Hej, någon som lyckats hitta en återförsäljare inom EU?
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
E ergonomen skrev:
Tendotools är belgiska.
[länk]
Tack för svaret.
 
Alpha black edition(industrikvalitet) hamnade på 27papp inkl såg, landtransp, havstransp, tull, moms. Samma kostar 41papp i Belgien utan transp.
 
Johan- Johan- skrev:
Alpha black edition(industrikvalitet) hamnade på 27papp inkl såg, landtransp, havstransp, tull, moms. Samma kostar 41papp i Belgien utan transp.
Hur lyckades du få den levererad från usa?
På harveys hemsida så går det inte, kanske från någon ÅF i staterna som kan skicka över.. Belgiska sidan är uteslutet, syftet med harvey är att köpa en billigare och bättre variant av laguna fusion 3.
 
Cpt-Keso Cpt-Keso skrev:
Hur lyckades du få den levererad från usa?
På harveys hemsida så går det inte, kanske från någon ÅF i staterna som kan skicka över.. Belgiska sidan är uteslutet, syftet med harvey är att köpa en billigare och bättre variant av laguna fusion 3.
Skicka pm, kanske kan hjälpa dig.
 
Ett alternativ kan ju vara att se på Axminsters sågar. Riktigt vilket samarbete de har med Harvey vet jag inte, men på något sätt får Axminster bygga varianter av Harveys maskiner under eget namn. Jag köpte en AT254LTS från Swedendro tidigare i år och på den står det både Harvey och Axminster. Jag letade själv efter Harvey eller Laguna, men valde att köpa från svenskar jag vågade lita på. Hittills är jag väldigt nöjd med den.

Nu ser jag att just den modellen inte verkar finnas längre utan är ersatt med en som är några tusen dyrare och dessutom slut just nu.
 
Jag har kollat på just den sågen också.
Leverans i april. Får väl bli den.

Hur är anhållet, visst sitter det "fast" i bakkant också?
 
Anhållet sitter bara i framkant, men är ändå det stadigaste och mest exakta jag använt (bortsett det som satt på en feldersåg på ett knappt ton). Jag såg till att verkligen justera in det när jag monterade sågen och nu efter en hel del sågande ärt det fortfarande lika rätt. Det greppar väldigt brett och både det som greppar och det dom det greppar i är i rätt tjockt stål. (Tänk vad mycket snyggare det hade sett ut om jag visste de rätta orden på delarna.)

Jag bytte från en trefasmaskin till den här och blev varnad för att jag skulle ångra mig och jag var lite nervös för just det. De gånger jag varit för lat för att byta till en klyvklinga och klyvt ek och lönn i tvåtumstjocklek med 60 tänder har det varit väldigt segt, men att kapa motsvarande brädor eller om jag byter till klyvkniven som följde med är det inga problem.

Det jag fått fixa med sågen som inte var ok från leverans är väl några saker. Dels så saknades ett steg i instruktionen och även de två skruvar som skulle monteras i det steget. Helt obegripligt, men efter att ha sett på videon på Axminsters hemsida och köpt två skruvar löste det sig. Plattan runt bladet var lite ojämnt, men det tog inte många dagar förrän jag fått ett nytt på posten.

Jag har fräst ett par spår i det bakre bordet för att kunna använda släde eller ett "mitre fence" med lång skena. Det "mitre fence" som följde med är väldigt stabilt och bra, men det kärvade en hel del innan jag satt en stund med smärgelduk och slipade av lite kanter.

I det stora hela är jag väldigt nöjd. Mycket såg på liten ytan som gör det jag tycker man kan kräva av den. Håller du till i Stockholmstrakten är du välkommen att klämma och testa innan du eventuellt köper en.
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.