Hej,

Renoverade mitt badrum för ca 1 år sedan och upptäckte idag vid städning att det är tätskikt som syns runt golvbrunn. Det ligger alltså väldigt exponerat vid t. Ex städning.
Är detta verkligen ok? Funderar på att ta in besiktningsman om tveksamheter.

Lösningen med badkar är temporär, tanken är att byta till duschväggar när barnen är större och då kommer brunnen täckas av en tile-in platta.

Mvh
 
  • Avloppsrör leder in i golvbrunn, smutsiga kanter, reflekterande kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hilag skrev:
Hej,

Renoverade mitt badrum för ca 1 år sedan och upptäckte idag vid städning att det är tätskikt som syns runt golvbrunn. Det ligger alltså väldigt exponerat vid t. Ex städning.
Är detta verkligen ok? Funderar på att ta in besiktningsman om tveksamheter.

Lösningen med badkar är temporär, tanken är att byta till duschväggar när barnen är större och då kommer brunnen täckas av en tile-in platta.

Mvh
Vilken sorts golvbrunnssil har du?
Oftast har den en ram som sitter fast över delen som är exponerad
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vilken sorts golvbrunnssil har du?
Oftast har den en ram som sitter fast över delen som är exponerad
Jag vet inte riktigt, en purus är det enda jag har koll på att det är.
 
H hilag skrev:
Jag vet inte riktigt, en purus är det enda jag har koll på att det är.
Jag menande silen som täcker det man nu ser. Oftast ett metallgaller/ sil
Purus är väl själva golvbrunnen?
 
Kvadratiskt golvbrunnsgaller i rostfritt stål med cirkulära hål och ett urtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tex en sådan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Men sopm svar på frågan, det är normalt att tätskiktet ligger helt exponerat under silen. Som vi ser här.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Men jag blir lite fundersam över vad det är för tätskikt? Ser nästan ut som ett rollat tätskikt?
 
Den verkar helt korrekt monterad i så fall. Den har ju bara en liten ram för klinkersen att ligga på.
Är ju ingen fara så länge du inte använder något vasst som kan skada duken.
 
  • Gilla
Karinalv och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men jag blir lite fundersam över vad det är för tätskikt? Ser nästan ut som ett rollat tätskikt?
Är det inte bara gummiduken som sitter precis kring golvbrunnen som vi ser? Den har ju lite textur på ovansidan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men jag blir lite fundersam över vad det är för tätskikt? Ser nästan ut som ett rollat tätskikt?
Nej det är en tätskiktsduk, vill minnas att det är denna:
https://bolist.se/produkt/heydi-folie-standard-30-m-heydi/
Ytan känns som en fiberduk. Men det känns också som att det ruggas upp ytludd vid städning. Det var det som oroade mig lite. Att inte städa där är inte ett alternativ, det blir ju rätt ofräscht vid brunnen :D
 
T Tompafix skrev:
Är det inte bara gummiduken som sitter precis kring golvbrunnen som vi ser? Den har ju lite textur på ovansidan.
Ja det kan det nog vara. Vet att jag såg att hantverkaren monterade en förstärkning av något slag runt brunnen. Det gör kanske inget om den släpper lite ytludd då?
 
Hej!
Jag gjorde mina badrum själv i förra huset och när jag satte klinkersen så drog jag med fix runt golvbrunnen och tyckte jag var duktig... Det fick jag anmärkning i besiktningsprotokollet sedan när vi skulle sälja. Han satte det som allvarlig anmärkning att han inte kunde se tätskiktets anslutning mot golvbrunnen. Som tur var hade jag sparat bilder på montaget av tätskiktet som jag gav, via mäklaren, till spekulanterna.

Dvs som skrivet ovan tätskiktet ska ligga synligt runt golvbrunnen.

/Kim
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Helt vanligt , ser korrekt ut,
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.