Hej,

Har en inglasad oisolerad altan med låglutande papptak. Det ligger precis vid kusten och vinden står på ganska ordentligt.

Nuvarande papptak börjar släppa in lite vatten. Det kan droppa när det regnar eller snöar ordentligt helt enkelt! Min tanke är att smälla upp ett nytt lager papp på nuvarande men detta är inget jag gjort förr. Läst och hört mig för och det verkar inte vara allt för svårt!

Men då till er expertis. Vilken typ av takpapp ska jag köpa? Vilken spik och vilket asfaltsklister? Det finns så himla mycket att välja på men länka gärna något som klarar ett låglutande tak kustnära.

Tack på förhand
 
  • Ett vitmålat enfamiljshus med tegeltak och synlig veranda, tagna i en trädgård, lätt suddig bildkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Trebolit glaciär 3 eller mataki självtäck är det bästa du kan köpa.
 
  • Gilla
Robin2161
  • Laddar…
Rickard.
Båda skruvas, Det är i princip exakt samma produkt från exakt samma linje i exakt samma fabrik så välj den billigare eller enklare att köpa.
 
  • Gilla
Robin2161
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Båda skruvas, Det är i princip exakt samma produkt från exakt samma linje i exakt samma fabrik så välj den billigare eller enklare att köpa.
härligt, tack för det! Vilken typ av skruv ska man skruva fast med och behövs asfaltsklister?

Det är några minusgrader här, dock strax över nollan på dagen. Kan man lägga nu eller bör man vänta?
 
Rickard.
Robin2161 Robin2161 skrev:
härligt, tack för det! Vilken typ av skruv ska man skruva fast med och behövs asfaltsklister?

Det är några minusgrader här, dock strax över nollan på dagen. Kan man lägga nu eller bör man vänta?
Både mataki och trebolit säljer skruv med färdigmonterad bricka på samma ställe som pappen, lite dyrt men inte så farligt så det är bara värt att leta bättre pris om det är ett större tak(och då kan man fråga sig om man inte gjort fel pappval ändå)

Klister eller lim behövs, läs montageanvisningarna så förstår du vad som behövs och hur det funkar.

Jag skulle vänta tills det är varmare väder om det inte är panik. Papp är som trevligast/enklast mellan +10 och +20.
 
Redigerat:
Är det inget värre dropp så vänta till sommaren. Både pappen och klistret är enklare att hantera då. Man kan värma burken med värmepistol för att få lite rinn.
 
  • Gilla
walle2008 och 1 till
  • Laddar…
Har ni kollat på plåttak typ Plannja Trend, Kami Classic?
 
V Vante skrev:
Har ni kollat på plåttak typ Plannja Trend, Kami Classic?
Nej men jag inbillar man att det är en betydligt högre kostnad och svårt att göra själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.