Bygger ett lösvirkeshus i två plan.
Konstruktion:
Yttervägg: Enkelgips, 12mm K-plywood, liggande 45, stående 220, liggande 45 med träfasad.
Hjärtvägg: 145, 12mm K-plywood och enkelgips.
Mellanbjälklag: Enkelgips, 28 gles, 45x220 cc45 som full isoleras med glasull och 22mm spånskiva.

I bygglovet så ska plan 1 färdigställas och plan 2 är "inredningsbar övervåning". Tanken var att flytta in i nedervåningen och därefter börja med färdigställande av plan två.

Nu har jag fått en annan idé.
Det är att göra två lägenheter, en på var plan. Lägenheten på plan 1 har ingång i markplan och lägenheten på plan 2 når man via en trapp på utsidan.

Har diskuterat detta lite med kommunen, och det ska inte vara några problem att inreda ytterligare en bostad utan bygglov när jag har färdigställt plan1 (https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...friade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad/).

Passade också på att fråga vilken brandklass som gällde om jag väljer att bygga en lägenhet på plan 2, och det skulle räcka med IE15?!
Stämmer det? När jag läser så kommer jag fram till att det ska vara IE60 mellan lägenheter.
Kan det vara så att det är helt andra regler om man från början väljer att bygger tvålägenheter, att det då måste vara IE60. Och i mitt fall redan "har" ett befintligt hus som jag vill bygga om för att få två lägenheter, då räcker det med IE15.
När jag söker så hittar jag inget konkret som beskriver detta och hur man ska gå till väga.

Någon som har stött på samma frågeställning och kan bifoga någon information? Skulle vilja veta hur det ligger till innan jag bygger vidare.

Mvh/ Matz
 
För ett "småhus" räknas normalt sett hela byggnaden som en brandcell oavsett om det är en eller två lägenheter i huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varje lägenhet räknas normalt som olika brandceller, och då ska det vara EI60 i mellan. Nu gäller detta dock nybyggnad, och om du ändrar saker i efterhand kanske reglerna är annorlunda.

Men spontant låter EI15 snålt. Kolla med en brandkonsult eller KA.
 
N nypon skrev:
Varje lägenhet räknas normalt som olika brandceller, och då ska det vara EI60 i mellan. Nu gäller detta dock nybyggnad, och om du ändrar saker i efterhand kanske reglerna är annorlunda.

Men spontant låter EI15 snålt. Kolla med en brandkonsult eller KA.
Har du någon källa på att småhus med två lägenheter som inte är ett flerbostadshus ska delas in i flera brandceller?
 
Nej, endast att om det är flera lägenheter så är det brandceller.
https://www.boverket.se/sv/om-bover...boverkets-byggregler/avsnitt-5-brandskydd/19/
"I Boverkets byggregler, BBR, definieras vad en brandcell är:

"Med brandcell avses en avskild del av en byggnad inom vilken en brand under hela eller delar av ett brandförlopp kan utvecklas utan att sprida sig till andra delar av byggnaden eller andra byggnader. Brandcellen ska vara avskild från byggnaden i övrigt med omslutande väggar och bjälklag eller motsvarande, så att utrymning av byggnaden tryggas och så att personer i intilliggande brandceller eller byggnader skyddas under hela eller delar av ett brandförlopp."

I BBR anges även att:
"Byggnader ska delas in i brandceller i sådan omfattning att det medför tillräcklig tid för utrymning och att konsekvenserna på grund av brand begränsas."

Det innebär t.ex. att lägenheter och hotellrum alltid ska utgöra egna brandceller. Även utrymmen inom samma byggnad men som tillhör olika verksamhetsklasser bör vara egna brandceller. Andra exempel på utrymmen som bör vara egna brandceller kan vara avskilda pannrum, avfallsutrymmen och storkök. Dessutom ska utrymningsvägar normalt alltid vara egna brandceller."


Jag bygger ett parhus nu och det är EI60 krav på allt, även vind osv.
 
Ok. Jag har alltid trott att ett småhus är en egen brandcell oavsett om den innehåller en eller två lägenheter. Dock hittar jag inte någon tydlig information som bekräftar det...
Till mitt försvar så krävs det ju inte ens bygglov för att inreda en andra lägenhet i ett befintligt småhus, vilket antyder att det inte är några särskilda regler man behöver ta hänsyn till.

Jag har nyligen "byggt" ett hus med två lägenheter intill mitt bostadshus och enda kraven kommunen hade var för brandspridning mellan byggnaderna, inte inom byggnaden.
 
Jag luskade en del i detta för en tid sedan, fick en del svar, men också frågor. Hoppas jag minns rätt. För att uppfylla brandkravet räcker det med 95mm stenull och dubbelgips i taket (EI60). Det är värre med ljudisoleringskrav för lägenhetsavskiljande bjälklag behöver ha 30cm bjälkar. Man kan förbättra ljudisoleringen med akustikprofil och stegljudsdämpade grejer på övervåningen och isolering men ett riktigt lägenhetsavskiljande bjälklag blir det inte. Varje lägenhet behöver väl ha egen elcentral och eget ventilationssystem. Uppvärmningssystemet borde kunna vara samma. Vatten och avlopp blir dyrare för det tillkommer en lägenhetsavgift. Undrar om det ställs krav på tillgänglighet till lägenheten i övervåningen? Blir dyrt om man måste ha hiss dit.

Att dela upp huset i två lägenheter genom en vertikal vägg är enklare mht ljud, men funkar kanske inte mht annat.


Alternativet är att inte skapa två lägenheter enligt alla regler utan ha inneboende i övervåningen. Undrar om det då är ok att ha en dörr mellan över och undervåningen som man låser när man hyr ut övervåningen? Utrymning mht brand måste dock förstås fungera.
 
Jag rekommenderar även att tänka på ljudreducering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.