Hej!
Vi har en gemensam brunn i samfällighet, vårt hus ligger högst upp med extremt dåligt tryck. Verkar inte gå att lösa med pumpen i pumphuset samt att jag själv tröttnat. Kan vi montera något som hjälper upp trycket i vår stuga? Vad och hur monterar man isåfall?

Tack på förhand!
 
F fujjis skrev:
Hej!
Vi har en gemensam brunn i samfällighet, vårt hus ligger högst upp med extremt dåligt tryck. Verkar inte gå att lösa med pumpen i pumphuset samt att jag själv tröttnat. Kan vi montera något som hjälper upp trycket i vår stuga? Vad och hur monterar man isåfall?

Tack på förhand!
*
Om det är en samfällighet så ligger ansvaret hos den att alla fastigheter får vatten med godtagbart tryck.
Hjälppump för er fastighet är ingen bra lösning.
Hur ser anläggningen ut? Beskriv den för att det skall gå att ge tips.
Är det en hydrofortank som försörjs av en pump i grävd eller borrad brunn?
Hur stor är höjdskillnaden mellan ert hus och övriga alternativt mellan ert hus och pumpstationen?
*
 
Det "går inte" alltid att lösa sådana här problem med trycket till "längst bort/längst upp" belägna vattenförbrukare "i pumphuset", utan att göra väldigt stora investeringar.

En enkel och billig lösning på problemet med för lågt tryck, är att installera en pumpautomat med inbyggd hydropress hos den förbrukare där "trycket inte räcker till".
Slumpmässigt exempel på pump: https://www.k-rauta.se/produkt/pumpautomat-beulco-aqua-jet-inox-82-m/7331807054945

I ett sådant bör nog samfälligheten vara den som står för kostnaden att köpa och installera "boosterpumpen", alternativt ge den som har problem någon ersättning för den extra installationen i form av nedsättning av årsavgiften.
 
J Jochi skrev:
*
Om det är en samfällighet så ligger ansvaret hos den att alla fastigheter får vatten med godtagbart tryck.
Hjälppump för er fastighet är ingen bra lösning.
Hur ser anläggningen ut? Beskriv den för att det skall gå att ge tips.
Är det en hydrofortank som försörjs av en pump i grävd eller borrad brunn?
Hur stor är höjdskillnaden mellan ert hus och övriga alternativt mellan ert hus och pumpstationen?
*
Varför skulle en hjälppump inte vara en bra lösning? Det är en vanligt använd, billig och enkel lösning.

Vad i TS beskrivning anger att det skulle vara olämpligt?
 
S skogaliten skrev:
Varför skulle en hjälppump inte vara en bra lösning? Det är en vanligt använd, billig och enkel lösning.

Vad i TS beskrivning anger att det skulle vara olämpligt?
Innan man förslår lösning bör man veta hur utgångsläget ser ut.
Om man sätter in en pump till uppstår frågor om på vilka villkor den skall startas och stoppas och om någon hydrofortank skall installeras hos slutanvändaren och hur slutpumpen skall bete sig vid driftstopp på den första. Det naturliga förefaller vara att dimensionera ursprunglig anläggning för alla fastigheter. Jag anar att den uppkomna situationen beror på bristande kapacitet i ursprunglig anläggning och att erforderliga åtgärder faller på föreningen.
 
F fujjis skrev:
Hej!
Vi har en gemensam brunn i samfällighet, vårt hus ligger högst upp med extremt dåligt tryck. Verkar inte gå att lösa med pumpen i pumphuset samt att jag själv tröttnat. Kan vi montera något som hjälper upp trycket i vår stuga? Vad och hur monterar man isåfall?

Tack på förhand!
Förslag. En egen plasttunna på typ 100L med nivåvakt för påfyllnad från g:a brunnen. Steg2 en pumpautomat (jetpump +hydropress+tryckströmrytare) som tar vatten från tunnan och försörjer huset med normalt tryck.
 
J Jochi skrev:
Innan man förslår lösning bör man veta hur utgångsläget ser ut.
Om man sätter in en pump till uppstår frågor om på vilka villkor den skall startas och stoppas och om någon hydrofortank skall installeras hos slutanvändaren och hur slutpumpen skall bete sig vid driftstopp på den första. Det naturliga förefaller vara att dimensionera ursprunglig anläggning för alla fastigheter. Jag anar att den uppkomna situationen beror på bristande kapacitet i ursprunglig anläggning och att erforderliga åtgärder faller på föreningen.
Vi vet ju inte hur stor anläggningen är, hur den är uppbyggd och ens om det är möjligt att med rimliga åtgärder dimensionera anläggningen så att även "den längst bort med högst lyfthöjd" får bra tryck.

Att samfälligheten ska vara delaktig i att skapa en fungerande lösning, ser jag som självklart.
 
S skogaliten skrev:
Att samfälligheten ska vara delaktig i att skapa en fungerande lösning, ser jag som självklart.
Det kan bero lite på var höjdskilnaden finns.

Om samfälligheten levererar "rätt tryck" vid överlämningspunkten, så kanske huset sedan ligger på en hög kulle inom tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.