L LasseH123 skrev:
Jag har ju reklamerat tjänsten då jag påtalat fel och brister, vid flertalet tillfällen, efter det att hantverkarna avropat arbetet som klart.
Har firman sagt att något är klart och du granskat och underkänt det tycker jag att man bör se det som en reklamation. Men det bygger på att de verkligen säger att det är klart.

Att någon annan än du själv ska behöva besiktiga saken för att det ska räknas som en reklamation verkar ohållbart, men det finns nog en risk att firman säger att inget är färdigt förrän allt är färdigt och att deras interna kvalitetsarbete gör att de inte lämnar över något styckevis och delt. Det sista vore säkerligen bara skitsnack, men svårt att ta sig runt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om företaget meddelar att en del av en tjänst är genomförd och du då underrättar företaget om att du vill åberopa att tjänsten är felaktig så har du gjort en reklamation i konsumenttjänstlagens mening. (17 § KTjL)

Nu är utgångspunkten att företaget ska avhjälpa felet (20 § KTjL).

Om inte företaget avhjälper felet inom skälig tid så kan får du göra avdrag på priset istället (20 § KTjL).

Är det riktigt illa och tjänsten endast till del har utförts så finns det i vissa fall möjligheter att häva avtalet (20 § KTjL).

Att du inte har förtroende för firman och dess hantverkare är ingen väg till prisavdrag eller hävning egentligen. Men man kan ju komma överens med firman om prisavdrag och liknande.
 
Vad är det för något som hantverkarna har gjort hos dig.
Har du bilder.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kvarstår samma fel efter flera försök till rättelse? Eller är det nya fel som påpekas varje gång? Bara när samma fel har kvarstått efter flera påpekanden kan du häva av den anledningen.
 
Jag har fått ett gäng fönster insatta. En del fel kvarstår medans andra är tillrättade (fett med fog eller annat osnyggt) samt så har en del nya uppstått när de försökt rätta de tidigare felen.
Så som jag ser det så har de varit här flera ggr..
När de närmade sig slutet så klagade jag till gubbarna, de fixade det sista dan. Dåligt fixande.
Jag klagade till högre makter och de skickade ut ett nytt gäng gubbar. Jag klagade när de var klara. (försök 2)
De sänder ut ett nytt gäng igen och jag klagar när de är klara, igen. (försök 3)

Jag har inte hittat på en enda sida att det står att det är efter en slutbesiktning som försöken börjar gälla, utan det ska lika väl kunna vara varje gång jag som kund reklamerar. Det går att tolka olika och lagen är ju inte glasklar, därför jag surrade runt här för lite tips o råd.
Det som är glasklart är att arbetet här inte ser bra ut o jag har tröttnat på gubbarna nu..
Kan iaf nämna några exempel som kvarstår:
* en del av drevningen syns, har funnits vid varje försök (om än på olika ställen)
* dåligt snickeriarbete (kanske kan gå under "man får leva med det")
* plåten under fönsterna (inte bra gjort nån av ggrna även om de bytte alla lister under fönsterna inför "försök 2", så är det fortsatt fel. (sticker inte ut tillräckligt långt, uppvik fel etc)
* metertjock fog
 
  • Gilla
  • Ledsen
twoody och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Kvarstår samma fel efter flera försök till rättelse? Eller är det nya fel som påpekas varje gång? Bara när samma fel har kvarstått efter flera påpekanden kan du häva av den anledningen.
Svarade ovan :)
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.