Hej,

Ska påbörja mitt första projekt med en altan (10x5m), pergola och plank i slutet av altanen. Jag har koll på det mesta utom hur jag ska fästa plintarna till planket. Bor i Skåne med ganska stabil sten/lera/blandat-jord så en liten utmaning att gräva givet stora stenar. Men det är bara att hacka i sig. Mina alternativ:

* färdiga 700-plintar som jag ev kompletterar med en lite extra betong-bas i varje botten
* gjuta ner stolparna rakt i marken (200mm-hål)
* gjuta egna plintar

vill ju ogärna att planket viker sig i vinden. Hur mycket stöd får det av att sitta ihop med altanen och således ha reglar fastsatta i stolparna? Känns som att det blir lite extra förankring.
 
Give ready plinths but 50 cm. Dig a deeper hole and fill it with crushed stone under the plinth. This prevents plinths from blowing up during frost
 
Får du bygga plank? Det brukar finnas vissa regler. Typ max 3,6 m ut från husfasad osv.
 
Mer info om altan och planket behövs. Du kan t ex sätta yttersta plintarna för altanenen i ytterkant och kan då använda stolparna för planket att lägga en bärlina för altanenen på. Går sedan pergolan ända fram till planket får du en väldigt stadig infästning. Har du tänkt göra på ett helt annat sätt så blir det andra förhållanden. Osv
Oavsett så låter det enklare att gjuta mellan stenarna i marken än att gräva bort stenen för att få ner plintar. Självklart förutsatt att det finns "rimligt" mellanrum så att betongen inte blir för tunn.
 
A
Tror nackdelen med färdiga plintar är att dom har för låga/korta stolpskor. För bra stabilitet bör man ha längre stolpjärn tror jag.
Jag skulle inte gjuta fast trästolpar direkt i marken, även om det säkert håller ett tag
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
Plattjärn ser jag att andra använt
 
Krävs en saftig grundläggning där planket sluar om det skall bli stabilt. Håller med om kommentaren ovan att stolpskorna inte klara jobbet. På så vis är det enklaste noga att gjuta in stolpen i betongen. Med rätt kvalité på tryckimpregneringen skall det väl hålla ett antal år.
 
Tack för alla svar! Lite spridda skurar på tankarna, men det är nog bra :).

Jag ska försöka rita upp vad jag tänkte. Men i korthet så ska stolparna till planket också vara yttersta förankring för bärlina till trallen. Så det finns ”stöd” från bärlinan också och planket kommer att vara yttersta del för pergola så det finns dessutom förankring där också.

Om jag ska köra färdiga plintar tänkte jag ta med plintjärn och inte stolpsko. Men det är kanske också för klent?

Ulltand, jag resonerar också som att det är lättare att gjuta ner stolpen. Då får jag högre flexibilitet för hålet map. stenar etc. Men jag har funderat på om det är hållbart nog. Inte för virket utan mer för att det ska vika sig i vinden.

Men jag funderade idag och undrar om jag inte bara ska sätta spaden i marken och dra upp mina hål, så får jag se vad jag lyckas gräva mig fram till helt enkelt och ta förankringsfrågan när jag vet mer om förutsättningarna.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
Jag hade bra nytta av Skurupsborren när jag gjorde mina hål
 
M
Det brukar bli väldigt stabilt om man fäster bärlinorna i stolparna. Då måste planket dra med sig hela altanen om det ska vika sig. Jag var mest bekymrad för sättningar då jag hade 0-3m lera till berg under min. Detta löste jag genom att gjuta vissa plintar på berget och där det var lera "pålade" jag genom att driva ned galvade 40mms fyrkantsprofiler som jag sedan gjöt balksko på.
 
  • Gilla
Ganman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.