Hej.
vi har vår uteplats i en hörna med gjuten betongplatta redan.
Vi vill gärna behålla så mycket ljus som möjligt in i huset och vill inte att det ska kännas som ett nytt rum utan som ett uterum.
vi har bara 2450mm upp till vindskivan så vi behöver nog gå upp i bef. Tak med anslutning till uterummet.

Det vi vet är att vi önskar kanalplast för att få uterumskänslan och lite ljus.
Helst vill vi inte ha pulpettak utan kanske ett sadeltak mot spetsen eller något som gör att det blir mer ljusinsläpp längst ut.

Någon som har erfarenhet av uterum i hörn. tips på utformningen av tak eller uterum?
 
  • Hörn uteplats med betongplatta och trädäck, möbler och glasdörrar till huset, redo för uterumstillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följer.

Har samma samma läge där jag i framtiden tänkt bygga ett tak.
 
Hej! Väcker denna tråd igen. Har en likadan hörna som jag skulle vilja bygga uterum i. Har någon av er hittat en lösning eller finns det någon annan läsare som har tips om hur man kan göra?
 
Nu har vi lite mer höjd till takfoten än beskrivet i trådstarten. Men vi har byggt uterum i innervinkel så och anslöt mot fasaden direkt under takfoten. Då vi också har fönster på båda väggarna in mot huset så blev det en innervinkel i altantaket. För att få till det fick första sektionen bli ”vanligt” tak med råspont och papp som tar dubbel vinkeln innan det möter kanalplastens takvinkel.
En bild säger mer än tusen ord.
Uteplats med tak, tegelhus, fönster, träbord, stolar, inredningsdetaljer, ljuskrona, glidande terrassdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jool08 skrev:
Hej! Väcker denna tråd igen. Har en likadan hörna som jag skulle vilja bygga uterum i. Har någon av er hittat en lösning eller finns det någon annan läsare som har tips om hur man kan göra?
Hej.
Vi har byggt ett uterum och fick ta bort lite av takfotsbrädan (tror jag det heter) och med lite fall.
Vi valde isolerat glastak som klarar högre belastningar och inte behöver så mycket fall.
 
  • Uterum med glastak, svart matbord, stolar, klar himmel, modern lampa, fönster runtom. Ljust och öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med glaspartier, tak, trägolv och matplats med stolar, synligt i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sommarstugan24 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.