Bytte en golvbrunn i källaren och vill nu komma till skott att få ytskikten på plats igen. Jag är osäker på vad jag egentligen behöver / bör göra för att detta ska bli bra.
Renovering pågår, verktyg på golv, avlopp i betong, vägg saknar täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutsättningar:
- tvättstuga i källare, vi kommer inte ha tätskikt på golv eller vägg
- vi ska sätta klinker på golvet
- större delen av golvet är flytspacklat sedan tidigare och det är bra fall mot brunnen
- i närheten av brunnen har vi gjutit igen med grövre bruk som jag strök med en bräda. Ytan är inte slät.
- purus golvbrunn

Installationsplats för golvbrunn, rörläggararbete, oskyddat avlopp, byggarbetsmiljö, betonggolv, väggkakel delvis borttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många frågor:
  • bör jag sätta en brunnsmanschett och tätskiktsmembran kring brunnen?
  • behöver jag slipa den grova betongen eller kommer kakelfixet sluka ojämnheterna ändå?
  • behöver jag göra något med brunnen för att få den att liva med klinker, eller är det det man har klinkerram till? (förstår jag det rätt att man i princip bara ställer klinkerramen över brunnen?)
  • Bör jag följa den här instruktionen och sätta tätskikt i vägg/golv-vinkeln också?
Sektion av källare, fuktskyddsillustration, krav på tätning mot markfukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vara väldigt tacksam för lite steg-för-steg på vad som behöver ske härnäst för att få detta rimligt.
 
BirgitS
ulfben ulfben skrev:
bör jag sätta en brunnsmanschett och tätskiktsmembran kring brunnen?
Kommer det normalt vatten kring golvbrunnen?
"Tätskiktet kan här begränsas till golv- och väggytor med kraftig vatten-belastning, till exempel duschplats."
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf 3.1.1
ulfben ulfben skrev:
behöver jag slipa den grova betongen eller kommer kakelfixet sluka ojämnheterna ändå?
Det beror ju på hur ojämn betongen är.
Står det något i instruktionerna från tillverkarna av fix och klinker?
ulfben ulfben skrev:
Bör jag följa den här instruktionen och sätta tätskikt i vägg/golv-vinkeln också?
Finns det organiskt material på andra sidan väggarna eller tål rummen där om det kommer fukt genom väggen?
ulfben ulfben skrev:
Bör jag följa den här instruktionen och sätta tätskikt i vägg/golv-vinkeln också?
Det verkar vara inte vara hämtat från nuvarande version av branschreglerna för där har man figurer och inte bilder. Men den handlar om duschplats och inte tvättstuga.

https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tillskjutande-markfukt-och-tatskikt/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer det normalt vatten kring golvbrunnen?
Inte mer än ifall en tvättmaskin springer läck. Men man måste väl nästan utgå ifrån att vatten kan bubbla upp ur eller skvätta kring en golvbrun så det känns rimligt att skydda underlaget precis i anslutning till brunnen. Säg ~1kvm eller så.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på hur ojämn betongen är.
Står det något i instruktionerna från tillverkarna av fix och klinker?
Tyvärr.
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det organiskt material på andra sidan väggarna eller tål rummen där om det kommer fukt genom väggen?
Allt är byggt i sten. Närmsta granne är ett badrum.

BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara inte vara hämtat från nuvarande version av branschreglerna för där har man figurer och inte bilder. Men den handlar om duschplats och inte tvättstuga.
Jag vet inte vad du pratar om. Bilden är ju identisk till den som används i Byggkeramikrådets branschregler för våtrum 2021. Det är uppenbart att den handlar om våtrum. Min fråga var om det är klokt att följa samma strategi i källar-tvättstugan. Alltså att täta kring brunnen, samt i golv/vägg-vinkel. Det var därför jag markerade detta i gult på grafiken.
 
Jag kollade din länk til GVK och den springande punkten tycks vara denna:
  • Underlaget för tätskiktet och golvbrunnen ska mötas på samma nivå, annars kan tätskiktet bli felaktigt skuret och inte anslutas korrekt i golvbrunnen.
Så jag tror att min plan är:
1. jämna till den nygjutna betongen runt golvbrunnen, så det blir en jämn nivå mot golvbrunnen och manschetten får en rimlig chans att fästa i underlaget.
2. damsug / rengör golvet, och rolla primer (eller ångspärr?) kring golvbrunn och vägg/golv vinkel
3. montera (självklistrande?) brunnsmanschett
4. rolla membran ~1kvm (över brunnsmanschett), samt längs vägg/golv-vinkel (~8cm upp?)
5. skär ut hålet för brunnen och montera klämring
6-100: låt att torka. På med fix och klinker. Foga.

Är det rimligt?

Några tips på enklaste metod för att slipa ner lite betong?
 
BirgitS
ulfben ulfben skrev:
nte mer än ifall en tvättmaskin springer läck. Men man måste väl nästan utgå ifrån att vatten kan bubbla upp ur eller skvätta kring en golvbrun så det känns rimligt att skydda underlaget precis i anslutning till brunnen. Säg ~1kvm eller så.
Betong tål att bli blöt ovanpå då och då men inte regelbundet genomblöt utan att torka upp emellan.
ulfben ulfben skrev:
Allt är byggt i sten. Närmsta granne är ett badrum.
Då tycker jag inte att det finns någon anledning till tätskikt i golv-vägg-vinkeln.
ulfben ulfben skrev:
Det är uppenbart att den handlar om våtrum. Min fråga var om det är klokt att följa samma strategi i källar-tvättstugan. Alltså att täta kring brunnen, samt i golv/vägg-vinkel. Det var därför jag markerade detta i gult på grafiken.
Det handlar om en dusch i källare, där alltså betongen varje dag blöts ner med en massa vatten. Då har man tätskikt i och kring duschen. En tvättstuga är inte ett våtrum på det sättet.
 
Så vad är din rekommendation? Ska jag strunta i tätskikt helt och hållet?
 
BirgitS
Jag kan inte se att du behöver något men för säkerhets skull kan du ju kolla vad ditt försäkringsbolag tycker.
 
Jag tycker att man måste sansa sig lite ibland. Fundera på hur det har fungerat tidigare. På bilderna i din gamla länk ser det ut som att golvet/huset är från tiden strax efter 1945. Tycker du att det har tagit stor skada av att ha varit utfört utan tätskikt. Skulle inte tro det. Du kan lugnt köra utan tätskikt om du tänker dig att nyttja utrymmet som tvättstuga.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det har varit våtrumsmatta i hela utrymmet sedan det byggdes 1970.
 
Redigerat:
Och innan dess troligen endast målat.
 
BirgitS
ulfben ulfben skrev:
Det har varit våtrumsmatta i hela utrymmet sedan det byggdes 1970.
Är det säkert att det är oisolerad betongplatta med risk för tillskjutande markfukt?
 
Ja, jag har konstruktionsritningarna och har öppnat golvet. Det är bara sand under huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tog helt sonika en diamantslipskiva och polerade gjutningen lite. Har ingen dammkåpa så jag hällde vatten över golvet medans jag jobbade. Det gick hur bra som helst.
Renovering pågår, ojämnt betonggolv, elverktyg, rörledningar, kakelvägg delvis avlägsnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu är klinkningen på gång.
Kakelplattor läggs på golv med nivelleringssystem; verktyg synliga; arbetsprocess; inomhus renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete pågår, MDF-plattor på golv, kakelläggningsverktyg spridda, påbörjad renovering med osatt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har ni tips om hur vi bör göra med inspektionsluckan? Känns spontant som att man vill förhöja ramen så durkplåten livar med klinkern (klinkert? klinkret?... plattorna).

Kakelplattor läggs, avståndsverktyg används, delvis oavslutat arbete, murbruksverktyg, öppen golvbrunn, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.