engs
O olofh skrev:
Stort installationskit för robotgräsklippare hos Jula i Lund. 2 paket kvar. 75% på reapriset =499kr

hade ändå tänkt dra om allt nu till våren när jag ska skaffa ny robot så blev ju bra pris

[bild]
Är det bra kvalité på den tråden? Måste dra om rubbet, den som jag la ner har numera formen av rostpulver än tråd. Vill inte åka på samma skit igen om en 5 år eller så.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
engs engs skrev:
Är det bra kvalité på den tråden? Måste dra om rubbet, den som jag la ner har numera formen av rostpulver än tråd. Vill inte åka på samma skit igen om en 5 år eller så.
ja det är min uppfattning. Har haft min robot en massa år men den gav upp i höstas. Trädgården har ju genomgått rätt många förändringar så massa skarvar. Som i och för sig håller men nu när jag ska skaffa ny robot tänkte jag att jag ändå skulle dra om allt och slippa skarvar någon säsong iaf

annars har jag använt vanlig fk att skarva med och det funkar bra det med.
 
  • Gilla
Robex.S
  • Laddar…
O olofh skrev:
ja det är min uppfattning. Har haft min robot en massa år men den gav upp i höstas. Trädgården har ju genomgått rätt många förändringar så massa skarvar. Som i och för sig håller men nu när jag ska skaffa ny robot tänkte jag att jag ändå skulle dra om allt och slippa skarvar någon säsong iaf

annars har jag använt vanlig fk att skarva med och det funkar bra det med.
Fast vanlig fk är inte så motståndskraftig mot fukt
 
A
engs engs skrev:
Är det bra kvalité på den tråden? Måste dra om rubbet, den som jag la ner har numera formen av rostpulver än tråd. Vill inte åka på samma skit igen om en 5 år eller så.
Kör den nu hemma ,Husqvarnas i installationskittet höll 5 somrar sen var den pulver -höljet trillade av och hade brott efter brott innan jag bytte.
Tror uv-ljuset äter på höljet för att det inte ligger så djupt jäkligt tråkigt att det inte gick längre men ja räknar med att få göra om igen också
 
I
Installerade vår Husqvarna\Garden 2015. Har skarvat lite här och där med både tillhörande skarvar och löddning. Har gått igenom ett par felsökningar, bytt ett par meter kabel men annars fungerar allt bra. Det som behövts bytas har varit kabel som inte vuxit ner i jorden och istället blivit skadat av UV och sen rostat upp.

Nästa gång kommer jag gräva ner istället för att märla ovanpå.

Man kan mäta sig till skicket på linan, om det blivit för många läggningar eller om kabel är påväg att rosta av.

När det gäller Grimsholm så har jag fått uppfattningen att de håller något högre kvalitet än Husqvarna. De sägs ha en annan blandning i kabeln som ska stå emot mer.
 
Redigerat:
Känns lite löjligt men funderar nästan på att lägga vissa partiet i vp rör för lite extra mekaniskt skydd, typ där jag anar att trädgården kommer förändras ytterligare. Jaja, nu ska vi inte smutsa ner tips tråden mer :)
 
F
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fast vanlig fk är inte så motståndskraftig mot fukt
jag tror den är nog så bra som genomsnittlig gräsklipparkabel. Framförallt så är det säkwrt renare koppar och man kan knappast få tag i en FK som inte har minst 3ggr så stor kabelarea.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag tror den är nog så bra som genomsnittlig gräsklipparkabel. Framförallt så är det säkwrt renare koppar och man kan knappast få tag i en FK som inte har minst 3ggr så stor kabelarea.
Är det verkligen koppar i begränsningskabeln? Ledarna är väll silvriga? Jag vet att fk som legat i mark eller typ vatten när man gjutit valv blir svart och ser inte kry alls ut
 
I
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det verkligen koppar i begränsningskabeln? Ledarna är väll silvriga? Jag vet att fk som legat i mark eller typ vatten när man gjutit valv blir svart och ser inte kry alls ut
Finns olika men ja, min uppfattning är att de flesta har iallafall lite koppar i sig? Tittar man på Grimsholm så ser de ut att ha runt 5 olika typer av begränsningskabel, samtliga med koppar. Husqvarna verkar inte ha fullt så många olika men även de verkar vara alum och koppar. Finns trådar och erfarenhet av detta för de som vill söka lite.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är det verkligen koppar i begränsningskabeln? Ledarna är väll silvriga? Jag vet att fk som legat i mark eller typ vatten när man gjutit valv blir svart och ser inte kry alls ut
Är kardelerna silvriga så är de förtennade, för att ge kopparn bättre motståndskraft mot fukt
 
O olofh skrev:
Känns lite löjligt men funderar nästan på att lägga vissa partiet i vp rör för lite extra mekaniskt skydd, typ där jag anar att trädgården kommer förändras ytterligare. Jaja, nu ska vi inte smutsa ner tips tråden mer :)
Jag har mina i fiberdukt för att kunna dra om tråden under stenläggningarna.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.