Hej.
Jag undrar varför ingen leverantör har jordvärme "utekompressor" som man sen kan ta till liknande inneenheter som man använder vid luft/luft pumpar. Det borde ju bli samma sak fast med högre kapacitet så man kanske hade kunnat driva 3 - 4 innevärmare med en utekompressor som då även fungerat bra vintertid samt kunnat kompletteras med solfångare och varmvattenberedare anpassad för detta.
 
det är bara nakdelar med att ha kompressorn ute.
sen så är det ju mycke rördragninger som måsta vara 100% gas täta om man ska ha massa luft inne delar.
så om du vill ha liknande system så är den en vanlig markvärmapump kopplad till fläcktmonvektorer som gäller det är bra system som ger hög verkningsgrad.

en fläktkonvektor är istortsett som en inne del till en luft/luft värmepump, men det går vaten i ledningarna istället för gas
 
Har du någon bra ide vilka fläktkonvektorer man skall använda, tänkte köra frikyla mha dem.
 
MrMagic skrev:
Har du någon bra ide vilka fläktkonvektorer man skall använda, tänkte köra frikyla mha dem.

nä, har dålig koll på fabrikat o modeller, men soa du höra frikyla så tänk på att kolla så den har drop plåt för kondensvatten
 
Vänd på frågen istället.

Vätskekopplad luft/luft VP, skulle rycka undan mattan för tjafset med behörighet för att skruva ihop förfyllda rör.
 
ok, vet någon var man kan få tag på sådana fläktkonventorer? Jag vill helst inte behöva ha en massa element överallt det är därför jag är inne på "blåsande element".. Jag har plats att ha kompressorn inne så där e inge problem. Men hur mycket rör behövs egentligen? Är det en slinga eller två? (till/från) eller en / element?

Hur reglerar man temperaturen på sådana?
Är de dyra?
Mvh Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.