Hej,

Kör idag en gammal jordvärmepump (Nibe Fighter 1115-10) men har även haft en gammal kombipanna (ved/olja). Värmepumpen börjar bli till åren men rullar på än så länge iaf dock klarar den inte vårt totala effektbehov vi DUT utan elpatron går igång redan vid ca -6. Stort gammalt timmerhus (314 kvm från 1877) och ligger i Marks kommun. Effektbehovet vid DUT (-20) verkar ligga på ca 15-16 kW, värmepumpen klarar det med elpatron på 6 kW.

Vi litar inte på att värmepumpen överlever så länge till och eftersom elpriserna är som de är så bestämde vi att vi ersätter kombipannan med en ny vedpanna så vi har redundans och en billigare värme på vintern.

Har sökt en del kring uppbyggnad av systemet för tänkte försöka göra det mesta själv. Har mer eller mindre bestämt att värmepumpen kopplas ihop med det nya systemet och får köra fast kondensering eftersom vi tänker köra med TVA.

Systemet består av dessa delar:
Baxi Excellent 30
2 x Termoventiler ackumulator tankar (Puffer 800)
Laddomat 21-60

Rördragningen till stammarna för radiatorerna är gjord i 28 mm rör fram till de gamla stålrörsstammarna. Räcker det med 28 mm fram till stammarna? Hade helst velat ha 35 mm men hittar inga unionventiler med KLK35 eller 32R.

Vad tror ni om denna koppling? Mina frågetecken rör framförallt inkopplingen av värmepumpen, borde den anslutas högre upp i tanken? Samt anslutning tappvattenautomaten, nedan har jag räknat med en T-koppling mellan anslutningarna i toppen av tankarna, från vedpannan samt retur på returen till vedpannan.

Teknisk ritning av värmesystem med panna, ackumulatortank, expansionskärl och kopplingsschema.

Tacksam för all feedback!
 
Hur har du tänkt dig kommer värmen att tas ut från tanken närmst pannan. Pannan är på 30kW om det är perfekta förhållanden med allt. Troligtvis så får du kaske ut ca 20 - 25 kW , det är lite klent för att ladda paralellet. Du kommer att få elda skjortan av dig i tid, då det är mycket vallvatten som ska värmas och pannan kommer inte att orka lyfta tempen på ett bra sätt. Ladda en tank i taget och ladda ur i serie. Då kan VP ligga och ladda fösrta ranken och förvärma VV. Det är bra att kunna brassa på pannan och få VV,
 
J jonaserik skrev:
Hur har du tänkt dig kommer värmen att tas ut från tanken närmst pannan. Pannan är på 30kW om det är perfekta förhållanden med allt. Troligtvis så får du kaske ut ca 20 - 25 kW , det är lite klent för att ladda paralellet. Du kommer att få elda skjortan av dig i tid, då det är mycket vallvatten som ska värmas och pannan kommer inte att orka lyfta tempen på ett bra sätt. Ladda en tank i taget och ladda ur i serie. Då kan VP ligga och ladda fösrta ranken och förvärma VV. Det är bra att kunna brassa på pannan och få VV,
Tack för återkoppling! Ja, en större vedpanna hade varit klart bättre men tyvärr begränsar både ingången i källaren och skorstenen.

Nu när jag funderat lite på det så borde seriekoppling bli bättre, även för VV med en tappvattenautomat. Om jag bara skulle köra värmepumpen mot första tanken, skulle det funka med returen för TVA:n i tank 2? Tänker mig att det borde fungera ändå om skiktningen är ok så trycker det kalla vattnet i tank 2 ut det varma ur tank 1, eller tänker jag fel? Flödet till TVA:n kanske är för högt så det förstör skiktningen?

Teknisk ritning av värmesystem med pannor, radiatorer och cirkulationspump på rutat bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DU har PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.