bild. Men hur går jag vidare? Hur fäster jag bäst och smidigast bärlisten i en vägg med en tunn ~1cm-gipsplatta och metall bakom? Går det?
 
  • Ett hål i en vit vägg med en synlig plugg och skruv inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med ett svart hål, troligen efter borrning eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med ett borrat hål och synlig plugg eller skruv i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HoolaBadoola skrev:
Hej!

Skulle sätta upp en bärlist från Elfa med fyra skruvar i väggen i klädkammaren i vår hyreslägenhet, och började borra.

Märker att det tar stopp ganska snabbt och tar en bild, och inser att det är metall som gör att jag inte kommer längre (armeringsjärn?). Har ändå lyckats göra ett ett mindre hål enligt bild. Men hur går jag vidare? Hur fäster jag bäst och smidigast bärlisten i en vägg med en tunn ~1cm-gipsplatta och metall bakom? Går det?
Det är nog en vanlig plåtregel som du lyckats träffa.
 
T Tompafix skrev:
Det är nog en vanlig plåtregel som du lyckats träffa.
Jaså, tack för upplysningen! Har du något tips på hur man bäst skruvar i den?
 
Med en plåtskruv.

Men beroende på hur mycket du ska hänga på skenan bör du nog använda flera gipsankare också. Eller överväga att ställa detta på golvet istället.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Med en plåtskruv.

Men beroende på hur mycket du ska hänga på skenan bör du nog använda flera gipsankare också. Eller överväga att ställa detta på golvet istället.
Jag kollade in en video om expanderskruv innan och kom till samma slutsats. Ställer det helst inte på golvet, om det går att lösa. Kör nog på en i varje hål i bärlisten (4 st totalt) som expanderar bakom plåtregeln, det bär väl hålla?

Kan givetvis kolla upp detta själv också, men vad är det jag behöver förutom expanderskruv/gipsankare? På videon jag såg hade de ett speciellt verktyg för att få skruven att expandera, men det kanske inte är nödvändigt?
 
Ett verktyg för att expandera expanders är bra, när man skruvar känner man inte alltid när vingarna skär in i gipset med lägre hållfasthet som följd. Med verktyget är det enklare att dra lagom….
 
Kostar väl 39:- för nån risig variant som ändå duger, inte mycket att spara in på.
 
har du tänk sätta mollyn i stålreglen så är det ingen bra ide
 
T tergo skrev:
har du tänk sätta mollyn i stålreglen så är det ingen bra ide
Ok, det var tanken. Varför inte? Tror inte det går fästa i gipset då stålregeln verkar sitta såpass nära att expander-delen inte får plats bakom gipset. Upplys mig gärna om alternativ metod om detta inte går.
 
en vanlig stålregel är u-formad och där man skruvar gipsen normalt är den 38mm bredd , så det är risk att expander inte kan utveckla sig rätt utan hamnar på sniskan
en vanlig vass träskruv går det att skruva i plåtreglen med sen är det frågan hur mycket tyngd den klarar
 
T tergo skrev:
en vanlig stålregel är u-formad och där man skruvar gipsen normalt är den 38mm bredd , så det är risk att expander inte kan utveckla sig rätt utan hamnar på sniskan
en vanlig vass träskruv går det att skruva i plåtreglen med sen är det frågan hur mycket tyngd den klarar
T tergo skrev:
en vanlig stålregel är u-formad och där man skruvar gipsen normalt är den 38mm bredd , så det är risk att expander inte kan utveckla sig rätt utan hamnar på sniskan
en vanlig vass träskruv går det att skruva i plåtreglen med sen är det frågan hur mycket tyngd den klarar
Jag var och köpte expanderskruv i olika storlekar (20/32/38/45mm), gipsankare och gipsplugg triple grip. Överväger även att testa vanlig plugg genom gipsskiva och plåtregel och sedan träskruv och se om det slirar. Vad tror du?
 
H HoolaBadoola skrev:
Överväger även att testa vanlig plugg genom gipsskiva och plåtregel och sedan träskruv och se om det slirar. Vad tror du?
den varianten har jag inte provat så jag vågar inte gissa
 
T tergo skrev:
den varianten har jag inte provat så jag vågar inte gissa
T tergo skrev:
den varianten har jag inte provat så jag vågar inte gissa
Okej, men vad skulle du satsa på? Expanderskruv, gipsankare eller triple grip skruv?
 
tommib
Man fäster normalt inte i stålreglarna, de är inte gjorda för att bära last. Där man vill fästa tunga saker kortlar man vanligen med träreglar.

Det ser ut som att du är väldigt nära taket. Om du flyttar ner 5-6 cm så går du nog fri från stålregeln och kan köra med molly som vanligt. Det fyller inget syfte att ha bärlisten så högt som möjligt, du kommer ändå inte ha någon hylla så högt upp.

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig, det ser ut som enkelgips och det ska du nog inte belasta med allt för mycket. Jag hade också rekommenderat golvstående hyllor.
 
tommib tommib skrev:
Man fäster normalt inte i stålreglarna, de är inte gjorda för att bära last. Där man vill fästa tunga saker kortlar man vanligen med träreglar.

Det ser ut som att du är väldigt nära taket. Om du flyttar ner 5-6 cm så går du nog fri från stålregeln och kan köra med molly som vanligt. Det fyller inget syfte att ha bärlisten så högt som möjligt, du kommer ändå inte ha någon hylla så högt upp.

Däremot skulle jag vara väldigt försiktig, det ser ut som enkelgips och det ska du nog inte belasta med allt för mycket. Jag hade också rekommenderat golvstående hyllor.
Tack så mycket för tipsen! Det stämmer, det är precis längst upp vid taket. Okej, du tror alltså det är värt att testa att borra längre ner. 10 cm från taket, räcker det tror du? Just nu är hålen ca 5 cm från tak.

Det är inte värt att prova gipsankare i originalhålen jag gjort, genom gips och regel? En i varje hål, totalt 4 st fördelade på en elfa-bärlist på ca 1 meter. Det kanske är totalt 50 kg kläder som kommer hänga på denna list (på skenor). Eller kommer regeln inte hålla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.