Ska eventuellt placera mitt gym i samma rum som bergvärmepumpen står i, ca 1-2meter ifrån.

Golvet är av betong och ska naturligtvis ha gymgolv som är 30mm tjockt.

Det som kan ge ifrån sig mest energi är marklyften.

Är detta en dum idé? Finns tex känsliga komponenter i bergvärmen som kan gå sönder av vibrationerna från tunga lyft?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
C
Det skulle jag inte oroa mig det minsta för. Värmepumpen skapar ju själv en hel del vibrationer när den jobbar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Så länge som du inte kör in skivstången i sidan på varmvattenberedaren så är det ingen fara.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Om du lär dig riktiga marklyft så dunkar det inte på så hårt heller. Släpp inte skivstången när du fått upp den.

Så om du kör 250kg+ och släpper bör du gå till ett gym som tillåter att man dunkar den vikten i golvet ;)

Har du matta så ska troligtvis pumpen inte dö pga lite vibrationer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är bekant med en man som vunnit SM för kroppsbyggare för några år sedan nu.
Han hörs inte när han är på gymmet.
Man behöver inte maxa och slänga vikter ifrån sig för att få god träning.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Är bekant med en man som vunnit SM för kroppsbyggare för några år sedan nu.
Han hörs inte när han är på gymmet.
Man behöver inte maxa och slänga vikter ifrån sig för att få god träning.
Inte tyngdlyftning alltså :rofl:
 
  • Gilla
Bonkalot och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inte tyngdlyftning alltså :rofl:
När ska man låta och kasta sakerna runt sig? Där jag tränar så höll tyngdlyftare till då det var ett sånt gym från början.
Bänkpress 180 kilo, knappt ett ljud. Marklyft 280-300 kilo, knappt man hörde när de gick ner igen.
Sen discogymmarna skrek och hade sig =)

Nåja det var för mycket offtopic.
Men ts kan absolut lyfta vikter i sin källare, eller bredvid sin värmepump.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
När ska man låta och kasta sakerna runt sig? Där jag tränar så höll tyngdlyftare till då det var ett sånt gym från början.
Bänkpress 180 kilo, knappt ett ljud. Marklyft 280-300 kilo, knappt man hörde när de gick ner igen.
Sen discogymmarna skrek och hade sig =)

Nåja det var för mycket offtopic.
Men ts kan absolut lyfta vikter i sin källare, eller bredvid sin värmepump.
Ryck och stöt, du tänker på styrkelyft
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ryck och stöt, du tänker på styrkelyft
Olika grenar. Självklart tänker jag på styrkelyft då ts nämner marklyft. Så jag pudlar och säger att styrkelyftarna inte lät nämnvärt när de intog gymmet och länsade alla viktskivor som nästan fanns där inne.
 
Ts kanske tänker driva pumpen med eget arbete?
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen hade inte gjort tunga marklyft eller liknande och droppat vikten från högsta höjd nära en dyr bergvärmepump iaf. Den klarar säkert skak och dylikt, men ingen höjdare att utsätta den för en mindre jordbävning varje gång du gör ett lyft.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B ByggGPT skrev:
Ska eventuellt placera mitt gym i samma rum som bergvärmepumpen står i, ca 1-2meter ifrån.

Golvet är av betong och ska naturligtvis ha gymgolv som är 30mm tjockt.


Det som kan ge ifrån sig mest energi är marklyften.

Är detta en dum idé? Finns tex känsliga komponenter i bergvärmen som kan gå sönder av vibrationerna från tunga lyft?
Du ska väl inte tappa vikterna! Lägg ner dem lugnt och fint.
 
J JockeHX skrev:
Jag personligen hade inte gjort tunga marklyft eller liknande och droppat vikten från högsta höjd nära en dyr bergvärmepump iaf. Den klarar säkert skak och dylikt, men ingen höjdare att utsätta den för en mindre jordbävning varje gång du gör ett lyft.
Kanske får sätta extra mjukt underlag när det är dags för marklyft då. I min bok är det just ett marklyft, sen är övningen över. Så det kan absolut förekomma att vikterna släpps ner.
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
Risken med att ha hemmagym är ju att ambitionerna växer med tiden, så blir du tvungen att flytta bvpn för att få plats att öva olympiska lyft ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dajja och 1 till
  • Laddar…
B ByggGPT skrev:
Kanske får sätta extra mjukt underlag när det är dags för marklyft då. I min bok är det just ett marklyft, sen är övningen över. Så det kan absolut förekomma att vikterna släpps ner.
Marklyft (eller egentligen Deadlift) syftar till att rörelsen börjar och slutar stillastående på marken, vilket blir tydligare om man säger Deadlift. Individer som låter viktskivorna studsa i marken mellan varje rep gör alltså en helt annan övning.

Att säga att rörelsen är över så fort vikten är uppe i midjehöjd och höften är låst är därmed felaktigt. Däremot är de flesta kunniga överens om att när skivstången passerat knäna på nedvägen är det bättre att låta vikten "släppas ner", eftersom risken för skada och överansträngning blir betydligt högre om man fortsätter att hålla emot i denna avslutade del av lyftet.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.