Till vad går den andra kabeln?

Den första vita tjockaste kabeln går till kopplingsplinten (precis som i installations-manualen).
Den är säkrad med 3 x 25A.

Den andra vita, nästan lika tjocka, kabeln är säkrad med 3 x 16A och går in bakom kopplingsplintarna framför
den gröna påsen som jag gissar är varmvattenbehållaren.

Pumpen har ett pooltillägg att värma poolvatten, men denna värmer via shunt på utsidan
och är troligen bara ett instickskort i själva värmepumpen, så jag har svårt att se varför
den skulle kräva 3 x 16A. (Jag har ingen manual till detta kort.)

Den andra kabeln är avsäkrad och jag har inte hittat någon som inte funkar (utom möjligen direktel,
vilket jag inte använder).

Är det så att direkt-el-värmedelen (elpatron) måste ha sin egen kabel? Men i installationshandboken
står det ju att den första kabeln ska säkras 16/20/25A beroende på om man har 3/6/9 kW elpatron (osäker på
hur jag kan se vad jag har), så varför skulle det då behövas en extra-kabel?

Eller kan det vara så att kompressorn eller någon av cirkulationspumparna har egen elanslutning?
Konstigt att det verkar fungera utan el på den i så fall.

Värmepumpskåpets inre med rörledningar, kablar och teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, fick du svar på din fråga?

Jag har likadant på min Thermia bergvärmepump och kontaktpersonen på installationsbolaget trodde att det var en rest från den gamla luft-vatten-värmepumpen som satt där tidigare. Dvs, stora kabeln var den som nu drev bergvärmepumpen och den lilla kabeln var den som tidigare drev utedelen på luft-vatten-värmepumpen. När de installerade nya bergvärmepumpen har de använt de gamla kablarna och helt enkelt lämnat den gamla som var till för utedelen, men den har inte längre någon funktion.

Kan det stämma även i ditt fall?
 
Hej @mantons! Tack för ditt svar.

Jag fick aldrig någon annat svar, så jag vet fortfarande inte vad den är till för.

Jag har svårt att tro att det skulle vara en överbliven uppsäkrad kabel som man bara låter
vara där okopplad, men jag har svårt att se vart den leder.
 
Jag tycker också att det låter konstigt och är skeptisk till förklaringen jag fick.

initialt trodde jag att det var input till någon lastbalanserare, men det var det inte enligt säljaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.