Hej,
Jag har rivit upp golvet i stora delar av källaren och snart kommer hantverkarna och ska gjuta (EPS & flytspackla) där den gamla isoleringen låg, vilket var lecakulor. Källaren är torr i övrigt.

Nu såg jag på rören till elementen som ligger strax över bottenplattan (fjärrvärmeansluten värme i elementen), att dess isolering börjar se rätt vissen ut. Jag har för avsikt att byta den innan de ska gjuta.

Vilken rörisolering ska användas för ingjutning? Jag läste något om isolationsklass R3, men kan inte hitta några isolerrör när jag söker på nätet.

Tips och erfarenhet sökes! Trevlig helg.
 
J jonaserik skrev:
Med isolering är för att inte betongen ska lgga mot rören och rosta. är kanske stålrör där, då kan du ta en sådan här som passar röret och tejpa skarven mellan dom.
[länk]
Hej, ja det är järnrör. Okej, så det är ok att gjuta in vilka av dessa rörisoleringar? Spelar ingen roll vilken typ?
 
Nej har ingen betydelse, bara att dom inte är som läskpapper och suger vatten direkt. Isoleringen ska bara vata för att inte rören ska vara i kontakt med betongen., När det brunnit så är det ett hål i betongen som rören liggeri.i, hur är det med väta under där, torrt och fint , var glad. Normalt i gamla anläggningar så var rören svepta med tjärpapp under golvet.

Edit bra fråga av före . är dom rena och fina och inte massor av rost så fortsätt-
 
Vad bra. Jo källaren i övrigt är kruttorr, och jag ville byta, precis som du sa, den gamla kärpappliknade/glasfiberisoleringen. Rören verkar vara fina tycker jag, med orginalfärgen kvar och endast mycket lite korrosion på ytan.
Så vilket av de där gråa isoleringen fungerar då? Ska EPSas ca 15cm ovanpå och flytspacklas.
 
  • Gammal repbunden ledning eller slang på grå betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du flyta över rören direkt där, för att få en jämn yta.
 
J jonaserik skrev:
Ska du flyta över rören direkt där, för att få en jämn yta.
Nej, först isolera rören tänkte jag, sen EPSa, och sist flyta. Blir alldeles för tjockt att bygga upp med flytspackel.
 
Perfekt skikt på dom Tänkte på höjden, en isolering är tjockare än glasullen och pappen. Du får mäta vad som får plats. Det är bara för att skydda dom från väta/fukt vid spackel/gjutning etc som det behövs, samt att rören rör sig lite vid olika remp på mediat. Inget bra med väta på isoleringen. Se hur du kan få till det med en byggplast ovanför, 1 decimeter utanför på varje sida med lite vatten på golvet så suger den fast.
 
J jonaserik skrev:
Perfekt skikt på dom Tänkte på höjden, en isolering är tjockare än glasullen och pappen. Du får mäta vad som får plats. Det är bara för att skydda dom från väta/fukt vid spackel/gjutning etc som det behövs, samt att rören rör sig lite vid olika remp på mediat. Inget bra med väta på isoleringen. Se hur du kan få till det med en byggplast ovanför, 1 decimeter utanför på varje sida med lite vatten på golvet så suger den fast.
Okay tack!

Så byggplast på ovansidan och sidorna på röret som skyddar från att fukten tränger in vid gjutning bara?
 

Bästa svaret

Jepp för att pappen ocjh isoleringen drar till sig väta och rören är värmerör och rostar inte invändigt,men på utsidan finns syte och rost blir. Ett tips är att slå på lite EPS på palsten först så ligger det kvar ordentligt. Även om det torkar ur en del så blir det liksom ett våtvarmt omslag kring rören och rostar då. Grattis till så fina rör, brukar se katastrof ut annars med rör i betong och med läckor som följd.
 
J jonaserik skrev:
Jepp för att pappen ocjh isoleringen drar till sig väta och rören är värmerör och rostar inte invändigt,men på utsidan finns syte och rost blir. Ett tips är att slå på lite EPS på palsten först så ligger det kvar ordentligt. Även om det torkar ur en del så blir det liksom ett våtvarmt omslag kring rören och rostar då. Grattis till så fina rör, brukar se katastrof ut annars med rör i betong och med läckor som följd.
Guld värt, stort tack! Ja jag kan lova att jag var orolig när jag såg att de var stålrör bland lecakulorna. De var skräckblandad förtjusning :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.