Hej, jag har fått väldiga problem med att elda i kakelugnen. Veden ryker väldigt, veden blir svart och sen slutar det brinna. Det har rykt in så mycket i rummet att jag inte ens vill vara där på grund av lukten.

Hur vet man om det är kakelugnen eller veden som är problemet?

Borde jag skaffa en fuktmätare för veden? Kan någon i så fall rekommendera någon bra?
 
M Madde123 skrev:
Hej, jag har fått väldiga problem med att elda i kakelugnen. Veden ryker väldigt, veden blir svart och sen slutar det brinna. Det har rykt in så mycket i rummet att jag inte ens vill vara där på grund av lukten.

Hur vet man om det är kakelugnen eller veden som är problemet?

Borde jag skaffa en fuktmätare för veden? Kan någon i så fall rekommendera någon bra?
Är det drag? (retorisk fråga eftersom det ryker in)... Har inte kakelugnen eldats på länge behöver den långsamt värmas t.ex med värmeljus och så småningom försiktigt med mindre brasor. Men det måste vara drag i skorstenen också. Öppna övre sotluckan. Där ska luften sugas in om det är drag i skorstenen. Annars pyser röken ut i rummet.
 
Elda lite tidningspapper. Det bör få igång draget snabbt och då inte ryka fram även i en kall kakelugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.