Hej,

Vår fasad är i behov av reparation och eftersom jag inte kan det har vi tagit in hjälp utifrån...men..

Muraren som vi använda började fräsa ur och som syns var en hel del stenar väldigt dåliga vilket resultera i att dom gick sönder osv. (frost sprängningar osv?)
Han avbröt arbetet och sa att dom inte sett något liknande förr och gav oss 2 alternativ, och eftersom detta påbörjades på hösten så skulle vi återuppta arbetet på våren eller när vädret med temperaturer och nederbörd stabiliserat sig igen.

1,Riva ner och mura upp nytt.
2,2-stegs fasad.

Eftersom jag läser på så finner jag alternativen som just alternativ.

Borde man inte kunna reparera fasaden och låta den ha sitt original utseende?
Där stenarna är sönder, fälla in nya? Har en hel del i reserv som fanns när vi köpte huset.
Huset är från 1863 men om jag förstår det rätt är detta mexitegel? Vilket då pekar på att man murat upp det runt huset under 60-70 talet?

Och efter fogning och murning måla ytan med silikatfärg?

Är detta ett hållbart och vettig lösning? Helst vill vi undvika en 2 stegstätad fasad och eller riva ner hela väggen.

Tacksam för all hjälp och tips!

Allt gott,
 
  • Byggnadsställning vid husfasad i solljus, renoveringsarbete, tegelvägg, fönster, skyddsräcken, Layher-logotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solbelyst tegelvägg med skiftande textur och färger, möjlig slitage och reparationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsställning vid hus, väggrenovering pågår, solljus reflekterar på vitmålad tegelvägg, byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
The third option - change the bricklayer!
 
Håller med, det ser ut som mexitegel, och det frostspränger väldigt lätt. Tror att det är olämpligt att putsa/måla överhuvudtaget.

I ert ställe skulle jag försöka leta i gamla arkiv efter hur huset såg ut i original, kanske finns facebookgrupp för gamla bilder från orten tex?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med, det ser ut som mexitegel, och det frostspränger väldigt lätt. Tror att det är olämpligt att putsa/måla överhuvudtaget.

I ert ställe skulle jag försöka leta i gamla arkiv efter hur huset såg ut i original, kanske finns facebookgrupp för gamla bilder från orten tex?
Helst vill vi behålla huset i sitt ursprungliga skick, och så långt jag kunnat spåra så har huset alltid varit vitt, möjligt att man kalkat eller slammat det förr i stället för ren färg. Det satt träfönster som var mörkfärgade längre bakåt men dom är tyvärr borta sedan länge.

Nu vet jag inte om det är byggtekniskt rätt men jag misstänker att man lagt mexitegel runt om som en extra isolering, eller för att kanske stärka upp en omläggning på tak eller liknannde?
 
K Kenny Jönsson1 skrev:
Helst vill vi behålla huset i sitt ursprungliga skick, och så långt jag kunnat spåra så har huset alltid varit vitt, möjligt att man kalkat eller slammat det förr i stället för ren färg. Det satt träfönster som var mörkfärgade längre bakåt men dom är tyvärr borta sedan länge.

Nu vet jag inte om det är byggtekniskt rätt men jag misstänker att man lagt mexitegel runt om som en extra isolering, eller för att kanske stärka upp en omläggning på tak eller liknannde?
Har aldrig hört talas om en sådan användning av mexitegel, utan det brukade vara för att få en modern look.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Riv teglet och återbygg den gamla fasaden (troligen trä), tycker jag.
Mexitegel är inte rätt look för ett hus från 1863.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N
Tycker det låter dyrt och bökigt att byta ut dom trasiga stenarna.
Never ending story, när man inte vet när man ska sluta.
Och man kan inte måla silikat på den färg som är på teglet nu, såvida du inte vet att det är silikat.
Jag skulle blästra bort vita färgen, stocka ut med bruk där det fattas tegel, och dra lite riller i bruket som påminner om tegelfogar.
Sen dra på en tunn puts med 3 mm kalkbruk (eller annat bruk) och slamma, så man ser tegelstenarna i bruket.
Blir ju hyfsat billigt med putsen då det bara blir ett lager på ytorna.
Sen färga med webers 246 kalkfärg vit, eller silikat.
Men kalkfärg är bättre.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Tycker det låter dyrt och bökigt att byta ut dom trasiga stenarna.
Never ending story, när man inte vet när man ska sluta.
Och man kan inte måla silikat på den färg som är på teglet nu, såvida du inte vet att det är silikat.
Jag skulle blästra bort vita färgen, stocka ut med bruk där det fattas tegel, och dra lite riller i bruket som påminner om tegelfogar.
Sen dra på en tunn puts med 3 mm kalkbruk (eller annat bruk) och slamma, så man ser tegelstenarna i bruket.
Blir ju hyfsat billigt med putsen då det bara blir ett lager på ytorna.
Sen färga med webers 246 kalkfärg vit, eller silikat.
Men kalkfärg är bättre.
Det låter ju onekligen som ett bra alternativ. Så du menar att man låter befintliga fogar vara och bara täcker över det enkelt sagt?
 
N
Ja, men du måste ta dit någon som blästrar bort den vita färgen.
Annars fäster inte bruket på stenen.
 
N neo11 skrev:
Ja, men du måste ta dit någon som blästrar bort den vita färgen.
Annars fäster inte bruket på stenen.
Kan bara tacka för all er input :).

Dock är det i vårt fel en avägning av det ekonomiska.
Att fräsa ur, byta tegel osv är något vi klarar själv utspritt över på tid.
Att putsa, där känner jag mig osäker, och hade nog behövt ta in offerter med en helt annan kostnad som följd.

Vi sitter redan med en totalt renovering på insidan och som många andra måste man hitta lösningar och prioriteringar för att hålla kostnader på en rimlig nivå men samtidigt inte göra en reparation som är direkt skadlig eller förändrar huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.