N
Hej alla!

Tänkte höra om någon vet var man kan få tag i en mindre frontmatad tvättmaskin som är lite kortare än standarden, den får gärna ha en höjd på ca 70 cm. Vi har inga krav på att den ska ta mycket tvätt utan ska mer fungera som extratvättmaskin för underkläder eller om man inte lyckats fått tvättid i tvättstugan.

Detta då jag så gärna skulle vilja hitta en som går in under en bänk i vårt (mycket trånga) badrum och eftersom att den måste vara upphöjd 10 cm (pga närhet till dusch) så funkar det inte med en normalhög maskin. Har sett att elgiganten tidigare haft t.ex. Candy Aquamatic men det verkar som att denna inte tillverkas/säljs längre...

Är det någon som har tips så uppskattas det enormt!
 
Det finns, ett litet urval.
Har aldrig ägt någon själv, bara hjälpt till att installera någon, men min uppfattning är att man får nöja sig med märkena ett snäpp ner.
 
N Nyfikken skrev:
Hej alla!

Tänkte höra om någon vet var man kan få tag i en mindre frontmatad tvättmaskin som är lite kortare än standarden, den får gärna ha en höjd på ca 70 cm. Vi har inga krav på att den ska ta mycket tvätt utan ska mer fungera som extratvättmaskin för underkläder eller om man inte lyckats fått tvättid i tvättstugan.

Detta då jag så gärna skulle vilja hitta en som går in under en bänk i vårt (mycket trånga) badrum och eftersom att den måste vara upphöjd 10 cm (pga närhet till dusch) så funkar det inte med en normalhög maskin. Har sett att elgiganten tidigare haft t.ex. Candy Aquamatic men det verkar som att denna inte tillverkas/säljs längre...

Är det någon som har tips så uppskattas det enormt!
Enl Candys hemsida verkar den finnas fortfarande, kontakta dem får återförsäljare
 
BirgitS
D Dublin skrev:
Enl Candys hemsida verkar den finnas fortfarande, kontakta dem får återförsäljare
Har haft en Candy. Den fungerade och hade en fiffig lösning på centrifugeringen. Skakningen i sidled var löst med excentriskt placerade hjulaxlar så maskinen rullade tillbaka.
 
  • Gilla
Nyfikken
  • Laddar…
"Måste" vara upphöjd 10 cm är ju lite fånigt, väldigt många tvättmaskiner i badrum som inte uppfyller det.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
"Måste" vara upphöjd 10 cm är ju lite fånigt, väldigt många tvättmaskiner i badrum som inte uppfyller det.
Har väl med elsäkerhetsregler att göra, golvet och 10 cm upp räknas till ett område där det inte får finnas någon el. Men om tillverkaren specar att maskinen tål att stå i ett par cm vatten så.
 
Både min son och dotter har LG kombimaskiner, som är grundare än vanliga tvättmaskiner. Kombi innebär att de är torktumlare samtidigt. De är nöjda med sina maskiner.
 
BirgitS
H hempularen skrev:
Både min son och dotter har LG kombimaskiner, som är grundare än vanliga tvättmaskiner. Kombi innebär att de är torktumlare samtidigt. De är nöjda med sina maskiner.
Här var det nog fråga om låga maskiner, 70 cm höga.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har väl med elsäkerhetsregler att göra, golvet och 10 cm upp räknas till ett område där det inte får finnas någon el. Men om tillverkaren specar att maskinen tål att stå i ett par cm vatten så.
Jovisst, men få installationer som ser ut så i äldre badrum.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Jovisst, men få installationer som ser ut så i äldre badrum.
Javisst, men det betyder ju inte att det är bra att fortsätta att göra på det sättet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men det betyder ju inte att det är bra att fortsätta att göra på det sättet.
Nja, praktiska riskökningen med att maskinen står på plastassar på golvet eller 10cm upp är nog nära noll.

Typ: Maskinen är utan fungerande jord, jordfels har uppstått så att höljet är spänningsatt, jordfelsbrytare saknas, det är stopp i avloppet så vatten står upp över plastfötterna och spänningsätter vattnet , du står i vattnet och tar i duschblandaren som är jordad via vattenledningen.

Redan vid steg tre är du dock i livsfara oavsett placering av maskin om du kan ta i jordat vattenrör och maskinens hölje samtidigt.
 
BirgitS
H hapazard skrev:
Nja, praktiska riskökningen med att maskinen står på plastassar på golvet eller 10cm upp är nog nära noll.

Typ: Maskinen är utan fungerande jord, jordfels har uppstått så att höljet är spänningsatt, jordfelsbrytare saknas, det är stopp i avloppet så vatten står upp över plastfötterna och spänningsätter vattnet , du står i vattnet och tar i duschblandaren som är jordad via vattenledningen.

Redan vid steg tre är du dock i livsfara oavsett placering av maskin om du kan ta i jordat vattenrör och maskinens hölje samtidigt.
Jag är inte den som satt upp reglerna och i den här tråden var det inte jag som tog upp de 10 cm först utan jag bara försökte ge dig ett svar om vad orsaken kan vara. Jag skrev också att det berodde på tillverkarens egna instruktioner. Det är ingen idé att du håller på och försöker övertyga mig utan gör det med Elsäkerhetsverket i stället. Men om vattnet når upp till där det finns spänning i tvättmaskinen så kan väl vattnet få en potential i förhållande till jord och då bli strömförande om någon kliver in i badrummet och stänger av vattnet med en ballofix, dvs. oberoende av jordfel i maskinen. En jordfelsbrytare förhindrar inte att någon får en stöt. Eller har jag missförstått något?
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Prisjakt listar 6 tvättmaskiner som är under 70 cm höga, förutom Candy även två Electrolux (67 cm höga och finns i många butiker): [länk]
Stort tack för länken, så smidigt att man kunde sortera på storlek av tvättmaskin, mycket uppskattat!
 
N
H hapazard skrev:
"Måste" vara upphöjd 10 cm är ju lite fånigt, väldigt många tvättmaskiner i badrum som inte uppfyller det.
Kan tillägga att 10 cm-regeln är ett krav från bostadsrättföreningen och kom efter renovering av badrummet (efter stambyte) och har självklart att göra med säkerhet och kanske försäkring av något slag. Oavsett så vill jag att maskinen ska upp 10 cm för att slippa konflikt och eventuellt öka säkerheten något.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.