Hej alla!
Vi bygger nytt kök och har börjat bygga en sockel som kommer ligga i linje med köksluckorna. Den består av en innerdel i mdf och sen ska vi sätta dit en fotlist så den hamnar i linje med skåpsluckorna.
Vid kylskåp (normalstort) och frys (halv storlek, under köksbänken) ska man ju ha ventilation. Är det då nog att såga ut en liten springa i framkanten som man ser i Smedstorps instruktioner? Eller måste man sätta dit ett större galler som de visar på IKEAs hemsida?
 
  • Kökssockel med ursågad ventilationspringa mot golvet för integration med kyl och frys.
BirgitS
Det bör ju kontrolleras med tillverkaren av kylen/frysen men ofta behöver man ett ventilationsgaller som är 5 cm högt och närmare 60 cm brett. Ett annat mått jag har sett någonstans är en öppning på 200 cm2.
 
Det dom kallar ursågad ventilationsspringa är avsedd för att leda ut det vatten som ev kommer ner i droppbrickan då det är en diskmaskin på bilden. Detta gäller ju givetvis under kyl o frys oxå som då blir lite knepigare när det gäller fullstora. Eftersom dom står i ett högskåp. Där får man vattensäkra under köksskåpen istället. Som ovan nämner så krävs det betydligt större ventilation än så. I regel 200cm2 men det uppger de olika tillverkarna i sina respektive måttskisser.
 
Okej, så man bör ha ett större galler? Det räcker inte med en liten springa som på bilden från smedfors? Det var ju lite synd!
“ 200cm2 ventilstion space in the base” står det i instruktionerna till Siemens kylen. I och med sockeln som är 13 cm hög så är det ju mer än så undertill, men jag tycker inte det är helt tydligt hur stor springan framtill måste vara.
 
  • Illustration av Siemens inbyggda kylskåpsmontering med måttangivelser och ventilationsspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tummenmittihanden61 skrev:
Okej, så man bör ha ett större galler? Det räcker inte med en liten springa som på bilden från smedfors? Det var ju lite synd!
“ 200cm2 ventilstion space in the base” står det i instruktionerna till Siemens kylen. I och med sockeln som är 13 cm hög så är det ju mer än så undertill, men jag tycker inte det är helt tydligt hur stor springan framtill måste vara.
200cm2 skulle jag påstå. Typ av denna variant eller valfri färg som matchar köket Skärmdump av en IKEA-produktsida visar en ventilationsgaller i silverfärg som är tänkt för köksanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag brukar fräsa spår i sockeln. 10 mm är lagom så man kommer åt att måla. 4 stycken spår på 50 cm längd ger 200 kvadratcentimeter. 50x1 cm gånger 4.

sen måste du ha motsvarande ventilationsöppning i överkant.
Bäst tycker jag är att ha indragen rygg på eventuellt överskåp och så att luften går bakom och kan ventilerad under taklisten. Brukar bli så varmt i överskåpet om man sätter galler mellan kylen och överskåpet.
 
  • Gilla
MVJK och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag brukar fräsa spår i sockeln. 10 mm är lagom så man kommer åt att måla. 4 stycken spår på 50 cm längd ger 200 kvadratcentimeter. 50x1 cm gånger 4.

sen måste du ha motsvarande ventilationsöppning i överkant.
Bäst tycker jag är att ha indragen rygg på eventuellt överskåp och så att luften går bakom och kan ventilerad under taklisten. Brukar bli så varmt i överskåpet om man sätter galler mellan kylen och överskåpet.
jag tänkte göra likadant! Har du bild på hur det blev? Vilka avstånd kör du mellan ventilationsspåren?
 
MVJK MVJK skrev:
jag tänkte göra likadant! Har du bild på hur det blev? Vilka avstånd kör du mellan ventilationsspåren?
i slutändan så byggde hantverkaren en sockel som går in någon centimeter under kylskåpet (antar att han glömde vad vi bad honom om, han var inte den bäste hantverkaren jag mött). Vi har mycket ventilation i sockeln även utan galler då vårt hus är dåligt isolerat (gammalt korsvirkeshus). Under diskmaskinen är sockeln lägre, vilket är riktigt fult men man ser det inte om man inte tittar noga.
 
  • Vitt köksskåp med öppen lucka som avslöjar böcker och skålar; solljus faller in genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.