Min takhöjd är 242 cm. Ikeagarderoben (Pax) är 236 cm hög. Men jag kan ju inte montera den ståendes - så frågan är om jag, efter montering på golv, kan få upp den i horisontellt läge, eller om den kommer att slå i taket.

Garderoben är 53 cm djup och 100 cm lång.

Går det att räkna ut?

Uppdaterat: fel av mig garderoben är endast 35 cm djup
 
Redigerat:
Står i ikeas instruktion. Har tyvärr inte den kvar.

Varför kan du inte montera den ståendes?

MVH
 
Tyresö
Med risk för att avslöja min urusla matematikkunskap, så kan du enkelt använda dej av ett rutigt papper och göra en skalenlig skiss. Mät 24,2 rutor högt. klipp ut en rektangel som är 5,3 rutor x 23,6 rutor. då ser du om det går.
 
Redigerat:
C
247,7 cm ungefär blir det i reshöjd, så nej, det går inte.

Tyresö: Fick ni inte lära er Pythagoras sats i skolan? (Kladdigaste sidan i matteboken..)

Men med tanke på att standard takhöjd är 240 cm bör väl ikea ha räknat ut att det måste gå att montera garderoben stående?
 
Tiger79 skrev:
Varför kan du inte montera den ståendes?
Hur gör man det?

cheetah1 skrev:
247,7 cm ungefär blir det i reshöjd, så nej, det går inte.

Tyresö: Fick ni inte lära er Pythagoras sats i skolan? (Kladdigaste sidan i matteboken..)
Kan man verkligen använda sig av pythagoras sats på mitt problem? Eller hur räknade du egentligen?

Jag tänker att höjden är som högst när man har vinklat upp den 45 grader från golvet. Tänker att algoritmen är (236 upphöjt i 2 + 236 upphöjt i 2 + (53 / 2)). Fast jag är för trött för att räkna ut vad det blir...

Jag plussar på 53 för att det är djupen på garderoben som gör att den slår i taket. Men sedan delar jag på hälften eftersom man kommit 45 grader upp. Vilket är hälften av 90 grader.

Kanske var det så du räknade också?
 
Tyresö
cheetah1 skrev:
Tyresö: Fick ni inte lära er Pythagoras sats i skolan? (Kladdigaste sidan i matteboken..)
Det var 26 år sedan jag slutade 9:an med 1,4 i snittbetyg. Eller rättare sagt jag blev avstängd efter halva 9:an - men det är en annan historia....

Det enda jag räknar (och har gjort dom senaste 10 åren) är m3, m2, och % - varje dag.
Det är det inte många som slår mej på fingrarna i huvudräkning och överslagsräkning.

Jag trodde att Phytagoras var en upptäcktsresare på 1500-talet....
 
cheetah1 skrev:
247,7 cm ungefär blir det i reshöjd, så nej, det går inte.
Jag tror inte att det stämmer. För jag lyckades resa en lika hög garderob, fast 60 djup i ett rum som var 243,5 cm högt. Kommer dock inte ihåg hur mycket marginal jag hade då. Men den gick inte att vinkla upp från kortsidan, utan endast från långsidan.

Uppdaterade precis första posten. Såg att jag hade skrivit fel på djupet. 35 cm djup skall det vara. Tror att det har stor betydelse. Men vet fortfarande inte om det är möjligt att resa den.
 
Redigerat:
C
Jo, Pythagoras sats är i allra högsta grad applicerbar. Högsta höjden är diagonalen på rektangeln, antingen sidan eller framsidan, självfallet är dock sidan lägre, efter som den är smalare. Så det är bara skåpets djup i kvadrat + skåpets höjd i kvadrat, sen tar man roten ur summan. Klart och färdigt. Om skåpet är 35 cm brett och 236 cm högt så blir reshöjden som följer:

35 x 35 = 1225
236 x 236 = 55696

55696 + 1225 = 56921

Roten ur 56921 är ungefär lika med 238,6 och det går således att resa skåpet om det är 242 cm takhöjd.

Grattis och lycka till!
 
Självklart är det pythagoras man räknar med. Fast om man är lat kan man låta Sketch-up räkna åt en. (Sketch up använder naturligtvis också pythagoras för att räkna ut diagonalen)

Diagonalen är 2389mm så det ska gå att resa den efter montage.
 
  • ScreenHunter_029.jpg
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
TS. Det går fint att montera båda stående. 53 som 35 cm. Men man bör vara 2.
35 cm kan du tom resa. Har gjort det själv!
Kör på!

Ps. Den är dessutom bara 33 nere. Utsågning för golvlist.
 
Redigerat:
Hej.

Som flera skriver är det inga problem att montera stående, men det underlättar om man är två. Byggde 3 st stående efter att ha kapat av 3 cm på sockeln för att få plats. Det blev bra med ca 0,5 cm till godo i taket.

Henrik
 
Tack alla! Beställer garderoben idag :)
 
Har gjort likadant som Sailorman, så ja, det går alldelles utmärkt att montera dem stående.
Tänk på att vara noga att mäta vinklarna hela tiden när ni spikar på bakstycket, för garderoben vill hellre vika sig och bli skev när den står upp än när du monterar den på golvet.

Lycka till!
 
cheetah1 skrev:
Jo, Pythagoras sats är i allra högsta grad applicerbar. Högsta höjden är diagonalen på rektangeln, antingen sidan eller framsidan, självfallet är dock sidan lägre, efter som den är smalare. Så det är bara skåpets djup i kvadrat + skåpets höjd i kvadrat, sen tar man roten ur summan. Klart och färdigt. Om skåpet är 35 cm brett och 236 cm högt så blir reshöjden som följer:

35 x 35 = 1225
236 x 236 = 55696

55696 + 1225 = 56921

Roten ur 56921 är ungefär lika med 238,6 och det går således att resa skåpet om det är 242 cm takhöjd.

Grattis och lycka till!
ni som är proffs på det här.
Har 2 meter i takhöjd i källaren och vill sätta in en garderob. Vad är maxhöjd på den för att kunna montera liggande? Funkar 191 cm hög 57cm djup?
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
ni som är proffs på det här.
Har 2 meter i takhöjd i källaren och vill sätta in en garderob. Vad är maxhöjd på den för att kunna montera liggande? Funkar 191 cm hög 57cm djup?
Det blir tight. Använd Pythagoras sats för diagonalen på sidan, roten ur (höjd x höjd + djup x djup).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.