Vi ska till att anlägga en väg och vi kommer delvis dra den där det går ett gammalt dike
Hur gör jag för att enklast och billigast fylla igen det utan att det blir problem senare med att vägen sjunker ihop där jag har fyllt igen diket
Det finns en hel del gammal sten (storlek handboll-fotboll) som jag hade tänkt använda som utfyllnad och sen på med…. Ja vad?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag förstår det som att vägen ska ligga på diket i dess längdriktning och att diket därmed ska tas bort.

Fyll med packsten/stenkärv i och med att ni har det. Fyller ni med material som har nollfraktion så måste det kompakteras för att inte sjunka ihop. Fyller ni med t ex lera så är det kört, det kommer att sjunka enormt de första åren och sen mindre och mindre efter tiotalet år.
 
Dinkena ska fyllas igen helt, inga rör eller så.
Det ska grävas nya diken och läggas rör på andra ställe
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår det som att vägen ska ligga på diket i dess längdriktning och att diket därmed ska tas bort.

Fyll med packsten/stenkärv i och med att ni har det. Fyller ni med material som har nollfraktion så måste det kompakteras för att inte sjunka ihop. Fyller ni med t ex lera så är det kört, det kommer att sjunka enormt de första åren och sen mindre och mindre efter tiotalet år.
Du uppfattade det rätt

Men räcker det med sån sten bara, behövs det inte mer än det?
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Du uppfattade det rätt

Men räcker det med sån sten bara, behövs det inte mer än det?
För bärigheten och vägens del så fungerar det bra. Det kommer att kunna röra sig vatten i detta stendike under vägen.

Vill du hindra att vatten rör sig där så får du fylla igen med jord, helst samma typ av jord som marken. Detta kräver kompaktering av jorden. Stor tung grävare eller vibbra. Lera är hopplöst, sand är enkelt att kompaktera. Sten och grus är också enkelt.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.