Hej

ska bygga ett uterum på sydvägg på ett gammalt torp med torpargrubd.

det är två frågor jag har innan jag tänkte sätta igång.

hittade en bra byggbeskrivning på Finjas hemsida där de använde Sulformsblock. Det verkar ju smidigt men är det nödvändigt? kan jag gräva och lägga lecablock direkt på grus ca 40cm ner? Då blir det två varv lecablock under jord och sen tänker jag cirka 2 varv ovan jord. Resten blir reglat.

Hur gör man infästningen mot huset? En väggregel kan jag fästa mot panelen tänker jag. Men lecablocken, de vill man väl inte ha direkt mot panelen? Mot stengrunden tänker jag att jag tätar med bruk.


Se bilderna som Work in progress. Stolparna är 90x90, syllen är 45x120. Fönsterna är den enda fasta begränsning jag har. De är köpta redan (begagnade).
 
  • 3D-ritning av ett uterum under konstruktion med röd vägg, fönsterpartier och lecablocksfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett uterum under konstruktion med grå grund och röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite sent svar...
Sulformsblocken är ett smidigt sätt att få stor anläggningsyta mot marken, samt att det finns plats för extra mycket armering på blockens ovansida, i urgröpningen. När du fyller på med betong och gjuter in armeringen kan blocken ta ganska stor trycklast. Det blir som en betongbalk på ovansidan. Har du en tung murad vägg ovanpå det nedersta lagret block, och marken är mjuk, så kan nedersta blocklagret sjunka ner ojämnt i den underliggande marken, en sättning uppstår, så att en viss vridning uppstår mellan varje block. (En komplexitet med LECA-väggar jämfört med träväggar är att LECA-murar är ganska tunga, då blir det mycket tryckkraft på marken under). Förskjutningen kan sedan att fortplanta sig som en sättning genom hela murverket med sprickor som följd. I värsta fall kan du få synbara lutningar på väggen. Detta motverkar en armerad betongbalk i botten av muren, muren som helhet blir mindre känslig för lokala markrörelser.

Det är väldigt svårt att säga allmänt vad som räcker, då det beror på markförhållanden. Byggbeskrivningar för LECA-murar och LECA-väggar brukar föreslå att väggen byggs på en ordentligt stålarmerad betongbalk som platsgjutes, eller att du använder sådana sulformsblock, så slipper du bygga en träform för gjutarbetet.
I ditt fall är muren ganska låg, så då är tyngden lite lägre än en hel LECA-vägg, alltså mindre krav på hållfastheten på det nedre skiktet. Har blocken placerats på väl paddad makadam? Vad är det för underlag, vilken sorts jord? Om du har tjälskjutande jord eller lera, så bör du gräva bort den jorden och ersätta med grus ända ner till frostfritt djup, det kan bli ett krävande projekt bara det. Dessutom har du problem med att gräva för nära den befintliga husgrunden, som också kan få sättningar om du ska gräva ner 1-2m alldeles intill. Här får man väga hur ambitiös man orkar vara, är det värt att grundläggningen kostar 3 gånger mer än det man ser ovan mark bara för att slippa se en liten spricka i LECA-muren om 20 år?

Det finns också andra varianter, som nämnt, till att använda sulformsblock. En platsgjuten betongmur är väl det som ligger närmst till hands. Problemet är att det kommer gå åt stora mängder betong, 100ggr mer än för att fylla sulformsblocken. Det kan bli krävande att blanda dessa mängder betong i en tombola. Färdigblandad betong rekommenderas.

En annan variant är att du lägger ut 19x29x59 block på tvären, upp och ned, så att dom bygger 59cm tvärs med murens längdriktning, därmed får du större anläggningsyta mot marken och den släta LECA-ytan uppåt. Sen kan du bygga en träform ovanpå i mitten av blocken och armera, en låg betongplatta ca 15cm hög och samma bredd som dina LECA-block du ska bygga resten av muren med. Ovanpå den betongplattan kan du därefter bygga LECA-väggen.
 
  • Gilla
Hydeisch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.