Hej

Vi planerar en tillbyggnad till vårt hus och har stött på ett problem där taket på tillbyggnaden hamnar för högt och skymmer ett fönster på övre plan som ligger brevid tillbyggnaden. Tillbyggnaden är i ett plan och när jag räknar på det så inser jag att det kommer att vara svårt att få ihop ekvationen acceptabel takhöjd i tillbyggnad med att taket inte ska fönstret på övre plan om jag utgår från en total taktjocklek på ca 50 cm och ett takvinkel på 14 grader. Har då funderat på följande möjlighet:
  • Reducera taktjockleken genom att använda PU-isolering istället för lösull. PU isolering har ca 60 % av lösullets lambdavärde, vilket (teoretiskt) bör innebära att man kan reducera taktjockleken med ca 1,5 decimeter om man skulle ersätta 350 mm lösull med 200 mm PU.
  • Reducera även takets fallhöjd genom att köra på ett plåttak istället för tegel.
Har gjort en skiss nedan där man tittar från sidan och blå rektangel är fönstret på övre plan. Den vänstra figuren är tänkt att illustrera ett 500 mm tjockt tak med 14 graders lutning medan den högra är ett 350 mm tak med 10 graders lutning. Den kritiska punkten är ju längst fram i tillbyggnaden (inringat med rött) som bestämmer takhöjden vid rakt innertak. Tanken med ovanstående två är att ett mindre takfall gör att den kritiska punkten längst fram lyfts (ungefär 1,5 decimeter då man går från 14 grader till 10 grader) som, kombinerat med ett 1,5 decimeter tunnare tak då skulle innebära att yttertaket totalt kan sänkas med 30 cm med de siffror jag använder.

En annan fundering är om det skulle gå att bygga en takkonstruktion som innebär att man istället får ett snedtak (utan synliga reglar) i tillbyggnaden som då skulle lyfta medeltakhöjden ytterligare. Hittande en äldre tråd där det fanns en skiss på något som kallas lutande fackverksbalk (se bild nedan) men jag är för okunnig för att kunna avgöra om detta är en lämplig konstruktion (tillbyggnaden är ca 2,3 m lång och 4,2 meter bred inklusive ytterväggarna).

Alla möjliga tankar och funderingar för att lösa problemet emottages tacksamt. Är lekman på området och ej byggkunnig vad gäller takkonstruktioner (vilket ni redan insett av mina”skisser”;-)).
Två konstruktionsskisser för tak, olika takvinklar och bredder, innefattar måttangivelser och ramverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion, takstol, byggteknik, diagram, mätningar, förstärkningsstag, teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z zippo12 skrev:
Hej

Vi planerar en tillbyggnad till vårt hus och har stött på ett problem där taket på tillbyggnaden hamnar för högt och skymmer ett fönster på övre plan som ligger brevid tillbyggnaden. Tillbyggnaden är i ett plan och när jag räknar på det så inser jag att det kommer att vara svårt att få ihop ekvationen acceptabel takhöjd i tillbyggnad med att taket inte ska fönstret på övre plan om jag utgår från en total taktjocklek på ca 50 cm och ett takvinkel på 14 grader. Har då funderat på följande möjlighet:
  • Reducera taktjockleken genom att använda PU-isolering istället för lösull. PU isolering har ca 60 % av lösullets lambdavärde, vilket (teoretiskt) bör innebära att man kan reducera taktjockleken med ca 1,5 decimeter om man skulle ersätta 350 mm lösull med 200 mm PU.
  • Reducera även takets fallhöjd genom att köra på ett plåttak istället för tegel.
Har gjort en skiss nedan där man tittar från sidan och blå rektangel är fönstret på övre plan. Den vänstra figuren är tänkt att illustrera ett 500 mm tjockt tak med 14 graders lutning medan den högra är ett 350 mm tak med 10 graders lutning. Den kritiska punkten är ju längst fram i tillbyggnaden (inringat med rött) som bestämmer takhöjden vid rakt innertak. Tanken med ovanstående två är att ett mindre takfall gör att den kritiska punkten längst fram lyfts (ungefär 1,5 decimeter då man går från 14 grader till 10 grader) som, kombinerat med ett 1,5 decimeter tunnare tak då skulle innebära att yttertaket totalt kan sänkas med 30 cm med de siffror jag använder.

En annan fundering är om det skulle gå att bygga en takkonstruktion som innebär att man istället får ett snedtak (utan synliga reglar) i tillbyggnaden som då skulle lyfta medeltakhöjden ytterligare. Hittande en äldre tråd där det fanns en skiss på något som kallas lutande fackverksbalk (se bild nedan) men jag är för okunnig för att kunna avgöra om detta är en lämplig konstruktion (tillbyggnaden är ca 2,3 m lång och 4,2 meter bred inklusive ytterväggarna).

Alla möjliga tankar och funderingar för att lösa problemet emottages tacksamt. Är lekman på området och ej byggkunnig vad gäller takkonstruktioner (vilket ni redan insett av mina”skisser”;-)).
[bild]
[bild]
Vanliga limträbalkar funkar som takstolar. Antar att det är 4.2m spännvidd. Då kan det räcka med 225mm limträ på cc600 men då får du inte plats med så mkt isolering.
Går du ner till cc400 räcker vanligt konstruktionsvirke 45x245mm.
En sak som också måste få plats under fönstret är ju plåtar som avleder vattnet.
kanske bättre att sätta ett mindre fönster för att komma runt erat problem.
 
Tompafix, Tack för ditt svar men är inte säker på att jag hänger med (som sagt – ej byggkunnig). Gäller ditt svar specifikt för den typ av takkonstruktion som visas i den nedre bilden i mitt första inlägg eller menar du rent allmänt att det inte går att reducera takets tjocklek genom att använda tunnare (PU/PIR) isolering när du föreslår ett mindre fönster som lösning? Jag är egentligen öppen för vilken lösning som helst vad gäller takets utformning – finns en del bilder på nätet, se exempel nedan som ser nätt och fint ut. Svårt dock att från bilden avgöra hur mycket det bygger på i höjd och framförallt om det är ett fullt isolerat tak dock.
Rödmålat trähus med vita knutar, sadeltak, veranda, balkong, fönsterluckor och en lummig trädgård under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Z zippo12 skrev:
Tompafix, Tack för ditt svar men är inte säker på att jag hänger med (som sagt – ej byggkunnig). Gäller ditt svar specifikt för den typ av takkonstruktion som visas i den nedre bilden i mitt första inlägg eller menar du rent allmänt att det inte går att reducera takets tjocklek genom att använda tunnare (PU/PIR) isolering när du föreslår ett mindre fönster som lösning? Jag är egentligen öppen för vilken lösning som helst vad gäller takets utformning – finns en del bilder på nätet, se exempel nedan som ser nätt och fint ut. Svårt dock att från bilden avgöra hur mycket det bygger på i höjd och framförallt om det är ett fullt isolerat tak dock.
[bild]
Z zippo12 skrev:
Tompafix, Tack för ditt svar men är inte säker på att jag hänger med (som sagt – ej byggkunnig). Gäller ditt svar specifikt för den typ av takkonstruktion som visas i den nedre bilden i mitt första inlägg eller menar du rent allmänt att det inte går att reducera takets tjocklek genom att använda tunnare (PU/PIR) isolering när du föreslår ett mindre fönster som lösning? Jag är egentligen öppen för vilken lösning som helst vad gäller takets utformning – finns en del bilder på nätet, se exempel nedan som ser nätt och fint ut. Svårt dock att från bilden avgöra hur mycket det bygger på i höjd och framförallt om det är ett fullt isolerat tak dock.
[bild]
Har nog missuppfattat vilken tillbyggnad ni vill ha.
På bilden visas ett valmat tak, trodde ni skulle ha ett rakt tak ut från gaveln. Om vi tittar på bilden du bifogade.
Är 4.2m sträckan Där tre fönster sitter och 2.3m måttet vinkelrät rakt ut från fasaden? I så fall kommer du klara dig på mkt mindre dimensioner än jag skrev ovan. PU/PIR isolering vet jag lite om, men de verkar ha mkt bra isolera mkt bra så det borde funka bra att minsta isolertjockleken med. Kostar kanske skjortan bara.
Om du skissar lite mått på en bild så, så kan säkert forumet vara behjälpligt med lösningar.
Är det endast ett valmat tak som är okej för er?
 
T Tompafix skrev:
Har nog missuppfattat vilken tillbyggnad ni vill ha.
På bilden visas ett valmat tak, trodde ni skulle ha ett rakt tak ut från gaveln. Om vi tittar på bilden du bifogade.
Är 4.2m sträckan Där tre fönster sitter och 2.3m måttet vinkelrät rakt ut från fasaden? I så fall kommer du klara dig på mkt mindre dimensioner än jag skrev ovan. PU/PIR isolering vet jag lite om, men de verkar ha mkt bra isolera mkt bra så det borde funka bra att minsta isolertjockleken med. Kostar kanske skjortan bara.
Om du skissar lite mått på en bild så, så kan säkert forumet vara behjälpligt med lösningar.
Är det endast ett valmat tak som är okej för er?

Nja det är nog jag som varit otydlig då jag inte riktigt vet vilken typ av tak som är lämplig. De dimensioner du anger stämmer, dvs det är 4,2 meter bredd där det sitter fönster och ca 2,3 meter ut (inkl yttervägg) som är dimensionen på denna del av tillbyggnaden. Hela tillbyggnaden är egentligen två delar där vi bygger ut en liten tunga i två plan i en del som idag är entre/balkong samtidigt som vi bygger ut köket i ett plan precis bredvid (se planskisser nedan där tillbyggnader är markerade i rött). Har idag 2680 mm från ovansida golv övre plan till nedre plan. Tillbyggnadsdelen på både kök och övre plan ska bestå av mycket fönster och mitt problem är då att försöka klämma in så mycket takhöjd som möjligt i köket utan att det skymmer fönstret på sidan på övre plan. Har skissat lite mått i sista figuren nedan där jag skissat att fönstret på övre plan sitter ca 400mm ovanför golvet, dvs det är inte från golv till tak.

Tanken är alltså att att försöka få till ett tak som är tunt och har låg lutning som möjligt på köksdelen och därav tankarna att använda PU/PIR isolering + plåttak. Valmat tak skulle definitivt vara snyggt och funka ihop med huset men är naturligtvis öppen för andra förslag. Längst ner ser du bild på samma typ av hus som vi har. PIR isolering på Bauhaus kostar 1995:- för en 160*1200*2600 platta. Vet ej hur tjock isolering man behöver men PIR har ett lambdavärde på 0,022 så (teoretiskt) bode ca 170mm ge ett u-värde på 0.13 (0.022/0.17) så jag inbillar mig att 200 mm kanske räcker? Om man lägger till 100mm för resten (papp, råspont, gips, luftspalt, panel) så hamnar man på ca 300 men jag är för okunnig för att veta om det går att få ihop en tillräckligt hållbar konstruktion som är 300mm tjock så tacksam för alla typer av förslag på lösningar. Arkitektonisk ritning av ett hus, inkluderar planlösning, rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning, övervåningsplan för bostad, tre sovrum, allrum, kök, balkonger, möbleringsskisser, areaangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk fasadritning av hus, visar mått, fönster, dörr, två våningar, tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en konstruktion, röda och svarta linjer, måttangivelser, blå fyllning som representerar tom rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvåvåningshus i grått och vitt, röda takpannor, grönt gräs, solig dag, fridfullt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.