Hej!

Håller på att bygga en förvaringsmöbel till hallen:
Ett hörn av ett rum med träbänk, skåpsluckor, vit panelvägg och schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sista momentet är nu att få till ekskivan. Väggen i bakkant är ”sned”, jag har helt enkelt inte 90 grader att jobba med. Totalt skiljer det sig 15mm från ena kortsidan till den andra.

Hur löser jag detta smidigast och snyggast? Bordsåg är inget jag sitter inne på och jag inbillar mig att det egentligen lämpar sig bäst. Vill helt enkelt ha ett rakt (men diagonalt) fint snitt i bakkant.

Träköksö med skåp, byråer, mattor på ett mörkt trägolv i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ni några tips för en hobbysnickare?

Tacksam för all hjälp!
 
sänksåg med linjal
 
O OttKri skrev:
Hej!

Håller på att bygga en förvaringsmöbel till hallen:
[bild]

och sista momentet är nu att få till ekskivan. Väggen i bakkant är ”sned”, jag har helt enkelt inte 90 grader att jobba med. Totalt skiljer det sig 15mm från ena kortsidan till den andra.

Hur löser jag detta smidigast och snyggast? Bordsåg är inget jag sitter inne på och jag inbillar mig att det egentligen lämpar sig bäst. Vill helt enkelt ha ett rakt (men diagonalt) fint snitt i bakkant.

[bild]

Har ni några tips för en hobbysnickare?

Tacksam för all hjälp!
Sänksåg med skena! Oavsett märke på sågen så kommer det bli bra!
Jag utgår från att du gör sågningen i bakkant. Annars ser det konstigt ut i fronten.
Bor du i stockholmsområdet kan du få låna maskin och skenor av mig.
Skicka PM i så fall.
Dag
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
C
Instämmer med övriga - cirkelsåg med skena. Notera dock att du behöver en bra klyvklinga till sågen.

Snyggt kök för övrigt!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Instämmer med övriga - cirkelsåg med skena. Notera dock att du behöver en bra klyvklinga till sågen.

Snyggt kök för övrigt!
haha tackar, även detta ska dock renoveras.

stort tack för svar alla!
 
S
Om inte du har en skena så kan du med ett par tvingar sätta dit en bräda eller rätskiva som anhåll.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Sänksåg med skena! Oavsett märke på sågen så kommer det bli bra!
Jag utgår från att du gör sågningen i bakkant. Annars ser det konstigt ut i fronten.
Bor du i stockholmsområdet kan du få låna maskin och skenor av mig.
Skicka PM i så fall.
Dag
det var väldigt snällt av dig, dessvärre bor jag i Göteborg.
 
Redigerat:
Finns ingen sänksåg/cirkelsåg i bostaden är ju detta ett utmärkt tillfälle att investera i en sådan, som ju skall finnas i varje hem.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
T
O OttKri skrev:
det var väldigt snällt av dig, dessvärre bor jag i Göteborg.
Om du använder en planka och tvingar så kan jag låna ut min cirkelsåg, bor utanför Göteborg. Har tyvärr inte investerat i en sänksåg än men det är nog snart dags
 
O OttKri skrev:
det var väldigt snällt av dig, dessvärre bor jag i Göteborg.
Hej @OttKri!

Brinner det i knutarna eller kan ni leva med en fördröjning på en vecka eller två?
V11 skall jag till Mölndal men vi har inte bestämt om det blir tåg eller bil. Det beror på vädret.
Blir det bil kan jag ta med mig såg och skenor så har du några dagar på dig att fixa till det hela.
Vi tar beslut denna veckan.
Dag
 
O OttKri skrev:
det var väldigt snällt av dig, dessvärre bor jag i Göteborg.
Kolla hygglo.se det kan säkert finnas nån i närheten du kan hyra
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare!
Det finns ett antal sänksågar att hyra runt Göteborg för ca. 200kr/dygn.
Ett väldigt bra altetnativ.
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.