Vår elva år gamla Viessmann-panna, Vitolignio 300P, har gått sönder ohjälpligt och skall skrotas. Den läcker vatten in i brännkammaren.

Nu funderar jag på om det skulle gå att sälja den som "reservdelsmaskin", som man kan plocka delar från, typ kretskort och annat.

Var skall man i så fall försöka sälja den? Tradera? Blocket? Eller finns det något mer etablerat ställe för pelletsgrejor?
Den finns i Stockholm.

Det finns lite nya reservdelar också, typ tändelement och den där plåten som sitter högst upp i brännkammaren och någon sats med spjällmotor.

Viessmann själva verkar ha lagt ner den här produkten i Sverige, så jag tänker att det kanske blir svårt att köpa från dem framöver?
 
T Trashpack skrev:
Vår elva år gamla Viessmann-panna, Vitolignio 300P, har gått sönder ohjälpligt och skall skrotas. Den läcker vatten in i brännkammaren.

Nu funderar jag på om det skulle gå att sälja den som "reservdelsmaskin", som man kan plocka delar från, typ kretskort och annat.

Var skall man i så fall försöka sälja den? Tradera? Blocket? Eller finns det något mer etablerat ställe för pelletsgrejor?
Den finns i Stockholm.

Det finns lite nya reservdelar också, typ tändelement och den där plåten som sitter högst upp i brännkammaren och någon sats med spjällmotor.

Viessmann själva verkar ha lagt ner den här produkten i Sverige, så jag tänker att det kanske blir svårt att köpa från dem framöver?
Välkommen till Byggahus @Trashpack!

Har du inte funderat på att svetsa pannan? Jag förväntar mig iaf en betydligt längre hållbarhet av ett sådant märke och tycker du ska försöka få den att hålla åtminstånde till sin 20års dag.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
[QUOTE="fribygg, post: 5155020, member: 54886"
Har du inte funderat på att svetsa pannan? Jag förväntar mig iaf en betydligt längre hållbarhet av ett sådant märke och tycker du ska försöka få den att hålla åtminstånde till sin 20års dag.[/QUOTE]

Jaså, hade man kunnat göra det? Jag hade en reparatör här som sade att den var ohjälpligt förlorad. Och i förra veckan tog vi bergvärmeanläggningen i drift, så nu är det lite för sent :giggle:
 
T Trashpack skrev:
[QUOTE="fribygg, post: 5155020, member: 54886"
Har du inte funderat på att svetsa pannan? Jag förväntar mig iaf en betydligt längre hållbarhet av ett sådant märke och tycker du ska försöka få den att hålla åtminstånde till sin 20års dag.
Jaså, hade man kunnat göra det? Jag hade en reparatör här som sade att den var ohjälpligt förlorad. Och i förra veckan tog vi bergvärmeanläggningen i drift, så nu är det lite för sent :giggle:[/QUOTE]
Hade reparatören intressen i att sälja ny utrustning?
 
Nej, han hade nog hellre sett att vi hade kvar pannan, så hade han fått köra årliga servicen och andra reparationer. Nu blir det mindre jobb för honom.
 
T Trashpack skrev:
…i förra veckan tog vi bergvärmeanläggningen i drift, så nu är det lite för sent :giggle:
För sent? Du har inte plats för både och då? Med dagens energi-läge så tänker jag att det allra bästa är att gardera sig med flera sätt att värma.
 
Nja, villa i Stockholmsförort.... Dessutom är ackumulatortanken redan bortforslad. Även om jag hörde att man kunde kört den mot bergvärmeanläggningen också. Men det verkade krångligt, och då hade jag redan signat på med pumpleverantören, och ville inte börja krångla.
 
Bor själv också i Stockholm, fast rätt långt ut. Förhoppningsvis blir det både panna, värmepump, solvärmepaneler och acctank framöver. Förstås tråkigt att de tar plats, men har källare, så inte vanligt bostadsutrymme som försvinner.
 
Då får du hålla tummarna att den nya värmeanlägningen får normal livslängd.
 
  • Gilla
Trashpack
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.