Alfredo Alfredo skrev:
Två trefasgrupper är det nog. Rejält gjort i alla fall.
Jo, jag förstår att det väl är så det är egentligen. Men utfört med enpoliga säkringar och inte heller uppmärkt i gruppförteckningen som trefasgrupp.
 
M Mikael 81 skrev:
Men utfört med enpoliga säkringar och inte heller uppmärkt i gruppförteckningen som trefasgrupp.
Ja den där gruppförteckningen visar väl egentligen inga grupper utan numreringen handlar mer om "plats" i centralen. Sen kan jag erkänna att jag inte riktigt kunde tolka bilderna vad det gäller säkringstyp men när jag nu tittar lite mer noga har du nog rätt i att allt man ser verkar vara enpoliga säkringar som väl är aningen tveksamt, eller?
 
E elmont skrev:
Eller så köper du en enfasmätare och mäter grupp för grupp. Typ en sådan här [länk]
Här kan du läsa av hur många kWh som förbrukats under mätperioden.
Hur fungerar en sådan? Alltså hur kopplar man in den? Snålt om instruktioner på Amazon
 
S Johbia skrev:
Hur fungerar en sådan? Alltså hur kopplar man in den? Snålt om instruktioner på Amazon
om du tittar lite mer på den bifogade länken så ser du. Det är en mycket enkel inkoppling, fas och nolla in på ena sidan och ut på andra sidan. Det finns flera fabrikat och modeller men dom liknar varandra, en del lite smalare och en del lite "bättre".
Sök på "enfas energimätare".
 
Sitter och letar efter 1-fas automatsäkring med inbyggd elmätare som kan skicka data trådlöst via t.ex Z-wave eller nåt annat protokol. Hittar inte 0 såna. Har inte marknaden för sånt börjat dyka upp?

Det finns ett dussin DIN elmätare både för 3-fas och 1-fas t.ex. från Qubino. Men vill man mäta 4-5 grupper då blir det ganska besvärligt att montera extra mätare per grupp som dessutom tar extra plats i elskåpet.
 
det var saftigt pris på det. Men fortfarande ett extern pryl som man ska montera...
 
Det finns med inbyggd mätning och inga yttre delar. Mer extremt finns även smältsäkringar med mätning inbyggt.
 
Smältsäkringar är inte intressanta just nu. Har du länk till automatsäkringar med inbyggd mätning och trådlös koppling?
 
De ingår i Siemens Sentron serie där det finns många delar på det temat men för professionellt bruk knappast hemma även om det givetvis går men kostar på. Med tiden kommer det säkert ner i nivå där det kan vara intressant och integrerat för uppföljning av olika parametrar i både säkringar, MCB, AFDD, RCCB, RCBO osv.
 
  • Gilla
bortek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.