Linoljefärg är knappast det bästa valet i alla situationer/projekt ens över tid... (jfr exempelvis drygolin/visir)
 
Jag har efter många är helt slutat måla allt vad snickerier heter och lämnar numera allt på lackering.
Allting blir slätt och fint i valfri kulör och sparar väldigt mycket tid som kan spenderas på i mina ögon bättre sätt.
Dock ger ju inte lack den lite mer levande ytan som vissa anser är av vikt.
/ Björkskär
 
S sultanen1 skrev:
Linoljefärg är knappast det bästa valet i alla situationer/projekt ens över tid... (jfr exempelvis drygolin/visir)
Nä visst, på sågad stående brädfasad är det lätt att välja billigare och mer lättjobbad slamfärg.
På stenfot och källarväggar är linoljefärg heller inget bra val.
Men på fönster och andra snickerier är linoljefärg bra och ofta det bästa valet sett till kostnad, hållbarhet och arbetsåtgång över tid.
 
En faktor till att väga in är livslängd, slitagetålighet.
Jag har prövat många vattenbaserade lacker och någonstans får man ju ge upp.
För min del kommer den enda snickerifärg jag använder på utsatta ställen vara olje/naftabaserad.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Linoljefärg är knappast det bästa valet i alla situationer/projekt ens över tid... (jfr exempelvis drygolin/visir)
Jag pratade med en person igår som hade linolemålade köksstolar (fabriksmålade), men hon var lite missnöjd. Hon menar att stolarna blir lätt skitiga av händer, o när man ska torka dem rena så släpper/korvar sig färgen. Är linoljefärg lämpligt till möbler som används i dagligt bruk?
 
B Björkskär skrev:
Jag har efter många är helt slutat måla allt vad snickerier heter och lämnar numera allt på lackering.
Allting blir slätt och fint i valfri kulör och sparar väldigt mycket tid som kan spenderas på i mina ögon bättre sätt.
Dock ger ju inte lack den lite mer levande ytan som vissa anser är av vikt.
/ Björkskär
I mitt fall finns det ett nöje att renovera något själv - till en viss del och inte alla saker. Jag har också ett skrivbord som knappt går att få ut från bostaden, pga trappor och dess stora vikt och volym.
 
F fribygg skrev:
Jag å min sida kan inte förstå varför man skulle välja Drygolin till fönster utomhus, den är ju inte linoljebaserad och innebär ju onödigt mycket underhåll på fönstren i framtiden.
Linoljefärg är det enda som håller på trä utomhus. Till fönster är den självklar då den bevarar trävirket till skillnad från andra färgtyper. Dock gäller det att kunna tekniken. En färgtyp man använt i 500 år måste ju vara utprovad nu...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Minnie Mesola
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den överlägset bästa snickerifärgen är Jotun Lady , mycket imponerad av denna färg (y)
Får 5 stjärnor av mig , helt makalös på att flyta ut , utan penseldrag eller andra tokigheter :love::ok::cool:
Samma här. Jag sprutlackade köksluckorna med den och det blev helt slätt. Precis som om de vore industrilackade. Mycket bättre resultat än vad jag kunde drömma om.
Det var lite merkligt, för när jag var färdig var de som apelsinskal, men när de fått torka kunde de inte vara bättre. Vit dörr med paneler, silverhandtag, delvis öppen mot ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sluten dörr eller panel med skuggor och linjer. Vit eller ljus färg. Vertikal orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dracula Dracula skrev:
Jag pratade med en person igår som hade linolemålade köksstolar (fabriksmålade), men hon var lite missnöjd. Hon menar att stolarna blir lätt skitiga av händer, o när man ska torka dem rena så släpper/korvar sig färgen. Är linoljefärg lämpligt till möbler som används i dagligt bruk?
Jo,men den behöver torka/härda länge. Sedan beror det på hur man målat. Om du säger att färgen släpper så är det felmålat dvs man har målat flera lager med samma outspädda färg typ direkt från burken. det funkar inte då linoljefärg måste spädas i första lagren för att bli " magra". slutstrykningen dvs direkt från burken funkar bara på översta lagret. Det är det sällan någon som talar om. En linoljefärg skall målas från mager till fet,annars får man problem med vidhäftningen mellan lagren. Sedan bör den härda i normal rumstemperatur minst 14 dagar innan användning på möbler. Det finns en bättre färg till möbler o det är äggoljetempera. Den är outslitlig men även den kräver lång härdningstid,på stolar o bordsskivor minst en månad. När den väl härdat blir ytan lika stark som sten. Har målat allt med linoljefärg proffessionelt i 30 år inklusive möbler och allt hänger på målningsteknik,kunskap om hur linolja uppför sig samt att man har tålamod. Det finns en anledning till att den inte tillhör dagens val i byggindustrin där allt skall gå med blixtens hastighet. Men den tillhör det absolut bästa valet sett ur både miljösynpunkt,hållbarhet och kostnad. Kräver dock kunskap....
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Jag å min sida kan inte förstå varför man skulle välja Drygolin till fönster utomhus, den är ju inte linoljebaserad och innebär ju onödigt mycket underhåll på fönstren i framtiden.
Antar att tex fönster då måste vara trärena innan linoljefärg används :thinking:
Har fönster/dörrar från 2008 som är fabriksmålade .
Lite heljobbigt att få bort all färg .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att tex fönster då måste vara trärena innan linoljefärg används :thinking:
Har fönster/dörrar från 2008 som är fabriksmålade .
Lite heljobbigt att få bort all färg .
Linoljefärg fäster på de flesta andra färger, men för bästa resultat bör ju fönstren vara trärena som du skriver.
 
M malarmaster skrev:
Kräver dock kunskap....
Det är knappast raketforskning att utan sunt förnuft räcker långt, följer man tillverkarens anvisningar skulle jag säga att vem som helst kan måla med linoljefärg även om decenniers professionell erfarenhet troligen ger ett ännu bättre resultat än när man som fastighetsägare målar själv.
 
F fribygg skrev:
Det är knappast raketforskning att utan sunt förnuft räcker långt, följer man tillverkarens anvisningar skulle jag säga att vem som helst kan måla med linoljefärg även om decenniers professionell erfarenhet troligen ger ett ännu bättre resultat än när man som fastighetsägare målar själv.
det är just det som är problemet " följer man tillverkarens anvisningar". Det gör inte jag utan jag följer det som jag lärde mig som lärling för 45 år sedan. då linoljefärg fortfarande användes till viss del särskilt till utemålning. Det är en annan teknik o färgbehandling än det som numera står på burkar o hemsidor. Anledning att det skiljer beror på att dagens färgindustri är mer inriktad på försäljning än kvalitet på måleriarbetet och att man miljöklassat linoljefärg. Dvs man bortser från att färgen måste målas med en viss metod o då krävs balsamterpentin som inte är klassat. Därav kan det då bli vissa problem med färglager som inte fäster mot varandra,krackeleringar m.m Precis det som köparen av stolar beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.