Ytterligare en datapunkt:

Nu var svägerskan förbi med deras ID.4:a för att ladda lite hos oss, och även deras bil ger missljudet. Jag stärks därmed i min tro att detta är ett genomgående fel hos ID.4-or, och inte bara något mitt exemplar drabbats av.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Nu har jag konverterat ljudupptagningen till något som byggahus accepterar, för de som är intresserade att höra ljudet. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så uppstår ljudet inte bara i pianot, utan även i gruppcentralen.

[media]
Vad är det för ljud du menar där? Jag har testat lyssna via olika enheter men det är i stort tyst med några knäppningar och bakgrundsbrus. Är det lika som hörs i pianot som det vid centralen?

Lite synd att Mikael inte mätte de konventionella övertonerna < 2 kHz också det är ofta där ev missljud i centraler, kopplingsutrustningar av olika slag och ibland även kablar har sin källa.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Lite synd att Mikael inte mätte de konventionella övertonerna < 2 kHz också det är ofta där ev missljud i centraler, kopplingsutrustningar av olika slag och ibland även kablar har sin källa.
Jag har mina elkvalitetsanalysatorer uppbundna på annat håll, tyvärr.
Eller hade... då, i förrgår tog jag ner dem, men de ska iväg på andra mätningar nu.
 
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för ljud du menar där? Jag har testat lyssna via olika enheter men det är i stort tyst med några knäppningar och bakgrundsbrus. Är det lika som hörs i pianot som det vid centralen?
Jag tror det är det du uppfattar som "bakgrundsbrus" som är själva ljudet. Det är lite lurigt: Barnen beskriver det som ett jobbigt pip, jag uppfattar det mer som ett brus, och Mikael_L kunde ö.h.t. inte höra det. Det beror nog på hur oförstörda öron man har. För mig låter det likadant på ljudupptagningen som i verkligheten, men jag har inte låtit barnen provlyssna upptagningen, så jag vet inte om det låter lika för dem, eller om något har försvunnit i ljudhanteringen.

Och, ja, för mig låter ljudet vid centralen likadant som vid pianot. Jag ska be något av barnen provlyssna vid centralen vid tillfälle, för att se om de upplever samma ljud på båda ställena.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ju med ålderns rätt tappat översta oktaven, för drygt 5 år sedan kollade jag med funktionsgeneratorn och kunde konstatera att över 13kHz var borta. När jag var ung irriterade jag mig över högfrekvenspipande från TV-apparater.

Sen till det fick jag ju tinnitus av ett biobesök på Nordisk film, Gränby för 1,5 år sedan.
Så jag hörde helt enkelt inte ljuden.


Hur går det annars i ärendet bakterie?
Är det något att tillägga?

Jag har hittills avhållit mig från att skriva om IKEA åskväder, den var ju också intressant mätmässigt.
Men jag tänkte att tråden gärna först får avhandla huvudämnet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur går det annars i ärendet bakterie?
Är det något att tillägga?
Inget att tillägga för stunden. ESV har inte hörts av (Brukar de ens göra det? Någon som vet?). Jag har ställt in laddboxen så den bara ger laddning på natten, och det har såklart gjort att ingen längre hör ljudet. En fungerande "workaround" m.a.o.
 
Mikael_L
Har du fått något ärendenummer eller så, från ESV?
 
Nix, men jag borde kunna be dem om ett diarienummer iaf. Jag vet inte om de skiljer mellan ärendenummer och diarienummer.

Jag ska se om jag kan fråga i veckan som kommer.

En av uppgifterna jag fick fylla i var inköpspris. Jag gissar att de är ovana med att det är närmare 600000. :) Normalt brukar de köpa in exemplar av det som granskas. Vi får se hur det blir i detta fall med höga utgifter och långa leveranstider.
 
  • Haha
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du behöver inte för min skull.

Men då du gjort en anmälan så är du troligen själv intresserad. :)
 
Mikael_L
Men då släpper jag väl bilden på mätningen när det fanns med en IKEA åskväder grensladd med brytare.
Minst sagt spännande med signalen vid ca 125kHz (förutom att den adderade små nivåer hela vägen över 500kHz)
Graf med flera färgade linjer som representerar frekvensspektra över tid, eventuellt från sensor- eller instrumentdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dumt nog glömde jag att "zooma" uppåt för att se hur stark signalen är.
Men 140dBuV verkar den åtminstone nå upp till, vilket är 10V.

Garo har laddare som kommunicerar på 132kHz genom elkablarna mellan en centralenhet och laddstolparna, signalnivån ut från centralenheten är ca 135uVdB, och kan sjunka nedåt 100uVdB på vägen och ändå ha fungerande kommunikation, bara signal/brus fortfarande är minst typ 20dBuV.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ett roligt minne från ungdomen, en kompis egenimporterade trådlösa telefon (på den tiden bara "televerket" fick leverera telefoner) ringde när vi satt och programmerade och var inne i en specifik editor på datorn om man stod på udda kolumner med markören... :D Gick att repetera med ganska stor säkerhet. Berodde lite på vad som fanns på skärmen för övrigt... Men det gick nog inte via elnätet utan helt enkelt radiostörningar...
 
  • Haha
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
X
J JohanLun skrev:
Ett roligt minne från ungdomen, en kompis egenimporterade trådlösa telefon (på den tiden bara "televerket" fick leverera telefoner) ringde när vi satt och programmerade och var inne i en specifik editor på datorn om man stod på udda kolumner med markören... :D Gick att repetera med ganska stor säkerhet. Berodde lite på vad som fanns på skärmen för övrigt... Men det gick nog inte via elnätet utan helt enkelt radiostörningar...
Vilken satte vhf-antennen litet för nära tv-antennen för många år sedan.
När man sände på vhfen så bytte tvn kanal (så tittade man på ettan så när man tryckte på sändarknappen så initierad starten ett extremt brus och sedan var tvåan där med grava störningar tills man släppte aändarknappen då bilden var normal men fel kanal).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då släpper jag väl bilden på mätningen när det fanns med en IKEA åskväder grensladd med brytare.
Minst sagt spännande med signalen vid ca 125kHz (förutom att den adderade små nivåer hela vägen över 500kHz)
[bild]

Dumt nog glömde jag att "zooma" uppåt för att se hur stark signalen är.
Men 140dBuV verkar den åtminstone nå upp till, vilket är 10V.
Hej Mikael_L

Är det två st. enheter ÅSKVÄDER (ett uttag och en av/på-knapp, som på bilderna på sidan, enligt länken) som du menar ger signal på 10 V vid ca 125kHz?
https://www.ikea.com/se/sv/p/askvaeder-av-pa-knapp-50463880/

Är denna signal kortvarig?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Garo har laddare som kommunicerar på 132kHz genom elkablarna mellan en centralenhet och laddstolparna, signalnivån ut från centralenheten är ca 135uVdB, och kan sjunka nedåt 100uVdB på vägen och ändå ha fungerande kommunikation, bara signal/brus fortfarande är minst typ 20dBuV.
Jag är fortfarande kritisk att man försöker att använda elnätet för kommunikation. De filter vi normalt använder i EMC/EMI sammanhang (i samband med störningar) kan inte skilja mellan önskade och oönskade signaler (supratoner) i elnätet.

Det innebär svårigheter när vi vill ”städa” elnätet från den typ av störningar som TS har drabbats av.

Vi saknar fortfarande (efter minst 25 års väntan) lämpliga normer som begränsar mängden (och styrkan) av de supratoner som vi ”injicerar” in i elnäten.
 
B bakterie skrev:
Nix, men jag borde kunna be dem om ett diarienummer iaf. Jag vet inte om de skiljer mellan ärendenummer och diarienummer.

Jag ska se om jag kan fråga i veckan som kommer.

En av uppgifterna jag fick fylla i var inköpspris. Jag gissar att de är ovana med att det är närmare 600000. :) Normalt brukar de köpa in exemplar av det som granskas. Vi får se hur det blir i detta fall med höga utgifter och långa leveranstider.
Hej bakterie

Har du fått någon respons?
 
M Martin Lundmark skrev:
Är det två st. enheter ÅSKVÄDER (ett uttag och en av/på-knapp, som på bilderna på sidan, enligt länken) som du menar ger signal på 10 V vid ca 125kHz?
Eftersom det var mina grejer Mikael_L mätte så kan jag bekräfta att det var precis ett uttag och en av/på-knapp som mättes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.