Har tänkt sätta in en kanalfläkt för att förbättra luftkvaliten lite i garaget när jag slipar, svetsar m.m. men funderar på vilken storlek jag bör välja.
Garaget är ca31m2 och 75m3.
Tittar på en Ø100mm kanalfläkt som förflyttar 230m3/tim eller en Ø125mm som förflyttar 350m3/tim.
Vad säger expertisen om dessa, räcker någon av dem?
 
Skulle nog på ännu större 160mm med varvregulator så kan du anpassa flödet efter arbete, blir dessutom tystrare vid låga flöden.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Som sägs en kanalfläkt 160 mm och en motordimmer till den så går det att variera farten. Glöm inte kallrasskyddet, annars blir det kallt
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Tänkte ha reglering av hastigheten och har funderat lite på att gå upp direkt till Ø160mm men har lite ont om plats då jag måste hålla mig över porten.
Kanske får mäta en gång till och se om kan får plats med en Ø160mm.
En liten följdfråga, kan jag gå ner i rördiameter till tex. Ø125mm även om jag går upp i fläktdimension utan att få problem?
 
Det går bra, lufthastigheten ökar med lite mindre dim och kan väsnas lite mer, det med en 160 fläkt gör att den är lite kraftigare och kan gå lite lugnare. Till nöds så går det med en 125 mm med.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Den räcker med råga och går att reglera farten med en motordimmer, innan köp av dimmer kolla vad fläkten drar i Amp.<Tänk på kaltrasskyddet som ska sitta på utsidan.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den räcker med råga och går att reglera farten med en motordimmer, innan köp av dimmer kolla vad fläkten drar i Amp.<Tänk på kaltrasskyddet som ska sitta på utsidan.
Det vore bra att kolla innan köp...
...själv gjorde jag det efter köpet MEN det fanns tom. marginal. :rofl:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.